Alleen als een kunstwerk uit de IKEA Art Event 2019 collectie je raakt, kan je het kopen

In mei presenteert IKEA de vijfde Art Event collectie, die dit keer tapijtkunst centraal zet. Voor de collectie die kunst bereikbaar en betaalbaar wil maken voor zoveel mogelijk mensen, ontwierpen acht toonaangevende creatievelingen elk een eigentijds tapijt. Om de kunstwerken ook op een democratische manier te verkopen, presenteert IKEA de (HE)ART SCANNER die je van 7 mei tot en met 11 mei bij IKEA Anderlecht vindt. De scanner maakt gebruik van hersentechnologie en zal zo bepalen wie de liefhebbers van de kunstwerken zijn. Enkel als je positief reageert op het tapijt, krijg je de kans om het te kopen.

Unieke en hedendaagse kunstwerken

Moderne kunst hoeft zich niet te beperken tot een galerij of museum, want je kan er ook thuis van genieten. Dat is het idee achter de Art Event collecties, die elk jaar een kunstvorm bereikbaar en betaalbaar willen maken voor iedereen. Dit jaar bestaat de nieuwe Art Event collectie uit acht handgemaakte tapijten, gecreëerd door gerenommeerde hedendaagse kunstenaars zoals Virgil Abloh, Craig Green en Filip Pagowski.

De collectie is zeer beperkt, want in België zal de collectie uit slechts 109 tapijten bestaan. Het exclusieve karakter maakt de collectie overal ter wereld enorm begerenswaardig. In andere landen werden er daarom vaak grote hoeveelheden gekocht met als enige doel de tapijten achteraf op eBay te verkopen en winst te maken. IKEA België wil dit vermijden en wil enkel de liefhebbers van de kunstwerken de kans geven om ze te kopen.

De eigenzinnige Art Event 2019 collectie krijgt dus ook een eigenzinnige en unieke introductie. IKEA maakt immers gebruik van een revolutionaire techniek om de kunstwerken te verkopen. Voor het eerst zal IKEA hersentechnologie gebruiken om die ten dienste van de kunst te stellen. Door via een headset hersenactiviteit te meten, zal IKEA enkel echte kunstliefhebbers de mogelijkheid geven om de beperkt verkrijgbare collectie te kopen. De voorwaarde? Een emotionele reactie op het tapijt

De IKEA (HE)ART SCANNER

Kunst is emotioneel. Sommige kunstwerken raken je, andere niet. Met behulp van innovatieve technologie kan IKEA de hersengolven van elke persoon voor elk tapijt meten. IKEA gaat met deze technologie dus in tegen het principe ‘first come first served' en erkent zo de echte waarde van kunst. Kunst is gemaakt om mensen te raken en is daarom van onschatbare waarde. Het moet dus toegankelijk zijn voor iedereen die ervan houdt.

Om te bepalen of iemand emotioneel geraakt wordt door één van de acht exclusieve tapijten, scant een headset op het voorhoofd de hersengolven bij het zien van elk tapijt. Voordat de ervaring begint, wordt de neutrale hersenactiviteit van elke persoon bepaald. Op die manier kan IKEA berekenen hoe groot de emotionele reactie is wanneer de persoon voor elk tapijt staat. Vanaf een vooraf vastgelegde verhoging, die bepaald wordt op basis van de neutrale hersenactiviteit van elke persoon, is het mogelijk om het tapijt mee naar huis te nemen. Liefde op het eerste gezicht is dus de voorwaarde.

Iedereen die kans wil maken om een zeldzaam tapijt uit de Art Event 2019 collectie mee naar huis te nemen, kan tussen 7 en 11 mei de ervaring in IKEA Anderlecht beleven. Met de headset op je hoofd, bekijk je elk van de acht tapijten. De scanner meet je emotionele reactie per tapijt en geeft weer of je voldoende verliefd bent om het tapijt te kopen. Na het zien van alle tapijten, beslis je of je één van de tapijten waarmee je een match hebt, ook effectief naar huis neemt. Op die manier is IKEA zeker dat elk stuk uit de collectie bij een echte liefhebber terecht komt.

Wanneer?

Dinsdag 7 – zaterdag 11 mei 2019

10-18u of tot de voorraad op is voor de dag

Waar?

IKEA Anderlecht

Chaussée de Mons 1432

1070 Anderlecht

Toegang

Gratis toegang, geen registratie nodig, slechts één deelname per dag.

Deelname vanaf 16 jaar

Ontdek de volledige collectie en het verhaal achter de tapijten in het perdossier.

Alle beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar in de IKEA Media Gallery.

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].