4 op 10 Belgen kookt altijd alleen
IKEA België en Positivologie vzw maken de Belgen warm om vaker samen te koken en eten

Brussel, 4 september 2025 – 4 op de 10 Belgen kookt altijd alleen, en 4 op de 10 maaltijden eten we alleen*. En dat heeft een impact op ons mentaal welzijn. Om die trend te keren wil IKEA België van samen koken en eten de nieuwe norm maken. De blikvanger van de campagne is een pop-upkeuken in centrum Brussel, waar gasten zélf hun maaltijden bereiden en samen aan tafel schuiven.
IKEA België opent de 'doe-het-zelf'-eetplek op 18 september in hartje Brussel, vlak bij het Stefaniaplein. Geen echt restaurant, maar een plek waar mensen samen kunnen koken en eten met vrienden, familie of collega’s. Zo wil IKEA de Belgen laten ervaren hoe samen koken en eten de band tussen mensen versterkt en bijdraagt aan hun geluksgevoel.
De opening is het startschot van een jaar waarin IKEA België via verschillende initiatieven het belang van samen koken en eten onder de aandacht wil brengen. IKEA verzamelt deze acties onder de vlag van ‘TIDSAMM’, een woord dat met een Zweeds klinkende knipoog verwijst naar het belang van samen tijd doorbrengen.
Daarom heeft het meubelbedrijf ook een kook- en tafelspel ontwikkeld, in samenwerking met Positivologie vzw, een vereniging voor positieve psychologie. Het spel, genaamd ‘TIDSAMM time’, bevat vragen en opdrachten voor tijdens het koken of eten. De thema’s zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar verbondenheid en mentaal welzijn.
Een cultuurshift in ons dagelijks leven thuis
Dankzij deze acties wil IKEA België zorgen voor een culturele shift, weg van gehaast en individueel koken naar meer gedeelde momenten die emotionele verbondenheid stimuleren. IKEA ziet zijn inzet voor dit thema als een logisch verlengde van wat altijd zijn missie geweest is: ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen een beter leven thuis kunnen leiden.
Psychologe Maaike Verstraete, coördinator van Positivologie vzw: “Samen koken en eten is een laagdrempelige manier om echt contact te maken. Je hoeft er geen bijzondere gelegenheid voor te hebben, het gaat om het moment zelf. In tijden van haast, individualisering en veel schermgebruik zijn zulke rituelen van grote waarde voor ons mentaal welzijn. En een kleine verandering doet al veel: één keer per maand koken voor een ander verhoogt de kans op geluk met 44%, etentjes organiseren zelfs met 93%.”
Fructuoso Hernandez, Country Home Furnishing & Retail Design Manager bij IKEA België: "Een beter dagelijks leven thuis begint met de kleine momenten die we delen met de mensen om ons heen. Samen koken en eten is zo’n eenvoudig maar krachtig ritueel dat warmte, verbondenheid en vreugde brengt. Met TIDSAMM willen we Belgen inspireren om vaker die gedeelde momenten te creëren. Uit eigen onderzoek weten we dat slechts 25% van de Belgen tafelen een belangrijke sociale activiteit vindt. Dat toont dat er nog veel ruimte is om verbondenheid rond de tafel te versterken."

Praktisch:
De pop-upkeuken: IKEA Family-leden kunnen zich gratis inschrijven om de pop-up te bezoeken, in een groep van minstens drie en maximum zes personen. Gasten worden verwelkomd in een volledig uitgeruste keuken en begeleid doorheen het proces, en alle ingrediënten en andere benodigdheden worden voorzien. De pop-up loopt van 18 september tot 11 oktober. Er zijn sessies van woensdag tot en met zaterdag van telkens twee uur, ‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds. Inschrijven kan vanaf 12 september vanaf 12:00 via www.ikea.be/tidsamm-nl. Op 26 september vanaf 12:00 volgt een tweede wave voor inschrijvingen. Adres: Charleroise Steenweg 5, 1060 Sint-Gillis.
TIDSAMM Time: iedereen kan het ‘TIDSAMM Time’-spel gratis downloaden en zelf afdrukken. Er is ook een beperkte oplage van 5.000 fysieke exemplaren van het spel, waarvan IKEA Family-leden vanaf 22 september een exemplaar kunnen bemachtigen. Meer informatie op www.ikea.be/tidsamm-nl.
Gratis ontbijt in winkels: om de TIDSAMM-geest aan te wakkeren onder klanten, organiseren alle Belgische IKEA winkels op zaterdag 13 september een gratis ontbijt voor IKEA Family-leden. Voor de gelegenheid wordt de inrichting van de IKEA Restaurants helemaal omgevormd, met één lange tafel voor alle gasten om het belang van samen tafelen te onderstrepen. Meer informatie op https://www.ikea.com/be/nl/food/.

