1 op de 5 Belgen onvoldoende me-time

1 op de 5 Belgen onvoldoende me-time

  • 1 op de 5 (18%) Belgen heeft niet genoeg me-time
  • Toch heeft 66% af en toe me-time nodig om gelukkig te zijn in een relatie
  • Helft (49%) van de ouders met jonge kinderen ondervindt gebrek aan privacy
  • Volgens 6 op de 10 (63%) kan technologie helpen om meer privacy te creëren

Een vijfde van de Belgen (18%) ervaart een gebrek aan privacy thuis. Dat is de conclusie van het Life at Home Report van IKEA, het internationale onderzoeksrapport waarin jaarlijks gepeild wordt naar de noden en dromen van mensen thuis. Met wie we leven en welke rol we opnemen ten opzichte van onze huisgenoten, bepaalt in hoeverre we tijd, ruimte en energie voor onszelf hebben. Een gebrek aan privacy kan een enorme impact hebben op het individu, maar ook op relaties met anderen. Belgen schakelen technologische apparaten uit voor kwalitatieve me-time, maar gebruiken het ook net om privacy te creëren. Iedereen vult me-time ten slotte anders in: de één gaat een uurtje joggen, de ander verkiest dan weer een boek.

Geluk begint bij jezelf, zo ook privacy

Voldoende tijd, ruimte en energie hebben is essentieel voor het mentale welzijn en de persoonlijke ontwikkeling. Een gebrek aan privacy heeft dan ook negatieve effecten op ons humeur. In 6 op de 10 gevallen leidt het tot frustratie en in 1 op de 3 gevallen zelfs tot angstgevoelens, zo blijkt uit het onderzoek van IKEA. Logischerwijs lijden ook onze relaties onder een gebrek aan privacy. Zo’n 66% van de Belgen geeft aan me-time nodig te hebben om optimaal te kunnen functioneren in een relatie.

“Vanuit onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen, vinden wij het bij IKEA dan ook belangrijk om privacy onder de aandacht te brengen. Me-time nemen is een basisrecht voor iedereen”, licht Jolanda Wetzelaer, interieurspecialiste bij IKEA België, toe. “De woonkamer is geëvolueerd tot een echte leefruimte voor het hele gezin om tal van verschillende activiteiten te beleven. Dankzij slimme oplossingen kan je alsnog de ruimte opdelen en zo de nodige geborgenheid bieden voor elk gezinslid of elke activiteit.”

Story image

 

Neem controle over jouw tijd, ruimte en energie

De toenemende populatie zorgt er wereldwijd voor dat we steeds dichter opeen wonen en leven. Woonconcepten zoals co-housing en woningdelen blijven dan ook terrein winnen, en brengen op hun beurt nieuwe uitdagingen met zich mee omtrent privacy thuis. Bijna de helft van de Belgen (46%) voelt zich pas helemaal zichzelf wanneer ze alleen zijn. 8 op de 10 Belgen die samenwonen met vrienden, kennissen of mensen die ze niet persoonlijk kennen, geven dan ook aan dat fysieke afsluiting voor hen de makkelijkste manier is om tijd en ruimte voor zichzelf te nemen. Niet iedereen durft expliciet aan te geven wanneer hij/zij tijd voor zichzelf nodig heeft. Uit het onderzoek blijkt dat vaak ook heel wat drogredenen worden aangehaald om me-time op te eisen. Het zal niet verbazen dat het werk hierbij een vaak voorkomend excuus is (35%).

Ook de rol die we binnen een huishoudstructuur aannemen heeft een invloed op onze eigen privacy. Zorg dragen voor iemand blijkt daarbij de grootste belemmering te zijn. Niet verrassend zijn het voornamelijk ouders met jonge kinderen die hiermee worstelen (49%). Je kinderen liggen niet wakker van jouw nood aan me-time, dus wees extra aandachtig voor de signalen van je partner en geef elkaar de mogelijkheid om ook thuis tot rust te komen.

De vele gedaantes van privacy: van een rondje joggen tot een boek lezen

De misvatting is dat privacy enkel gaat over fysiek alleen zijn. Door privacy te benaderen vanuit tijd, ruimte en energie, kan het een facilitator zijn voor zelfontplooiing. En die vult iedereen op zijn eigen manier in. Van lage tot hoge intensiteit, de manier waarop kan leiden tot positieve effecten op ons welzijn. Het kan ons doen herstellen van een zware werkweek, maar ook tijdig doen ontspannen zodat we niet oververhit raken. Anderzijds kan privacy ook voor een verbeterde focus zorgen (60%), of ons energielevel spelenderwijs doen pieken. Zo kan de één me-time invullen met een powernap, daar waar de ander met een boek (44%) of een rondje series binge watchen (37%) even aan het drukke leven ontsnapt bijvoorbeeld. Eveneens is een dagelijkse morning run (16%) voor sommigen het summum van privacy of me-time.

Technologie: vriend of vijand?

Technologie en privacy. Het klinkt vaak als water en vuur. Technologie zorgt ervoor dat iedereen op elk moment van de dag met elkaar verbonden is. 43% schakelt dan ook technologische apparaten uit wanneer ze nood hebben aan wat ‘off-time’. Toch is 6 op de 10 Belgen ervan overtuigd dat technologie hen juist kan helpen privacy te creëren. Zo laten smartphones en tablets toe om gesprekken te voeren zonder dat iemand kan storen of meelezen. Ouders grijpen dan weer naar de iPad of televisie als afleiding voor hun kinderen om welverdiende me-time voor hunzelf te creëren.

Test jouw privacyscore via de Life at Home privacy quiz en laat je inspireren door de tips & tricks van IKEA experts om jouw privacy te optimaliseren.

Over het Life at Home Report 2019

Met het 'Life at Home Report' onderzoekt IKEA jaarlijks wat een beter dagelijks leven thuis inhoudt. Dit is het zesde jaar op rij dat IKEA een 'Life at Home' onderzoek uitvoert. IKEA ziet dit onderzoek als een startpunt om het dagelijks leven thuis te verbeteren, onder andere door middel van productontwikkeling. Het onderzoek voor het Life at Home Report 2019 werd gevoerd tussen mei en juni 2019 en omvat zowel een kwalitatief als een kwantitatief luik. Kwalitatief onderzoek werd uitgerold in India, Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en China. Kwantitatief onderzoek werd gevoerd in 22 landen in de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, Europa, Azië, Australia en Nieuw-Zeeland bij 35.000 personen. In België werd het kwantitatief onderzoek gevoerd bij 1.000 mensen die representatief zijn voor de Belgische bevolking, tussen 17 en 30 juli 2019.

Het volledige Life At Home Report 2019 kan je online bekijken. Bijgevoegd vind je tevens alle Belgische resultaten.

 

Colombine Nicolay PR Leader, IKEA Belgium
IKEA Life at Home - Privacy Exploration - Belgian Report.pdf 10 MB

 

Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.480 medewerkers.