Eerste resultaten van actie “Red de meubelen” van IKEA België

Op zes maanden kregen meer dan 2500 meubelen een tweede leven: veelbelovend voor het vervolg van de actie

Dinsdag 16 december 2014 — In de eerste zes maanden¹ sinds de lancering van de actie “Red de meubelen” hebben meer dan 2500² meubelen dankzij IKEA een tweede leven gekregen. De klanten hebben niet alleen meubelen verkocht, teruggegeven of weggeschonken, maar ook reserveonderdelen gekregen en workshops gevolgd om zelf hun oude meubelen op te knappen of een nieuwe look te geven (zie kaderstuk hieronder). Voor IKEA toont het succes van dit project aan dat er een grote nood is aan duurzame initiatieven die afgestemd zijn op de behoeften van de consumenten, waarmee ze bovendien ook nog eens geld kunnen besparen.

Uit onderzoek blijkt dat bijna 1 Belg op vier zijn afgedankte meubelen onmiddellijk naar het containerpark brengt. Een ander kwart van onze landgenoten zet ze in de garage of op zolder. Zonde, want de meeste van die meubelen zijn nog in goede staat. Om daar iets aan te doen, hebben wij het initiatief ‘Red de meubelen’ gelanceerd. We bieden onze klanten verschillende mogelijkheden om hun afgedankte meubelen een tweede leven te geven. We zijn bijzonder tevreden over de eerste resultaten”, vertelt Caroline Gastaud, Sustainability Manager IKEA België. 

 

Bemoedigende resultaten

De vijf acties die IKEA op touw heeft gezet, konden op heel wat belangstelling rekenen bij de klanten; sommige hebben zelfs alle verwachtingen overtroffen: 

  • ‘Verkoop ze’, een aantrekkelijke oplossing voor oude meubelen

In totaal heeft IKEA 530 meubelen teruggekocht van klanten, om ze aan te bieden in de Koopjeshoek. Twee vliegen in één klap:  de verkopers verdienden nog iets aan hun meubel (zij kregen een waardebon van gemiddeld 34 euro), en de kopers tikten bij IKEA een tweedehands meubel op de kop dat nog in goede staat was.

  • ‘Vernieuw ze’: inspirerende meubelworkshops lokken veel klanten

De inspirerende meubelrenovatieworkshops die IKEA ontwikkelde met Bieke Damen en Annick Oth, twee vooraanstaande interieurspecialistes, waren ook een klinkend succes. De 12 workshops waren met telkens zo’n 25 IKEA FAMILY-leden meteen volzet. De deelnemers leerden er creatieve technieken om hun oude meubelen een make-over te geven. 95% van hen putte inspiratie uit de workshops³ en 97% zou ze aanraden aan vrienden.

  • Met ‘Herstel ze' herontdekken de klanten het nut van reparaties 

De klanten hebben bij IKEA al lang de mogelijkheid om naast schroeven en bouten ook gratis vervangstukken te vragen om hun meubelen te herstellen. Maar omdat veel klanten niet op de hoogte bleken van die optie heeft IKEA ze nog eens in de verf gezet. Veel klanten hebben daarop gereageerd. Met meer dan 1100 vervangstukken hebben ze heel wat oude meubelen hersteld – meubelen waaraan soms maar een klein onderdeeltje ontbrak - zodat ze nog jaren mee kunnen.

  • ‘Geef ze weg’ heeft nog een duwtje in de rug nodig

Op de parkings van de verschillende woonwarenhuizen hebben de klanten 10.076 kg meubelen en andere artikelen weggegeven aan De Kringwinkel, La Ressourcerie du Pays de Liège en Spullenhulp, waarmee ze meteen ook sociale tewerkstellingsprojecten steunden. “De samenwerking met IKEA was voor onze sector erg belangrijk, partnerschappen met nationale winkelketens stellen ons in staat om een nieuw publiek te sensibiliseren om hun meubelen en andere producten een tweede leven te geven. En hoewel we minder goederen hebben ingezameld dan gehoopt, zijn we toch zeer tevreden over deze samenwerking”, aldus Marleen Vos, algemeen directeur van KOMOSIE vzw. “Momenteel werken we samen aan een heroriëntatie van de actie om in 2015 nog meer IKEA klanten warm te maken om gebruikt meubilair een nieuw onderkomen te bezorgen.”

