De IKEA Groep noteert een jaaromzet van 34,1 miljard euro en zet verder in op verbetering ontmoeting met de klant

De IKEA Groep noteert een jaaromzet van 34,1 miljard euro en zet verder in op verbetering ontmoeting met de klant

Twee nieuwe winkels stuwen de groei van IKEA België naar bijna 8%

Zaventem, 10 oktober 2017 - De IKEA Groep (INGKA Holding B.V. en alle entiteiten die het controleert) noteert voor het boekjaar 2017 [1] een totale omzet in retail van 34,1 miljard euro (32,9 [2]). Na verrekening van valuta-effecten is de retailomzet van de IKEA Groep het afgelopen jaar gestegen met 3,8%. De positieve resultaten van de IKEA Groep zetten zich ook door in België met een groei van 7,9% naar 903 miljoen euro omzet. 

De IKEA Groep, de grootste retailer in het IKEA franchisesysteem, bezit en exploiteert 355 IKEA woonwarenhuizen in 29 landen. 149.000 medewerkers verwelkomden in de loop van het jaar 817 miljoen bezoekers aan de woonwarenhuizen van de IKEA Groep en er werd in totaal meer dan 2,1 miljard keer gesurft naar IKEA.com. 

“We gaan van onze stabiele financiële situatie gebruikmaken om te investeren in het nog beter beantwoorden aan de behoeften van onze klanten. In mijn eerste maand als CEO van het bedrijf heb ik woonwarenhuizen in verschillende landen bezocht om er te luisteren naar medewerkers en klanten en daar lessen uit te trekken. Ik ben er nu nog meer van overtuigd dat we op de goede weg zijn naar totale toegankelijkheid voor de klanten”, zegt Jesper Brodin, voorzitter en CEO van de IKEA Groep (INGKA Holding B.V.) sinds 1 september 2017. 

Het afgelopen jaar is de IKEA Groep het klantenaanbod blijven verbeteren, met nieuwe winkelformats, kortere levertijden en verbeterde distributieoplossingen. Dat alles kadert in haar streven om meer mensen te bereiken met een betaalbare en naadloze IKEA ervaring. Een voorbeeld van deze transformatie is de recente overname door de IKEA Groep van TaskRabbit, een platform voor on-demandservices dat klanten flexibelere en toegankelijkere diensten biedt. 

IKEA België realiseerde een omzet van 903 miljoen euro, goed voor een groei van 7,9%. “Onze nieuwe woonwarenhuizen in Hasselt en Bergen draaiden een eerste jaar op volle toeren mee, en voor het tweede jaar op rij lag een sterke focus op het thema ‘aan tafel’. Daarnaast tekenden wij een sterke stijging op in de verkoop van matrassen en keukens”, zo verklaart Catherine Bendayan, CEO van IKEA België, de Belgische groeicijfers. Via de lancering van click & collect biedt IKEA België sinds een jaar ook de mogelijkheid aan klanten om van thuis bestellingen te plaatsen en deze op te pikken in één van de 8 winkels of 17 pick-up points.

“In de context van een snel veranderende retailomgeving streven wij ernaar het leven van onze klanten een beetje beter te maken. We willen onze grondige kennis van hoe mensen wonen delen en een inspiratiebron zijn die aantoont hoe interieurinrichting het leven thuis kan verbeteren. Dit jaar zetten we de woonkamer in de kijker. We hebben het woonkamergedeelte in al onze vestigingen nog beter gemaakt en bieden nu een breder assortiment producten en slimme interieuroplossingen aan”, zegt Jesper Brodin nog. 

Daarnaast blijft de IKEA Groep investeren in een positieve impact op het klimaat. Dankzij recente investeringen in Frankrijk, Canada en Litouwen komt het totale aantal windmolens nu op 415. Dat betekent dat de IKEA Groep nu meer windmolens heeft dan woonwarenhuizen en steeds dichter komt bij haar doel om energie-onafhankelijk te zijn: tegen 2020 wil de IKEA Groep namelijk evenveel hernieuwbare energie produceren als het verbruikt. Bij het Distributiecentrum in Winterslag werd in september de eerste IKEA windmolen op Belgische bodem in gebruik genomen.

    

[1] 1 september 2016 - 31 augustus 2017 

[2] Totale omzet in retail voor fiscaal jaar 2016

IKEA Mons
IKEA Hasselt
IKEA Hasselt
Jesper Brodin

Contacteer ons

Annelies Nauwelaerts

PR Manager

IKEA België