80 JAAR IKEA: Een onuitwisbare stempel op ons alledaagse leven

Juli 2023

Zaventem, 27 juli 2023 – Hiep hiep hoera, IKEA viert morgen zijn tachtigste verjaardag. ​ ​ IKEA groeide in acht decennia uit van een klein postorderbedrijf in de achtertuin van een familieboerderij tot een vertrouwde naam in miljoenen huishoudens wereldwijd. Dankzij een ingenieus ontworpen en betaalbaar assortiment en een scherpe neus voor wat mensen verlangen van hun thuis, wist IKEA een onuitwisbare stempel te drukken op onze dagelijkse manier van leven.

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij. ​

De 17-jarige Ingvar Kamprad richt op 28 juli 1943 een klein postorderbedrijf op in de familieboerderij Elmtaryd, in het Zweedse dorpje Agunnaryd. Het acroniem IKEA is geboren: Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd. Vanaf het begin ligt de nadruk op betaalbaarheid, en de pennen, lucifers en portefeuilles die IKEA via postorder verkoopt zijn een groot succes. Na een paar jaar voegt Ingvar meubels toe aan zijn assortiment. Dankzij zijn focus op een efficiënte toeleveringsketen en beperkte productiekosten slaagt hij erin om aantrekkelijke meubels te verkopen aan een betaalbare prijs.

Die filosofie ligt aan de basis van IKEA en is tot op vandaag de leidraad. Dankzij democratisch design – dat functie, kwaliteit, duurzaamheid en een lage prijs met elkaar verzoent – maakt de meubelmaker aantrekkelijke, ingenieus ontworpen producten die toegankelijk zijn voor iedereen. Innovatie en efficiënte processen zijn altijd essentieel geweest om dit te kunnen realiseren: van het gebruik van flatpacks over de inzet van digitale innovatie voor logistieke processen tot het efficiënt aankopen en verwerken van grondstoffen. ​

Dankzij een baanbrekend winkelconcept verandert Ingvar ook voorgoed hoe mensen winkelen. Hij introduceert het idee van de grote winkel net buiten de stad, met zowel een toonzaal als een markthal en magazijn met zelfbediening. Aan de winkel voegt hij ook een restaurant toe, zodat klanten hun winkelbezoek niet moeten onderbreken als de honger toeslaat. In de allereerste Zweedse winkel in Älmhult gaat Ingvar zelfs nog een stap verder: om klanten een complete ervaring te bezorgen bouwt hij er een hotel met zwembad bij. Het zwembad is vandaag verdwenen, maar het enige IKEA Hotel ter wereld staat er nog steeds.

Vandaag is IKEA uitgegroeid tot een wereldspeler, en dat heeft het bedrijf sterk te danken aan zijn grondige kennis van lokale markten. Bij IKEA slagen ze er voortdurend in om de vinger aan de pols te houden van wat mensen verwachten en verlangen van de inrichting van hun woning. Naast regulier marktonderzoek voert IKEA wereldwijd duizenden thuisbezoeken uit per jaar, waarbij interieurexperts in kaart brengen hoe de doorsnee bevolking in een bepaalde regio woont en leeft. Over deze vraag brengt IKEA ook al tien jaar lang een jaarlijks “Life at Home” Rapport uit, waarvoor 37.000 mensen in 37 landen bevraagd worden over hun woonsituatie. Ook de winkels spelen een sleutelrol in de toonaangevende positie van het bedrijf: zij hebben de vrijheid om hun aanbod en inrichting aan te passen volgens de lokale voorkeuren van hun klanten.

MIJLPALEN VAN DE VOORBIJE 80 JAAR...

Jaren 1940

• 1943: De 17-jarige Ingvar Kamprad registeert een postorderbedrijf genaamd IKEA.
  • 1948: Ingvar voegt voor het eerst meubels toe aan zijn winkelassortiment. Vanwege zijn dyslexie creëert hij een uniek systeem voor productnamen: in plaats van cijfercodes gebruikt hij Scandinavische namen (bv.: buitenmeubels worden vernoemd naar Scandinavische eilanden en vloerkleden worden vernoemd naar steden in Denemarken en Zweden).

