Dankzij een stijging van de verkoop met 11,2 % kan de IKEA Groep blijven investeren in duurzaamheid en bedrijfsontwikkeling

De nettowinst van de IKEA Groep voor het boekjaar 2015* bedroeg 3,5 miljard euro. De totale omzet is gestegen met 11,2 % tegenover vorig jaar, tot 31,9 miljard euro. Inclusief de huurinkomsten uit haar activiteiten in de winkelcentra bedroegen de totale inkomsten van de groep 32,7 miljard euro (+11,5 %). Er werden grote investeringen gedaan in de strijd tegen de klimaatverandering, waardoor IKEA ook de overstap naar 100 % led in het verlichtingsassortiment kon lanceren.

"Wij hebben een geweldig jaar achter de rug en hebben veel geïnvesteerd in duurzaamheid, maar ook in de verbetering van ons aanbod en een grotere toegankelijkheid", zegt CEO Peter Agnefjäll ter gelegenheid van de voorstelling van het Jaarlijkse Overzicht en Duurzaamheidsrapport 2015 van de IKEA Groep.

De groei was voornamelijk afkomstig van vergelijkbare winkels, maar ook nieuwe woonwarenhuizen en de online expansie hebben beduidend bijgedragen tot het resultaat. Terwijl de groei goed over de meeste markten verdeeld is, toont IKEA in Duitsland een recordgroei en is ook de ontwikkeling in Zuid-Europa positief. Noord-Amerika blijft het goed doen en de nieuwste markt van IKEA, Zuid-Korea, overtreft de verwachtingen.

Dankzij de groei kan de IKEA Groep haar kernactiviteit blijven versterken: in de bestaande IKEA woonwarenhuizen en in nieuwe manieren om de klanten online te ontmoeten, met nieuwe winkelformaten en met afhaal- en bestelpunten. De Groep zal ook blijven investeren in hernieuwbare energie en in producten voor een duurzaam leven thuis.

"De strijd tegen de klimaatverandering stimuleert onze innovatie en is bovendien een kans om ons bedrijf nog beter te maken, bijvoorbeeld door onze klanten de kans te geven om thuis duurzamer te leven", vervolgt Peter Agnefjäll. "Ik ben er erg trots op dat wij in het voorbije jaar meer dan 90 miljoen ledlampen en armaturen met geïntegreerde ledlichtbron hebben verkocht. Dat heeft niet alleen de energiefactuur van miljoenen gezinnen verlaagd maar ook een beduidende energiebesparing opgeleverd", zegt CEO Peter Agnefjäll.

De IKEA Groep blijft haar goede resultaten met haar medewerkers delen. In het boekjaar 2015 werd 105 miljoen euro opzijgezet voor het loyaliteitsprogramma Tack!, als een blijk van waardering voor alle medewerkers. Sinds het twee jaar geleden werd gelanceerd, is in totaal 305 miljoen euro voor het programma uitgetrokken.

*Boekjaar 2015 = de periode van 1 september 2014 tot 31 augustus 2015.