Goede start voor kinderen uit kansarme wijken

17 projecten krijgen samen €90.000 van het IKEA Fonds voor kinderen en opvoeding

Een ruggensteun voor projecten die opvang-, ontmoetings- of ontwikkelingsmogelijkheden bieden aan ouders en hun jonge kinderen uit sociale woonwijken:  het IKEA Fonds voor kinderen en opvoeding verleent dit jaar steun aan 17 projecten. Zeven organisaties in Vlaanderen, drie in Brussel en zeven in Wallonië ontvangen in totaal €90.000 om hun projecten uit te werken, ontmoetingsplekken in te richten, spel- of taalmateriaal te kopen.

Vanaf de vroegste levensjaren naar kwaliteitsvolle opvang gaan, vergroot de kansen van kinderen om een goede start te nemen in het leven. Het scherpt hun cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden aan en bereidt hen spontaan voor op de kleuterklas. Kinderen uit kwetsbare gezinnen maken echter zeer weinig gebruik van het opvangaanbod.

Het IKEA Fonds voor kinderen en opvoeding, dat in 2013 werd opgericht bij de Koning Boudewijnstichting, bestrijdt armoede via opvoeding. Meer specifiek wil het jonge kinderen tussen 0 en 3 jaar goed helpen voorbereiden op de kleuterschool. Via een jaarlijkse projectoproep – dit jaar al voor de vijfde maal – geeft het Fonds een duwtje in de rug aan initiatieven die opvang-, ontmoetings- en ontwikkelingsmogelijkheden bieden aan jonge kinderen uit gezinnen die in sociale woningen wonen, en die spelen centraal zetten in hun pedagogische aanpak.

« IKEA steunt veel internationale initiatieven voor kinderen dankzij de IKEA Foundation, maar voor ons was het belangrijk om een impact te hebben op het lokale niveau. Dankzij de oprichting van het IKEA Fonds voor kinderen en opvoeding bij de Koning Boudewijnstichting, hebben we ons engagement uitgebreid», vertelt Kristien Buedts, Sustainability Manager ad-interim bij IKEA België.

Dit jaar werden er niet minder dan 76 dossiers ingediend. De kandidaten konden zich inschrijven in twee categorieën: kleinschalige projecten, die maximum €5.000 ontvangen, en meer grootschalige projecten, die kunnen rekenen op een steun tot €20.000. Met deze twee categorieën wil het IKEA Fonds voor kinderen en opvoeding enerzijds steun verlenen aan grote projecten om een grotere impact te hebben en het verschil te kunnen maken, maar anderzijds wil het ook hulp bieden aan kleine verenigingen die nood hebben aan een duwtje in de rug om hun lokale activiteiten te verbeteren.

Groene speloase

Alle geselecteerde projecten streven naar een goede ontwikkeling van kinderen uit kwetsbare milieus zodat ze een goede start kunnen nemen in het leven. Elk dragen ze op hun eigen, unieke manier bij aan een betere wereld voor deze jonge kinderen. Kristien Buedts : "We zijn er trots op dit jaar 17 projecten te kunnen steunen die jonge kinderen helpen zich spelenderwijs te ontwikkelen in goede omstandigheden en zich goed voor te bereiden op de kleuterschool."

Twee van de geselecteerde organisaties met een grootschaliger project ontvangen naast de financiële steun ook een begeleiding op maat rond zelfevaluatie om de impact van hun project te vergroten:

• Le 210 in Saint-Ode, een opvanghuis waar families tijdelijk terechtkunnen tot hun situatie zich stabiliseert en ze een eigen woning vinden. Het huis miste mogelijkheden voor kleine kinderen om buiten te spelen. Dankzij het Fonds IKEA kan de vzw een ruimte inrichten waar de allerkleinsten kunnen spelen, in nauw contact met de natuur.
  • Onki Stekelbees in Heusden dat opvang aanbiedt voor kinderen van kwetsbare gezinnen. Met de steun van het Fonds IKEA zullen meer kinderen gebruik kunnen maken van de dienstverlening van de vzw.

U vindt de volledige lijst van de geselecteerde projecten in bijlage.

Laureaten_2018_IKEA_NL.pdf

IKEA Belgium Press Office