Boekjaar 2013: Een goed jaar voor de IKEA Groep – in veel markten herstellen de consumentenuitgaven zich

·         Omzet: 27,9 milliard EUR (+3,1%)
·         Nettowinst: 3,3 milliard EUR (+3,1%)

De nettowinst van de IKEA Groep is met 3,1% gestegen tot 3,3 miljard EUR voor boekjaar 2013. De marktomstandigheden bleven verbeteren, met sterke groei in China, Rusland en de VS.

 “In veel landen herstellen de consumentenuitgaven zich. De economische moeilijkheden zijn misschien nog niet voorbij, maar er zijn toch positieve tekenen. Belangrijke consumentenmarkten zoals de VS doen het stilaan beter en in Europa zien we een algemeen beginnend herstel. Zelfs de moeilijkere markten in Zuid-Europa vertonen bemoedigende tekenen van activiteit”, zegt CEO Peter Agnefjäll.

De omzet steeg met 3,1% tegenover het voorgaande jaar, tot 27,9 miljard EUR, en het marktaandeel van de IKEA Groep groeide in bijna alle landen waarin hij actief is. Inclusief de huurinkomsten uit onze winkelcentra bedroegen de totale inkomsten 28,5 miljard EUR (+3,2%). Onze grootste markten waren Duitsland, de VS, Frankrijk, Rusland en Zweden.

“Uit dit alles blijkt dat de notie ‘waar voor je geld’ alsmaar aan belang wint. Ik ben vooral blij dat onze klanten hun waardering tonen voor ons assortiment kwaliteitsproducten bedoeld om hen thuis duurzamer te helpen leven. Zo kochten onze klanten in boekjaar 2013[i] alleen al 22 miljoen ledproducten, waarmee ze energie en geld besparen”, gaat Peter Agnefjäll verder.

De IKEA Groep heeft een ambitieus groeiplan en mikt op een jaarlijkse omzet van 50 miljard EUR tegen 2020. De grote opkomende markten zijn belangrijke bronnen van toekomstige groei. De IKEA Groep opende in boekjaar 2013 nog twee woonwarenhuizen in China, de volgende stap in de uitbreiding op de Chinese markt.

“Wij kijken altijd naar de lange termijn. We zullen blijven betere producten ontwikkelen steeds tegen lagere prijzen, de winkelervaring blijven verbeteren en nog toegankelijker worden voor de klanten, bijvoorbeeld via een verbeterd serviceaanbod, e-commerce en voortgezette uitbreiding. Door onze eigendomsstructuur en gezonde financiële principes zijn we onafhankelijk en kunnen we op een evenwichtige en duurzame manier groeien”, besluit Peter Agnefjäll.

 

Klik hier om het volledige jaaroverzicht voor het boekjaar 2013 te raadplegen.

 

Noot aan de redactie: De IKEA Groep en IKEA België stelden ook een nieuw Duurzaamheidsrapport op. U kunt ze raadplegen door te klikken op de onderstaande links: 

 

 

[i] Boekjaar 2013 liep van 1 september 2012 tot 31 augustus 2013.

Contacteer ons
Annelies Nauwelaerts PR Manager IKEA Belgium
Ylva Magnusson Media relations IKEA Group
Annelies Nauwelaerts PR Manager IKEA Belgium
Ylva Magnusson Media relations IKEA Group
Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.480 medewerkers.