IKEA Arlon krijgt frisse make-over
Aarlen - Deze morgen heeft IKEA Arlon officieel haar gloednieuwe showroom ingehuldigd. De burgemeester van Aarlen, Vincent Magnus, was ook van de partij. Met deze make-over wil de winkel beter voldoen aan de specifieke verwachtingen en behoeften van de lokale en bovendien enorm diverse klantenkring. IKEA Arlon hoopt zo de voornaamste inspiratiebron te worden voor welzijn thuis in heel de regio.
IKEA Arlon werd in 2005 geopend en heeft een bijzonder diverse klantenbestand. De winkel krijgt niet alleen klanten uit België, Frankrijk en Luxemburg over de vloer, maar ook expats, die stuk voor stuk de meest uiteenlopende levensstijlen, inkomensniveaus en ambities vertegenwoordigen – en daar wil IKEA Arlon zo goed mogelijk aan beantwoorden.
Enquête om de wensen van de regio te achterhalen
Met dit doel in het achterhoofd heeft IKEA Arlon er dan ook naar gestreefd om hun winkel te renoveren volgens de specifieke behoeften van hun klanten. Hiervoor heeft de winkel een grootschalig onderzoek uitgevoerd om de ambities van hun klanten klaar en duidelijk in kaart te brengen. Uit dit onderzoek blijkt voornamelijk dat:
- 70% van de klanten huiseigenaar is;
- 33% alleenstaand is, 42% kinderen heeft;
- 31% van de Luxemburgse klanten een slaapbank heeft omdat het hier om expats gaat die regelmatig familie op bezoek krijgen;
- De woningen meestal een tuin of een terras hebben;
- Voor 68% van de klanten is de woonkamer de belangrijkste ruimte. De keuken staat op de tweede plaats met 43,5%;
- De opkomst van telewerk vraagt om specifieke oplossingen voor elke kamer in huis.
Op basis van deze verschillende vaststellingen heeft IKEA Arlon de winkel nu een frisse opknapbeurt gegeven die de klanten ongetwijfeld zal inspireren. Duurzaamheid, innovatie, verrassing en “Swedishness” zijn enkele van de sleutelwoorden die de rode draad vormen van deze make-over. Elke ruimte biedt inspirerende, praktische oplossingen die voldoen aan de uiteenlopende behoeften van het dagelijks leven: van een bijzettafel die je in een handomdraai naar een bureau omtovert tot een zetel met opbergruimte voor sportspullen of zelfs een knus hoekje voor je trouwe viervoeter.
Alsof je thuis bent
IKEA Arlon heeft alles in het werk gesteld om de nieuwsgierigheid van de klanten tijdens hun bezoek op te wekken.
- Zo werd het traject doorheen de showroom opnieuw gedefinieerd om de inspiratie nog dichter bij de klant te brengen. Ook zijn er groene patio’s doorheen het traject waar de kant even kan reflecteren.
- De kamers, bestaande uit vier muren, zorgen voor een gezellige, huiselijke en dankzij het sfeervolle geluid tevens ultra realistische ervaring. Terwijl je door de keuken loopt, hoor je bijvoorbeeld het geluid van kletterende potten en pannen en dichtslaande kastdeuren. In de slaapkamer hoor je een kirrende baby en een moeder die een slaapliedje zingt. En in de kamer daarnaast een tiener die online met vrienden aan het gamen is.
- Voorts zijn sommige ruimtes voorzien van tablets waarmee je de IKEA “home smart” oplossingen kan uitproberen en bijvoorbeeld de licht- en geluidssfeer naar wens kan aanpassen.
De IKEA medewerker staat centraal, in het hart van het assortiment, om klanten zo goed mogelijk te helpen en oplossingen te vinden om het leven thuis te verbeteren.
Ook qua prijs is het assortiment bijzonder divers: door het aanbod uit te breiden, van goedkopere producten tot totaaloplossingen, wil IKEA Arlon inspelen op de vele verschillende inkomensniveaus van hun klanten en zo de winkel toegankelijker maken voor iedereen.
“IKEA heeft er altijd al naar gestreefd om dé inspiratiebron voor het leven thuis te zijn. En om dat ook te blijven, moeten we ons afstemmen op de ervaring van onze klanten en hun dagelijkse realiteit integreren in onze ruimtes. De nieuwe showroom vindt de manier waarop onze klanten onze interieuroplossingen ontdekken opnieuw uit, zodat ze gewoon kunnen doen alsof ze thuis zijn, ” vertelt Christopher John Burman, Market Manager bij IKEA Arlon.
Deze make-over, goed voor een totale investering van 2,5 miljoen euro, gaat bovendien gepaard met de aanwerving van extra medewerkers, die speciaal worden getraind om de klanten in de winkel nog beter van dienst te zijn.
Een circulaire make-over
Deze renovatie maakt deel uit van de bredere duurzaamheidsstrategie van IKEA, die ernaar streeft om tegen 2030 een 100% circulair bedrijf te zijn. Zo werd de oude vloer bijvoorbeeld gedemonteerd en hersteld door een bedrijf dat gespecialiseerd is in het maken van nieuwe vloeren.
Toekomstige uitbreiding voor een optimale klantervaring
Hoewel de verkoop in fysieke winkels nog steeds de meerderheid van de totale omzet uitmaakt (+/- 80%), is de online verkoop op de IKEA website tijdens de recente lockdowns maar liefst 5 tot 7 keer zo groot geworden in vergelijking met dezelfde periode van het voorgaande jaar. Ook buiten de lockdowns bleef de online verkoop in België zeer sterk op een niveau van 20%, meer dan het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor.
IKEA Arlon verwacht dat deze stijgende e-commercetrend zich de komende jaren zal voortzetten. Om op deze groei in te spelen en een optimale klantervaring te blijven bieden, is IKEA Arlon van plan het afhaalpunt uit te breiden, zodat klanten zowel lokaal als online gekochte producten gemakkelijker en sneller kunnen afhalen. De winkel heeft hiervoor een vergunningsaanvraag ingediend bij de gemeente en hoopt het project in de zomer van 2022 te kunnen afronden.
Om de nieuwe showroom te vieren, heeft IKEA Arlon het weekend van zaterdag 18 en zondag 19 september heel wat entertainment voor de klanten voorzien.