  • ‘Geef ze terug’, goed voor de klanten en het milieu

40 matrassen en 361 zitbanken zijn terug meegenomen door IKEA bij de levering van een nieuwe matras of zitbank. Een prima resultaat waaruit blijkt dat een deel van de consumenten echt behoefte heeft aan een transportservice voor de meubelen die ze niet meer nodig hebben. IKEA kan daarbij helpen. 

 

Volgende belangrijke stap: de lenteschoonmaak

Het resultaat na zes maanden is bemoedigend: we merken bij onze klanten een echte bereidheid om deel te nemen aan de kringloopeconomie. Dat meer dan 2500 meubelen een tweede leven kregen op een half jaar tijd toont aan dat er nood is aan alternatieven voor het containerpark en de zolder/garage. Wij gaan dan ook door met dit initiatief en schakelen zelfs een versnelling hoger, met een grote campagne in de lente ter gelegenheid van de lenteschoonmaak”, zegt Caroline Gastaud nog.

Voor IKEA is “Red de meubelen” een nieuw en dynamisch project waarmee het een zeer groot publiek warm kan maken voor een duurzamere economie. De reacties van de eerste klanten die ervaring opdeden met een van de vijf manieren om meubelen een tweede leven te geven zijn positief, en IKEA wil graag in dezelfde richting doorgaan.

Ga voor meer informatie naar onze website: www.IKEA.be/reddemeubelen

  

Overzicht van de 5 initiatieven voor hergebruik en recyclage:

Sinds 19 juni 2014 biedt IKEA zijn klanten 5 mogelijke oplossingen om hun meubelen een tweede leven te geven:

1) Verkoop ze: IKEA tweedehands

IKEA biedt tweedehands IKEA meubelen aan in de Koopjeshoek van elk woonwarenhuis. Potentiële verkopers kunnen een foto van hun afgedankte IKEA meubel opsturen via de website van IKEA. Als het in aanmerking komt, stelt IKEA een verkoopprijs voor. De verkoper krijgt dan een waardebon voor hetzelfde bedrag.

2) Vernieuw ze: meubelrenovatieworkshops

Samen met Bieke Damen en Annick Oth, twee vooraanstaande interieurspecialistes, ontwikkelde IKEA inspirerende workshops voor het renoveren of “upcyclen” van oude meubelen. IKEA FAMILY leden kunnen hier gratis voor inschrijven en leren er technieken aan om hun meubelen een make-over te geven.

3) Herstel ze: gratis vervangstukken

De klanten kunnen bij IKEA naast schroeven en bouten ook gratis vervangstukken bestellen/komen halen om hun meubelen te herstellen. Door de levensduur van het meubel te verlengen, hoeven ze er geen nieuw te kopen en hoeven ze ook geen manier te bedenken om van het oude af te komen. De ijzerwaren kunnen de klanten ook online bestellen op www.IKEA.be. Ze worden dan binnen de twee weken per post opgestuurd.

4) Geef ze weg: inzameling door De Kringwinkel, Spullenhulp en La Ressourcerie du Pays de Liège

IKEA werkt samen met verschillende sociale organisaties. Sinds 23 juni 2014 staan ze elke week op de parkings van IKEA Zaventem, Gent, Wilrijk (De Kringwinkel, maandagnamiddag), Hognoul (Ressourcerie du Pays de Liège, maandagnamiddag) en Anderlecht (Spullenhulp, dinsdagnamiddag). Zo kunnen de klanten wanneer ze bij IKEA komen winkelen meteen hun oude meubelen wegschenken. Bovendien steunen ze zo een project rond sociale tewerkstelling.

5) Geef ze terug: terugname bij thuislevering

Klanten die voor de levering van een nieuwe zitbank een beroep doen op de transportservice van IKEA kunnen de oude terug meegeven. IKEA onderzoekt dan samen met De Kringwinkel welke meubelen nog tweedehands verkocht kunnen worden; de andere worden gerecycleerd.  

¹ De resultaten waarvan sprake in dit persbericht hebben betrekking op de periode van 19 juni tot 30 november 2014.

² Dit cijfer is een schatting.

³ Op basis van de workshops in Hognoul.

Contacteer ons

Steven De Smet

Communication Manager

IKEA België