Belg doet het liever op een ander

Belg doet het liever op een ander

  • 1 op de 4 Belgen voelt zich ook thuis buitenshuis
  • Ruim één derde van de Belgen doucht, eet en kijkt tv op een ander
  • Bijna de helft slaapt liever alleen (41%) en in eigen bed (81%)
  • Privacy, geborgenheid, comfort, zeggenschap en saamhorigheidsgevoel bepalen thuisgevoel

Het recentste Life At Home Report – een jaarlijkse studie waarin IKEA peilt naar de noden en dromen van mensen thuis - onthult een opvallende tendens: meer en meer mensen zoeken, en vinden, het thuisgevoel buitenshuis.

Twee jaar geleden gaven voor het eerst steeds meer mensen aan zich ook thuis te voelen op plaatsen buiten hun eigen huis. Om na te gaan hoe de vork nu echt in de steel zit, hebben we in dit Life at Home onderzoek zo’n 22.854 mensen uit 22 landen – waaronder 1068 Belgen boven de 18 jaar – gevraagd wat hun huis tot een thuis maakt”, verduidelijkt Jolanda Wetzelaer, interieurspecialiste bij IKEA België.

Thuis buiten je eigen huis: 5 emotionele dimensies aan de basis

IKEA identificeerde in haar onderzoek in totaal vijf emotionele behoeften die bepalen in welke mate we ons ergens thuis voelen: privacy, geborgenheid, comfort, zeggenschap en saamhorigheidsgevoel. Daardoor voelen mensen zich tegenwoordig ook thuis buiten hun eigen huis: op het werk, in de koffiebar of in de fitness bijvoorbeeld.

Positieve herinneringen aan een plaats bepalen enerzijds hoe vertrouwd die voor ons aanvoelt. Niet verwonderlijk voelen sommige Belgen zich meer thuis bij hun ouders (31%) of bij vrienden (15%) bijvoorbeeld. Maar ook de levensfase waarin iemand zich bevindt speelt een rol. Het zal niet verbazen dat bijna de helft (47%) van de ondervraagde ouders met jonge kinderen het erover eens is dat van privacy nog slechts weinig sprake is thuis. 34% van hen zoekt dan ook andere oorden op om tot rust te komen. Ook jongeren tussen de 18 en 24 jaar menen dat privacy thuis te wensen overlaat (14%). Sommigen brengen hun tijd dan ook liever door in een park of op het strand (16%).

Ook de dagelijkse activiteiten van Belgen verplaatsen zich steeds vaker buitenshuis. Meer dan één op de drie Belgen (35%) doucht, eet of kijkt tv buitenshuis, en wel meerdere keren per week. Zo is douchen op het werk, in de fitness of zelfs bij familie tegenwoordig helemaal normaal.

“Vanavond slaap ik alleen, schat”

Hoewel dagelijkse activiteiten steeds vaker buitenshuis gebeuren, slaapt 81% toch nog altijd het liefst in zijn eigen bed, in zijn eigen slaapkamer. Opvallend: hoewel 44% het liefst bij zijn partner slaapt, geeft bijna de helft (41%) toe het bed liever voor zichzelf te hebben. Een gevecht om het deken of gesnurk werden hiervoor als belangrijkste redenen aangegeven. Meer nog: 74% van die Belgen maakt er geen probleem van dat eerlijk toe te geven aan zijn partner.

Belg dan toch geen baksteen in de maag?

De Belg is met een baksteen in de maag geboren. Dat is althans het cliché. Toch blijkt 63% van de ondervraagde Belgen bereid te zijn om in te boeten op woonoppervlakte als dat betekent dat de woning beter is gelegen. Een andere 65% wil tegelijk makkelijk toegang hebben tot de natuur.

Dat Belgen echte levensgenieters zijn is een cliché dat het onderzoek bevestigt. In schril contrast met andere Europeanen vinden ze hun gezondheid (49%) en geluk (45%) veel belangrijker dan hun woning (26% t.o.v. het Europese gemiddelde van 46%).  

Over het Life at Home Report 2018

  • Het onderzoek voor het Life at Home Report 2018 werd in opdracht van de IKEA Group uitgevoerd door het Londense agentschap C Space tussen maart en augustus 2018.
  • Kwalitatief onderzoek werd uitgerold in de Verenigde Staten, Duitsland, Denemarken, China, Italië en het Verenigd Koninkrijk.
  • Kwantitatief onderzoek werd gevoerd in 22 landen in de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, Europa en Azië bij 22.854 personen (van wie 11.325 in een stedelijke omgeving wonen) en is daardoor representatief per land.

Het volledige Life At Home Report 2018 kan je hier bekijken.

Contacteer ons
Ingrid Vertongen PR Manager, IKEA België
Ingrid Vertongen PR Manager, IKEA België
Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 355 woonwarenhuizen in 29 landen. 149.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Hognoul, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Bergen. In België telt IKEA meer dan 4327 medewerkers.