In België realiseerde IKEA 862 miljoen euro omzet en rekruteerde 923 nieuwe medewerkers, onder meer dankzij opening van twee nieuwe woonwarenhuizen in Hasselt en Bergen

Sterke groei voor de IKEA Groep in boekjaar 2016 dankzij een blijvende focus op multichannel retail en langetermijninvesteringen in duurzaamheid

De totale inkomsten* voor de IKEA Groep (Ingka Holding B.V. en de entiteiten die het controleert) tijdens boekjaar 2016 bedroegen 35,1 miljard euro, een stijging van 7,4% ten opzichte van vorig jaar. Dit jaar kregen de woonwarenhuizen van de IKEA Groep 783 miljoen bezoekers over de vloer. De nettowinst bedroeg 4,2 miljard euro. Vandaag werd er een financieel kader van EUR 1 miljard aangekondigd waardoor de investeringen in duurzaamheid de 3 miljard euro overstijgen. Om ons succes met onze medewerkers te delen werd er 443 miljoen euro aan de kant gezet voor de getrouwheids- en bonusprogramma’s.

IKEA verwezenlijkt verdere wereldwijde groei

Boekjaar 2016 is winstgevend dankzij een sterke stijging van de omzet. China blijft een van de snelst groeiende markten voor de IKEA Groep. De vijf retailmarkten die de grootste omzet draaien zijn Duitsland, de VSA, Frankrijk, het VK en Zweden. De IKEA Groep opende 12 nieuwe woonwarenhuizen, 19 afhaal- en bestelpunten en ontwikkelde verder zijn multichannel distributienetwerk. We blijven ook werken aan de opening van de eerste IKEA woonwarenhuizen in India en Servië. Dit jaar werd IKEA Family een van 's werelds grootste ledenclubs met 100 miljoen leden.

In 2016 opende IKEA in België twee nieuwe vestigingen op amper een week tijd. Zowel het woonwarenhuis in Hasselt als dat in Bergen hebben ertoe bijgedragen dat het afgelopen jaar de 8 Belgische vestigingen samen bijna 15 miljoen bezoekers over de vloer kregen (13% meer dan in FY15). Met 923 nieuwe aanwervingen op een totaal van 4170 medewerkers bracht 2016 bovendien een nieuwe dynamiek op gang binnen de organisatie. En die dynamiek is nodig, want in België staat het komende jaar de lancering van de IKEA webshop centraal, zodat klanten in 2017 ook online bij IKEA kunnen shoppen, een must vandaag de dag.

Volle kracht vooruit met multichannelstrategie in 2017

De IKEA Groep wil de wereldleider worden als multichannel detailhandelaar van woonproducten. Om tegemoet te komen aan de voortdurend evoluerende behoeften van de mensen ontwikkelt en breidt IKEA de mogelijkheden in haar woonwarenhuizen en online verder uit.

Dankzij de groei en de winstgevendheid hebben we de vrijheid om onze eigen weg in te slaan. Dit maakt ons ook flexibel en onafhankelijk zodat we kunnen nadenken over en investeren op de lange termijn”, zegt Peter Agnefjäll, Voorzitter en CEO van de IKEA Groep. “We zijn op de goede weg, maar hebben nog een boeiend traject af te leggen waarbij we ons sterk focussen op blijvende groei en de efficiëntie van onze onderneming.

Catherine Bendayan, CEO van IKEA België, vult aan: ”Ja, we gaan voor groei. Maar dan wel duurzame groei. Bij IKEA maken we al heel lang meer uit minder. We proberen zo veel mogelijk te recycleren, op een verantwoorde manier met energie en grondstoffen om te gaan en de impact van onze activiteiten te beperken. We investeren in hernieuwbare energie en trachten daarnaast ook onze klanten een zetje te geven om thuis duurzamer te leven.”

Concrete voorbeelden van deze duurzaamheidsengagementen zijn te vinden in de brochure die IKEA België heeft ontwikkeld voor het boekjaar 2016 (zie bijlage).

Duurzame ontwikkeling met respect voor mens en milieu

De IKEA Groep streeft naar een positieve impact op mens en planeet. Daarom investeren we meer dan 3 miljard euro om onafhankelijk te worden op het vlak van hulpbronnen en energie. Dit omvat het vandaag aangekondigde financiële kader van 1 miljard euro dat we willen inzetten om de bevoorrading van duurzame materialen op lange termijn veilig te stellen door te investeren in bosbouw en in bedrijven die actief zijn in recycling, de ontwikkeling van hernieuwbare energie en biomaterialen. Daarbij hoort ook een investering van 1,5 miljard euro in wind- en zonne-energieprojecten sinds 2009. Daarnaast hebben we ook 600 miljoen euro bijkomende investeringen toegekend om energieonafhankelijker te worden, zodat we tegen 2020 evenveel hernieuwbare energie zullen produceren als we verbruiken voor onze activiteiten.

Door ons nog meer te concentreren op de detailhandel en de vernieuwing van de detailhandel, en bestaande resources en capaciteiten te benutten, wil de IKEA Groep zijn activiteiten versterken om zo waardevolle groei te creëren voor de klanten.

We willen de klanten een geweldige ervaring bieden bij elk contact, zij het online of in het woonwarenhuis. Dit kunnen we niet doen zonder onze toegewijde en professionele medewerkers die ertoe hebben bijgedragen om van boekjaar 2016 een fantastisch jaar te maken voor de IKEA Groep. Als winstgevend bedrijf delen we ons succes met onze medewerkers. Daarom trekken we 108 miljoen euro uit voor ons getrouwheidsprogramma Tack! en 335 miljoen euro voor ons bonusprogramma, samen goed voor 443 miljoen euro voor boekjaar 2016”, vat Peter Agnefjäll samen.

Ik ben blij te kunnen aankondigen dat de IKEA medewerkers in België dit jaar elk een Tack!-bijdrage van € 1.129 in hun pensioenplan zullen ontvangen”, zegt Catherine Bendayan. Daarnaast levert de ‘One IKEA Bonus’ elke medewerker van IKEA België gemiddeld meer dan een maandloon extra op dit jaareinde.

*Omzet inclusief huurinkomsten uit de winkelcentra-activiteiten De IKEA Groep woonwarenhuizen boekten een totale omzet van 34,2 miljard euro, een stijging van 7,1% ten opzichte van vorig jaar.

Over de IKEA Groep

De IKEA visie bestaat erin een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. Om dat te doen, bieden we een assortiment goed ontworpen, functionele en betaalbare kwaliteitswoonartikelen aan die geproduceerd worden met zorg voor mens en milieu. De IKEA Groep bezit en exploiteert zo'n 340 IKEA woonwarenhuizen in 28 landen onder franchise van Inter IKEA Systems B.V. Daarnaast zijn er nog zo'n 40 woonwarenhuizen in handen van andere franchisenemers. De woonwarenhuizen van de IKEA Groep werden 783 miljoen keer bezocht in boekjaar 2016 en IKEA.com meer dan 2,1 miljard keer.

Annelies Nauwelaerts PR Manager, IKEA België
Caroline Freudenthal International Media Manager, IKEA Group