De OMBYTE-collectie van IKEA: ontworpen voor je volgende move

Vanaf 1 augustus beschikbaar in alle Belgische IKEA-winkels en op IKEA.be.

Is het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe “thuis”? Om helemaal opnieuw te beginnen? Om je voor even of voor altijd te settelen? Of heb je zin om terug te gaan naar familie of oude bekenden? Wat ook je volgende stap mag zijn, met de nieuwe beperkt verkrijgbare collectie OMBYTE van IKEA wordt verhuizen een beetje makkelijker, minder stressvol en vooral leuker. Alle producten zijn bedacht vanuit een praktische insteek voor iedereen die moet in- of uitpakken. En als je liever beslist om nooit uit te pakken, dan is dat helemaal OK – alle items zijn ook bruikbaar als opbergmeubels of als gereedschap in je huis. Zo zijn de stalen draadmanden gestapeld ook bruikbaar als opbergkasten, of kan je de OMBYTE-ledlamp ook makkelijk gebruiken als leeslamp na de verhuisperiode. Niks hoeft weg!

Check all the boxes

Elke keer wanneer je verhuist, word je ermee geconfronteerd: wat doe je met de lege dozen wanneer ze eenmaal zijn uitgepakt? Toen de designers bij IKEA de OMBYTE-verhuisdozen ontwierpen, zagen ze het als volgt: wat als je de kartonnen dozen nooit hoeft te legen? IKEA kwam op het idee om 4 verschillende dozen te decoreren met kleurrijke geometrische patronen geïnspireerd op de natuur. Op die manier wordt een voorwerp dat je anders slechts éénmalig gebruikt iets dat je voor een lange tijd zal blijven bewaren.

Hetzelfde idee geldt voor de stalen OMBYTE-kisten, die je helpen bij het verhuizen van je meeste fragiele bezittingen. De inspiratie voor het ontwerp werd op zijn beurt gehaald bij klassieke gereedschapskisten en antieke opbergkoffers.

Wie geen zin heeft om te labelen, kan dan weer gebruik maken van de OMBYTE-draadmanden. Je ziet makkelijk wat je waar hebt opgeborgen omdat de manden zijn gemaakt van een stalen tralies. En omdat ze stapelbaar zijn, kunnen de manden direct van de verhuiswagen naar de nieuwe woning - op elkaar geplaatst kunnen ze namelijk ook als opbergkasten worden gebruikt.

De OMBYTE-opslagcombinatie op zwenkwielen gaat nog een stapje verder. De trolley - gemaakt van stevig multiplex in natuurlijke kleur - is een combinatie van twee kisten die je gestapeld of op zichzelf kan gebruiken als opbergmeubel. De wielen maken het dan weer een stuk gemakkelijker om het meubel te verplaatsen naar een andere kamer of zelfs naar een nieuw huis - altijd klaar om te gaan waar je extra opbergruimte kan gebruiken.

Kleurrijk en speels

Verhuizen, dat zijn die enkele keren in je leven wanneer je de kans krijgt om je leven een nieuwe twist te geven. En als het idee van zware meubels verhuizen - zoals kasten of sofa’s - je tegenhoudt, dan heeft IKEA het perfecte hulpmiddel voor jou in petto met de kleurrijke OMBYTE-trolley. “Toen ik de trolley ontwierp, wou ik dat hij stevig was maar ik wou ook zo weinig mogelijk metaal gebruiken. Door symmetrisch te werk te gaan en de hoeken af te ronden, kon ik de trolley lichter maken en bovendien een speelse look geven”, zegt Erik Thomasson, een van de ontwerpers achter OMBYTE.

“Ik hou van patronen combineren. Voor OMBYTE koos ik op mijn beurt voor een mix van o.a. dalmatiërprint, luipaardprint en militaire camouflagepatronen”, aldus designer Ida Pettersson Preutz. De prints zijn niet enkel terug te vinden op de kartonnen dozen en handige OMBYTE-zakken, maar ook op de tape of het beschermende verhuisdeken.

“Met OMBYTE wilden we verhuizen niet enkel praktisch maar ook leuk maken door kleuren, originele patronen en expressies toe te voegen aan moving essentials. Dat betekent ook dat je niet hoeft te verhuizen om de collectie in huis te halen.”
​- James Futcher, Creative Leader

Ontdek alle nieuwe producten in het uitgebreide persdossier hieronder:

OMBYTE persdossier IKBE20_OMBYTE_PR_Kit.pdf - 4 MB

Alle beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar in de IKEA Media Gallery.

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].

Onze collecties