Catherine Bendayan verlaat IKEA België

Catherine Bendayan, Country Retail Manager en Country Sustainability Officer van IKEA België sinds 2015 zal eind januari het bedrijf verlaten na een carrière van 31 jaar. Catherine Bendayan heeft belangrijke mijlpalen bereikt op het vlak van groei en de vernieuwde klantenervaring bij IKEA België. André Schmidtgall neemt haar functie over.

Groei en een nieuwe klantenervaring als prioriteit

Catherine Bendayan verlaat IKEA België op 31 januari 2020. Na 31 jaar heeft ze beslist een andere uitdaging aan te gaan buiten IKEA. Catherine Bendayan zal haar droom verwezenlijken en start haar eigen bedrijf in België in het digitale domein.

Catherine Bendayan heeft IKEA België met succes geleid sinds augustus 2015. Zo leidde ze door het goede voorbeeld te geven de 8 verschillende winkels, het Contacts Service Center en het Distribution Center met 4313 medewerkers.

Catherine stelde IKEA België in staat om de Belgische klanten een beter dagelijks leven te geven. De laatste vijf jaar zette ze de klantenervaring als prioriteit op de agenda.  IKEA België opende onder haar bewind twee nieuwe winkels (IKEA Mons en IKEA Hasselt), zette een nieuw Caring Leadership-programma op, trainde medewerkers voor een betere dienstverlening en versterkte haar digitale aanwezigheid met de lancering van de webshop in België en Luxemburg. Het laatste boekjaar verwelkomde IKEA België 50 miljoen bezoekers op de website IKEA.be (+17%), goed voor 5,3% van de totale Belgische omzet. Dankzij continue investeringen in alle contactpunten kon IKEA België een uitzonderlijke groei behalen met een stijging van de omzet van 7,0% in het laatste boekjaar (bijna 1 miljard).

31 jaar bij IKEA

Catherine Bendayan begon haar rijke carrière bij IKEA als Shopkeeper in 1989 bij IKEA Vitrolles in Frankrijk. Ze vervulde verschillende functies zoals Shopkeeper, Store Sales Manager, Store Customer Relations Manager en Sales Leader in Frankrijk en Italië. Van 2004 tot 2009 was ze Store Manager van IKEA Bordeaux. Van 2010 tot 2015 was ze Deputy Retail Manager, eerst bij IKEA Frankrijk en vervolgens bij IKEA Duitsland. Sinds 2015 was Catherine Bendayan aan de slag als Retail Manager in België waar ze de plannen voor de groei en de klantenervaring aanstuurde.

Opvolging

Eind januari neemt André Schmidtgall de functie van Country Retail Manager en Country Sustainability Officer bij IKEA België over. Hij heeft 27 jaar ervaring binnen Ingka Group.

IKEA Belgium Press Office

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.400 medewerkers.