De IKEA Groep publiceert het Overzichtsrapport Duurzaamheid voor boekjaar 2017*

De IKEA Groep (INGKA Holding B.V. en de entiteiten die het controleert) is ’s werelds grootste retailer van interieurartikelen en een van de 11 verschillende bedrijvengroepen die IKEA verkoopkanalen bezitten en exploiteren onder franchise van Inter IKEA Systems B.V.

Een greep uit de hoogtepunten van boekjaar 2017:

• Opening van het eerste IKEA woonwarenhuis dat een leidersrol vervult op het vlak van duurzaamheid in het Duitse Kaarst.
  • Betaalbare zonne-energieoplossingen zijn nu verkrijgbaar in vijf markten: het IKEA Home Solar-aanbod is (na Nederland, Zwitserland en het VK) nu ook gelanceerd in Polen en België.
  • 416 windmolens in 11 markten en 750.000 zonnepanelen op onze gebouwen. De hernieuwbare energie die we het afgelopen boekjaar produceerden bedraagt 73% van de energie die we hebben verbruikt in onze activiteiten.
  • Meer dan 100 initiatieven die bijdragen tot de kringloopeconomie, van de terugname van producten tot workshops om textiel te upcyclen.
  • Er is meer dan 200.000 kg eten behoed voor verspilling, als onderdeel van de inspanning om de voedselverspilling in IKEA restaurants tegen 2020 halveren.
  • 49% van alle managers en 53% van het management van de Groep zijn vrouwen. Acht markten hebben programma’s gelanceerd om vluchtelingen een eerste werkervaring in een nieuw land aan te bieden.

Per 1 februari 2018 is Pia Heidenmark-Cook aangesteld als Chief Sustainability Officer. Ze was al een jaar waarnemend CSO en leidde daarvoor de integratie van duurzame praktijken binnen de IKEA retailactiviteiten.

“Wij hebben besloten om ons voluit in te zetten voor mens en planeet, en hebben aangetoond dat het streven naar duurzaamheid innovatie en de zoektocht naar hernieuwbare oplossingen stimuleert, bijvoorbeeld met de uitrol van het IKEA Home Solar-aanbod, waarmee we groene energie voor zo veel mogelijk mensen betaalbaarder maken. Ik ben heel enthousiast dat ik deel mag uitmaken van de volgende grote stap op onze weg om People & Planet Positive te worden”, aldus Pia Heidenmark-Cook, Chief Sustainability Officer, INGKA Holding B.V. en de entiteiten die het controleert.

Kijk voor informatie over de duurzaamheidsprestaties in het hele IKEA franchisesysteem, het assortiment en de bevoorrading in het Inter IKEA Group Overzichtsrapport Duurzaamheid FY17.

*1 september 2016 - 31 augustus 2017

IKEA Sustainability Summary Report 2017.pdf