Boekjaar 2014: De IKEA Groep blijft groeien en biedt steeds meer klanten de mogelijkheid om thuis duurzamer te leven

​De nettowinst van de IKEA Groep voor boekjaar 2014 bedroeg 3,3 miljard EUR. De marktomstandigheden bleven verbeteren, met een sterke groei in China en Noord-Amerika en een stijgende trend in Europa. De woonwarenhuizen van de IKEA Groep kregen 716 miljoen bezoekers over de vloer en IKEA.com werd meer dan 1,5 miljard keer bezocht.

“Boekjaar 2014 was een goed jaar voor IKEA. Ik ben blij dat er een toenemende groei wordt genoteerd in al onze verkoopkanalen: in bestaande woonwarenhuizen, in het openen van nieuwe woonwarenhuizen en in de onlineverkoop. We hebben enkele belangrijke mijlpalen bereikt in ons streven naar energie-onafhankelijkheid en we zagen een stijging van 58% in de omzet van producten die mensen in staat stellen om thuis duurzamer te leven. Duurzaamheid maakt integraal deel uit van onze bedrijfsstrategie”, zegt CEO en Voorzitter Peter Agnefjäll.

De totale omzet steeg met 5,9% tegenover het voorgaande jaar (na verrekening van valuta-effecten), tot 28,7 miljard EUR. Inclusief de huurinkomsten uit onze winkelcentra-activiteiten bedroegen de totale inkomsten 29,3 miljard EUR (+2,8%). Het marktaandeel van de IKEA Groep groeide in bijna alle markten, en we hebben met Kroatië een nieuw land aangeboord. De markten met de grootste omzet waren Duitsland, de VS, Frankrijk, Rusland en het VK.

“We hebben een ambitieus groeiplan, maar tegelijk zijn we vastberaden om een positieve impact te hebben op de mensen en de planeet. Onze omvang geeft ons een unieke kans om een verschil te maken en bij te dragen tot positieve maatschappelijke veranderingen, door bijvoorbeeld mooie energiezuinige verlichting betaalbaar te maken voor miljoenen mensen”, aldus Peter Agnefjäll.

De IKEA Groep heeft binnen zijn activiteiten hernieuwbare energie geproduceerd voor 42% van het totale eigen verbruik en wil tegen eind dit jaar 1,5 miljard euro geïnvesteerd hebben in projecten voor hernieuwbare energie, vooral offsite-windmolenparken en fotovoltaïsche zonnepanelen.

In boekjaar 2014 hebben we 200 miljoen EUR uitgetrokken voor het nieuwe getrouwheidsprogramma Tack! en het bedrag voor het One IKEA Bonus-programma werd opgetrokken met 98 miljoen EUR. Zo willen we onze medewerkers bedanken.

“Een sleutelfactor voor onze sterke resultaten is dat we een langetermijnvisie hebben, en onze winst niet op korte termijn willen maximaliseren. We streven ernaar continu betere producten te ontwikkelen tegen lagere prijzen, en aanzienlijk te investeren in onze toekomst”, zegt Peter Agnefjäll.

Onze onderneming
Annelies Nauwelaerts PR Manager IKEA Belgium