Jaren 1950

• 1950: Het debuut van de IKEA catalogus.
  • 1956: IKEA introduceert flatpacks en zelfassemblage, om kosten te besparen en beschadiging bij transport te vermijden.
  • 1958: De eerste IKEA winkel opent de deuren in Älmhult.

Jaren 1960

• 1960: Het allereerste IKEA restaurant doet zijn intrede in Älmhult. ​
  • In de jaren ‘60 breidt IKEA uit naar Denemarken en Noorwegen.

Jaren 1970

• 1971: IKEA introduceert zelfbediening, waarbij klanten zelf hun flatpacks kunnen oppikken in het winkelmagazijn.
  • 1973: In het Zwitserse Spreitenbach opent de eerste IKEA winkel buiten Scandinavië de deuren.

Jaren 1980

• 1983: IKEA stapt over naar een franchisemodel, om het voortbestaan van het bedrijf op lange termijn te garanderen.
  • 1984: In Zaventem en Ternat gaan de eerste Belgische IKEA winkels open.
  • IKEA opent in de jaren ‘80 winkels over de hele wereld: in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Australië, Nederland, IJsland, de Spaanse eilanden, Saoedi-Arabië, en Koeweit.

Jaren 1990

• 1998: IKEA beslist om het gebruik van PVC uit te faseren.
  • IKEA zet zijn wereldwijde uitbreiding verder, met een sterke focus op Azië: in China, Taiwan, Hongkong, Maleisië, Hongarije, Verenigde Arabische Emiraten, Tsjechië, Slowakije, Polen, Spanje, en Finland openen IKEA winkels.

Jaren 2000

• 2000: IKEA introduceert zijn IWAY gedragscode voor alle leveranciers en dienstverleners in de IKEA toeleveringsketen.

Jaren 2010

• 2015: IKEA stopt de verkoop van halogeenlampen en gaat volop inzetten op betaalbare LED-lampen.
  • 2018: IKEA kondigt zijn ambitie aan om een volledig klimaatneutraal bedrijf te worden tegen 2030.
  • 2018: Ingvar Kamprad overlijdt op 91-jarige leeftijd.

Jaren 2020

• 2020: Sinds de pandemie gaat IKEA meer investeren in de shift naar e-commerce.
  • 2021: De laatste papieren IKEA catalogus rolt van de drukpers. ​

👉🏻 Benieuwd naar meer? Loop doorheen de jaren van IKEA via het digitale IKEA museum.

IKEA IN CIJFERS

• Vorig boekjaar* waren er wereldwijd zo’n 700 miljoen fysieke winkelbezoeken2,6 miljard online en meer dan 20 miljoen downloads van de IKEA App.
  • In België telde IKEA 11,8 miljoen fysieke bezoekers75,8 miljoen online bezoekers en 453.000 app-gebruikers
  • Wereldwijd haalde IKEA vorig boekjaar een omzet van €44,6 miljard. Inter IKEA, de franchisegever van IKEA België via Ingka Group, haalde een omzet van €27,6 miljard en €700 miljoen winst
  • IKEA België haalde vorig boekjaar een operationele omzet van €1,037 miljard. ​
  • Meer dan 231.000 mensen werken bij IKEA, verspreid over 62 landen. In België telt IKEA 4.480 medewerkers.
  • IKEA werkt samen met zo’n 1.600 leveranciers uit de hele wereld.
  • Met meer dan 700 miljoen klanten per jaar is de voedselafdeling van IKEA vandaag een van de grootste voedselbedrijven ter wereld.
  • De eerste IKEA winkel opende de deuren in 1958 in het Zweedse Älmhult.
  • De meest recente IKEA winkel is die in Tétouan, Marokko.
  • Het land met de meeste IKEA winkels is Duitsland: 53.
  • In België telt IKEA vandaag 8 winkels: IKEA Anderlecht, IKEA Arlon, IKEA Gent, IKEA Hasselt, IKEA Liège, IKEA Mons, IKEA Wilrijk en IKEA Zaventem.

*"Vorig boekjaar" in de tekst verwijst naar het jaar 2022 (september 2021 tot augustus 2022).

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
[email protected] ​