* De cijfers: we koken en eten minder samen, met een impact op mentaal welzijn
Samen koken en eten is vandaag niet meer vanzelfsprekend in België:
- Volgens het World Happiness Report1 eten Belgen gemiddeld 8,3 maaltijden per week samen met anderen, op een totaal van 14 maaltijden per week. Ruim 40% van de maaltijden eten we dus alleen.
- Deze trend is al decennia in een dalende lijn: in 1966 werd nog 91% van de maaltijden in gezelschap gegeten, in 2004 was dit percentage gedaald tot 64,6%2.
- Volgens de Voedselconsumptiepeiling van Sciensano eet 1 op 4 Belgen bovendien vaak alleen3.
- Uit onderzoek van IKEA4 blijkt dat 40% van de Belgen altijd alleen kookt. Koppels zonder kinderen en ouderen koken het minst samen. Bovendien betrekt slechts 19% van Belgische ouders hun kinderen actief bij het koken. Vooral jongeren koken wél vaker samen: bij Gen Z kookt slechts 21% nooit samen.
Dit is het gevolg van tal van maatschappelijke evoluties:
- Veel Belgen ervaren tijdsdruk en voelen zich gehaaster – vooral gezinnen met twee werkenden voelen dit sterk5.
- Er is ook een sterke toename van eenpersoonshuishoudens in België: in 2025 bestaat 36,3% van de Belgische huishoudens uit alleenwonenden, vergeleken met 30,0% in 19956. Ook een toename van flexibele werktijden en individuele agenda's draagt bij aan deze sociale individualisering7.
Wat zijn de voordelen van eenvoudige, verbindende rituelen zoals samen koken en eten?
- Uit het UGent Nationaal Geluksonderzoek blijkt dat hoe vaker mensen sociale activiteiten zoals samen koken of tafelen organiseren, hoe gelukkiger ze zich voelen9.
- Eén keer per maand koken voor een ander verhoogt de kans op geluk met 44%, etentjes organiseren zelfs met 93%10.
- Ook wereldwijd wordt dit bevestigd: uit het World Happiness Report 2025 blijkt dat samen eten gelinkt is aan een beter mentaal welzijn, lagere eenzaamheid en meer sociale steun.
- Onderzoek van IKEA versterkt dit beeld11: 25% van de Belgen zegt dat samen een huisgemaakte maaltijd eten erg bijdraagt aan het thuisgevoel. Bovendien ervaart 37% een huisgemaakte maaltijd als gezonder dan uit eten gaan - iets dat de waarde van dit alledaagse ritueel verder onderstreept.
Over Positivologie vzw
Positivologie is een vzw die de positieve psychologie in Vlaanderen op de kaart wil zetten.
Zij maken wetenschappelijke inzichten breed toegankelijk via tools, projecten en activiteiten. Niet om te streven naar het perfecte plaatje of naar ‘alles onder controle’, maar wel voor wie wil bouwen aan een goed en zinvol leven - met aandacht voor eigen welbevinden en dat van anderen.
1 World Happiness Report. (2025). Sharing meals with others: How sharing meals supports happiness and social connections. https://www.worldhappiness.report/ed/2025/sharing-meals-with- others-how-sharing-meals-supports-happiness-and-social-connections/
2 Scholliers, P. (editor) (2015). Convenience foods: shopping, cooking and eating. Appetite, 94(1), 1-61.
3 Sciensano. (2024, juni). Resultaten van de Nationale Voedselconsumptiepeiling 2022–2023. En Nationale Gezondheidsenquête Sciensano. (2025, 10 juli). https://www.sciensano.be/nl/resultaten- van-de-nationale-voedselconsumptiepeiling-2022-2023/
4 Cook & Eat. An omnibus report prepared for IKEA by Profacts. Maart 2025.
5 TOR (Time-Use & Opportunities Research). (2024). https://tijdsonderzoek.be/en/page/onderzoeksgroep-tor
6 Sciensano. (2024, juni). Resultaten van de Nationale Voedselconsumptiepeiling 2022–2023. En Nationale Gezondheidsenquête Sciensano. (2025, 10 juli). https://www.sciensano.be/nl/resultaten- van-de-nationale-voedselconsumptiepeiling-2022-2023/
7 Scholliers, P. (editor) (2015). Convenience foods: shopping, cooking and eating. Appetite, 94(1), 1-61.
8 Cook & Eat. An omnibus report prepared for IKEA by Profacts. Maart 2025.
9 UGent – NN Nationaal Geluksonderzoek (2022). https://www.nn.be/nl/gelukkige-belgen
10 Idem.
11 Life at Home Research – Belgium. Quantitative research carried out by YouGov on behalf of Ingka Holding B.V. – IKEA Group. May-June 2024.
Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
press.belgium@ingka.ikea.com
+32 2 709 15 19