Er mee voor zorgen dat de kwetsbaarste kinderen over de hele wereld het onderwijs krijgen waar ze recht op hebben

De actie Knuffels voor Onderwijs is een samenwerking voor het goede doel tussen de IKEA Foundation en UNICEF. Het idee is eenvoudig: voor elk speelgoedbeest en elk kinderboek dat verkocht wordt tussen 27 oktober 2014 en 27 december 2014 schenkt de IKEA Foundation 1 euro aan onderwijsprojecten voor kinderen.

De campagne Knuffels voor Onderwijs is erop gericht kwaliteitsonderwijs te verstrekken aan kinderen in ontwikkelingslanden die in armoede leven. Sinds ze voor het eerst georganiseerd werd in 2003, heeft de jaarlijkse actie Knuffels voor Onderwijs van IKEA in totaal 67 miljoen euro opgebracht, waarmee meer dan 11 miljoen kinderen in 46 landen de kans kregen om kwaliteitsonderwijs te volgen. Vorig jaar werd 10,1 miljoen euro ingezameld, waarvan 213.228 euro alleen al in België met meer dan 213.000 verkochte knuffels en boeken.

De liefde voor lezen opent de deur naar onderwijs, en daarom brengt IKEA als onderdeel van de actie Knuffels voor Onderwijs elk jaar een kinderboek uit gebaseerd op de personages uit het assortiment pluchen speelgoed. Dit jaar neemt het boek “De kikkerprins” de jonge lezertjes mee naar het sprookjesbos, waar ze leren over de speciale band die je hebt met je vrienden. Het boek is geschreven door de bekroonde Zweedse auteur Ulf Stark en geïllustreerd door Silke Leffler.

De verbeelding van kinderen de vrije loop laten

Dit jaar worden de kinderen (tot 12 jaar) van de leden van IKEA Family uitgenodigd om hun eigen knuffel te bedenken aan de hand van een tekenwedstrijd. IKEA zal uit de inzendingen 50 tekeningen selecteren en ze op hun website plaatsen. Iedereen zal dan kunnen stemmen op hun favoriete tekening en de eerste 10 worden dan echte knuffels. In 2015 worden ze als limited edition verkocht in alle IKEA winkels overal ter wereld. IKEA nodigt heel graag alle kinderen tot 12 jaar uit om deel te nemen aan deze wedstrijd die nog loopt tot 15 november 2014.

Samen onderwijs ondersteunen

Onderwijs is de motor voor ontwikkeling. Via de IKEA Foundation bundelen we met plezier opnieuw onze krachten met IKEA klanten en werknemers over de hele wereld, om de meest kwetsbare en achtergestelde kinderen, vooral meisjes, de kans te geven een betere toekomst op te bouwen voor zichzelf, hun familie, hun gemeenschap en onze wereld”, verklaart Gérard Bocquenet, UNICEF Director Private Fundraising and Partnerships.

Investeren in onderwijs voor kinderen is de meest doeltreffende manier om hen te helpen aan de armoede te ontsnappen. Met de IKEA actie Knuffels voor Onderwijs hebben we al aan meer dan 11 miljoen kinderen beter onderwijs kunnen bieden via ons partnership met Save the Children en UNICEF. Met toegang tot kwaliteitsonderwijs geven we hun de sleutel in handen om voor zichzelf en hun families een betere toekomst te bouwen”. Per Heggenes, CEO IKEA Foundation.

IKEA Foundation

De IKEA Foundation streeft ernaar de kansen voor kinderen en jongeren in een aantal van ’s werelds armste gemeenschappen te verbeteren door financiële steun te geven aan totaalprogramma’s op lange termijn die een ingrijpende en blijvende verandering kunnen teweegbrengen. De IKEA Foundation werkt samen met sterke, strategisch gekozen partners voor het toepassen van innovatieve benaderingen om grootschalige resultaten te bereiken in vier kerngebieden in het leven van een kind: een thuis, een gezonde start in het leven, kwaliteitsonderwijs en een stabiel gezinsinkomen. De programma's die de IKEA Foundation momenteel financiert komen ten goede aan naar schatting 100 miljoen kinderen. Verneem hier meer over op www.ikeafoundation.org en www.facebook/IKEAfoundation

UNICEF

UNICEF is in 190 landen en gebieden aanwezig en helpt kinderen niet alleen te overleven maar ook zich ten volle te ontplooien, van de vroegste kinderjaren tot de adolescentie. UNICEF is 's werelds belangrijkste verstrekker van vaccins in ontwikkelingslanden, draagt bij tot de gezondheid, correcte voeding, zuiver water en hygiëne voor kinderen, tot kwaliteitsvol basisonderwijs voor alle jongens en meisjes, en tot de bescherming van kinderen tegen geweld, uitbuiting en aids. UNICEF wordt volledig gefinancierd door vrijwillige bijdragen van particulieren, bedrijven, stichtingen en overheden. Verneem hier meer over op www.unicef.org, www.facebook.com/unicef