Eerste windturbine IKEA België voorziet distributiecentrum in Winterslag van groene stroom

In Winterslag is de eerste Belgische IKEA windturbine Vestas 110 voortaan volledig operationeel. De energieopbrengst wordt geschat op 4000 à 4500 MWh per jaar, een opbrengst waarmee het project deels het IKEA distributiecentrum in Winterslag zal voorzien van hernieuwbare energie, en deels hernieuwbare energie terug zal injecteren op het net. IKEA Groep bezit wereldwijd 316 windturbines, maar dit is de eerste Belgische windmolen.

Project en organisatie

Het windturbine-project is een investering die volledig gedragen wordt door IKEA België. “Het plaatsen van de turbine was een werk van aanzienlijke omvang”, aldus Vincent Hody, milieucoördinator bij het distributiecentrum van Winterslag. “Al sinds december 2013, wanneer de eerste stedenbouwkundige vergunning werd uitgereikt, kijken we uit naar dit moment. Op 29 juni gingen we van start met de installatie van de windturbine zelf en vandaag werd de testfase na 120 uur draaien succesvol afgerond. We zijn heel blij dat alle voorbereidingen achter de rug zijn en dat onze windturbine vanaf vandaag volledig operationeel is.”

Er wordt geschat dat het distributiecentrum van Winterslag ongeveer 850 MWh per jaar rechtstreeks zal afnemen van de turbine, goed voor ongeveer 40 procent van haar energieverbruik. Het surplus van de energieopbrengst van de windmolen zal terug geïnjecteerd worden op het net. Hody benadrukt dat het hier gaat om een raming. “We gaan pas meer zekerheid hebben over de verdeling van het eigen verbruik en de injectie op het net na één jaar draaien, verspreid over de vier seizoenen”, klinkt het.

People & Planet Positive

IKEA Groep wil een positieve impact hebben op mens en planeet en investeert daarom volop in haar duurzaamheidsstrategie. Voor alle verlichting werd al gekozen voor energiezuinige leds, al het katoen voor de producten komt uit duurzame bronnen en tegen 2020 moet ook al het hout in IKEA producten komen uit duurzamere bronnen. Daarnaast wil IKEA Groep minstens evenveel hernieuwbare energie produceren als ze verbruikt. In dat opzicht is ook Caroline Gastaud, Sustainability Manager bij IKEA België, tevreden met het resultaat: “De 12.100 zonnepanelen, die we sinds 2010 hebben, zorgden er al voor dat we ons gedeeltelijk in hernieuwbare elektriciteit konden voorzien. Met de investering in de windmolen bij het distributiecentrum in Winterslag zetten we opnieuw een stap in de goede richting.”

IKEA Belgium Press Office

(Enkel voor pers)