De IKEA Groep tekent in het boekjaar 2016 nogmaals een solide groei op

België: 11,2% groei. De twee nieuwe winkels dragen onmiddellijk bij tot de verdere groei van IKEA België.

In het boekjaar 2016 realiseerde de IKEA GROEP een totale omzet van 34,2 miljard euro. De totale omzet in euro steeg met 7,1%. Na verrekening van valuta‑effecten steeg de totale omzet met 7,9%. In vergelijkbare winkels steeg de omzet met 4,8%. Op deze manier zit IKEA op het juiste spoor om 's werelds grootste multichannel verkoper van woninginrichting te worden. De goede resultaten van IKEA zetten zich ook door in Belgie met een groei van 11,2%. Een resultaat dat onder meer tot stand kwam dankzij de opening van twee nieuwe IKEA woonwarenhuizen in Hasselt en Bergen.

De IKEA Groep heeft wederom een goed jaar achter de rug en verwelkomde 783 miljoen bezoekers in onze woonwarenhuizen. Tijdens elke ontmoeting met klanten willen we hen steeds kwaliteitsvolle producten en inspiratie bieden om een mooie thuis te creëren. Ons jaarthema was vorig jaar: “It starts with the Food – Aan tafel”, gaande van keukens, koken en eten tot en met de food‑activiteiten. Het thema was een succes en werd op prijs gesteld door onze klanten”, zegt Peter Agnefjäll, Voorzitter en CEO van de IKEA Groep.

In België bedroeg de totale omzet 836 miljoen euro voor het boekjaar 2016, een toename van 11,2%. De succesvolle opening van twee nieuwe IKEA woonwarenhuizen in Hasselt en Bergen was duidelijk de belangrijkste groeifactor. Sinds hun opening in februari 2016 verwelkomden ze reeds meer dan 2,1 miljoen bezoekers. Daarnaast heeft ook het jaarthema “It starts with the Food – Aan tafel” haar effect niet gemist in de Belgische IKEA winkels.

Naast Australië, Canada en Polen blijft China een van de snelst groeiende markten voor de IKEA Groep. Duitsland doet het iets beter dan de VS en behield zijn positie als grootste markt met opnieuw een recordjaar in groeicijfers. De uitbreiding loopt ook gestaag verder en de groep zit op schema om in het komende jaar de eerste woonwarenhuizen te openen in India en Servië.

De IKEA Groep zit op het juiste spoor om 's werelds grootste multichannel verkoper te worden van woninginrichting. Het spitst zich steeds meer toe op de integratie van fysieke en digitale verkoop, waarbij de winkelmogelijkheden van de klanten worden afgestemd op hun behoeften. Bovendien opende de IKEA Groep in het voorbije jaar 12 nieuwe woonwarenhuizen en 19 afhaal‑ en bestelpunten. Deze inspanning werd ondersteund door de ontwikkeling van een flexibel distributienetwerk, wat de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid voor de klanten ten goede komt.

De IKEA Groep blijft zich inzetten om mens en planeet op een positieve manier te beïnvloeden door haar klanten en medewerkers te motiveren om thuis duurzamer te leven. In het boekjaar 2016 werd een groei van 15% opgetekend in de verkoop van ledlampen, wat overeenstemt met de doelstelling om vóór eind 2020 meer dan 500 miljoen ledlampen te verkopen aan IKEA klanten. Overschakelen naar ledlampen spaart zowel geld als energie uit aangezien ledlampen tot 20 jaar kunnen meegaan en tot 85% minder energie verbruiken dan klassieke gloeilampen.

In het komende jaar zullen we nog harder ons best doen om bezoekers via alle kanalen een geweldige IKEA ervaring te bieden. Deze inspanningen waren enkel mogelijk dankzij onze gemotiveerde medewerkers die dit jaar, net als altijd, uitstekend werk hebben geleverd”, besluit Peter Agnefjäll.

Het Jaaroverzicht van de IKEA Groep met een volledig overzicht van de jaarresultaten en het Duurzaamheidsverslag van de IKEA Groep worden gepubliceerd in december 2016.

Boekjaar 2016 liep van 1 september 2015 tot 31 augustus 2016.

Annelies Nauwelaerts

PR Manager, IKEA België