IKEA steunt op deskundigheid Indiase vrouwen voor de nieuwe HEMGJORD collectie

Limited edition collectie, maart 2017

IKEA geeft huisgemaakt, ‘hemgjord’ in het Zweeds, een nieuwe betekenis met de HEMGJORD limited edition collectie. Deze lentecollectie is immers ontstaan door de bijzondere samenwerking met sociaal geëngageerde ondernemers in India. De producten zoals kussenovertrekken, tafellopers en manden van duurzame bananenvezels zijn handgemaakt door vrouwen van het Indiase platteland. De collectie is nu beschikbaar in de IKEA woonwarenhuizen van Mons, Arlon en Hasselt.

Een collectie met een sociale roeping

HEMGJORD is, na de KRYDDAD limited collectie, de tweede in India geproduceerde collectie met een sociaal-maatschappelijke tintje die in België verkrijgbaar is. De sociale ondernemingen waar IKEA in India mee samenwerkt, willen sociale verandering teweegbrengen door zaken te doen. Zo kunnen ze samen met IKEA door de productie van handwerk een stabiel inkomen bieden aan vrouwen in gemeenschappen waar anders weinig werkkansen zijn.

Voor HEMGJORD ontwerper Sarah Fager zijn het de verbluffende weef-en borduurkunsten van de Indiase vrouwen die de look van de collectie hebben vormgegeven. Ook de prachtige natuur rond de heilige stad Varanasi liet zijn sporen na. Zo kenmerkt de HEMGJORD collectie zich door een frisgroene, organische look die door de grote, met de hand geborduurde bladmotieven extra wordt benadrukt.

Duurzaam en uniek

HEMGJORD is gemaakt voor de lente. De groene en roze kleuren en de motieven van grote bladeren laten je de koude winter snel vergeten. De collectie, die ook bestaat uit eet- en serveerproducten, wil mensen dichter bij elkaar brengen. De limited  edition collectie bevat dan ook een handgemaakte mand die perfect is voor een zomerse picknick en een vrolijke schort om te tuinieren of buiten te koken. Voor de manden en de schalen zijn bovendien duurzame bananenvezels gebruikt.

De productie van de artikelen, zoals het borduursel en het weef-en naaiwerk, is zuiver handwerk. Volgens Sarah Fager zie je aan de producten meteen dat ze door een mens gemaakt zijn. Daarom heeft ook elk product een eigen uniek verhaal. Sudha, een ambachtsvrouw die in een productieatelier in India werkt, vertelt: “Mijn werk komt terecht in verre landen waar ik waarschijnlijk zelf nooit naartoe zal reizen. Mijn werkt neemt mijn verhaal mee naar verre bestemmingen.”

Vier samen met IKEA internationale vrouwendag op 8 maart met deze collectie die vrouwen een kans op onafhankelijkheid en een bere toekomst wil geven.

Ontdek het unieke verhaal achter deze producten in het persdossier

Laat je nog meer inspireren door de beelden op de IKEA Media Gallery

Persdossier.pdf