IKEA ART EVENT 2017: Internationale kunstcollectie met Brusselse tekentrots

Tijdelijke collectie

Moderne kunst hoeft zich niet te beperken tot een galerie of museum, want je kan er ook thuis van genieten. Voor het derde jaar op rij maakt IKEA kunst bereikbaar en betaalbaar voor zoveel mogelijk mensen. Na straatkunst in 2015 en een fotografische kunstcollectie in 2016, bestaat de nieuwe IKEA ART EVENT 2017 limited collectie uit 12 handgetekende posters. IKEA werkte hiervoor samen met zorgvuldig geselecteerde moderne tekenaars van over de hele wereld. De nieuwe kunstcollectie heeft ook een Belgisch tintje: één van de kunstwerken is van de hand van het Brussels kunstenaarsduo Hell'O. Onder de toepasselijke titel 'We are one' creëerden ze een ludieke samensmelting van wonderlijke wezens voor de ART EVENT 2017 collectie. De moderne illustraties zijn in gelimiteerde oplage verkrijgbaar bij IKEA.

Aandacht voor tekenen

De kunstvorm die dit jaar centraal staat tijdens het IKEA ART EVENT, is tekenen. Met die keuze grijpt IKEA in onze digitale en hectische wereld even terug naar een ambachtelijke en uiterst boeiende kunstvorm. Over de hele wereld werden gevestigde maar ook aankomende talenten gevraagd om met de hand een tekening te maken voor deze tijdelijke IKEA kunstcollectie. De resultaten zijn uiterst eclectisch en divers, zowel qua stijl als qua medium: er werd getekend met o.m. grafiet, pen en inkt, waskrijt, houtskool, waterverf, gouache en pastelkrijt. Bovendien lopen niet enkel de technieken uiteen, maar zijn de tekeningen stuk voor stuk neerslagen van zeer persoonlijke verhalen. Sommige verwijzen naar bepaalde culturele aspecten of maatschappelijke onderwerpen, andere willen de kijker gewoon een glimlach ontlokken.

De fantasiewereld van Hell’O

Hell’O is een kunstenaarsduo dat bijna twintig jaar geleden ontstond in Brussel. Jérôme Meynen en Antoine Detaille tekenden samen hele reeksen wonderlijke wezens die op het eerste gezicht gewoon leuk om te zien zijn en blijk geven van een rijke verbeelding, maar waar voor de aandachtige toeschouwer vaak een diep symbolisme in schuilt.

Hun ontwapenende charme en ontspannen aanpak kunnen echter niet verhullen dat Hell’O een sterke aanwezigheid is in de kunstwereld, die erin slaagt een vruchtbare fantasiewereld te creëren soms grotesk, maar altijd poëtisch. “Iedereen heeft kunst nodig”, aldus Hell’O. “Kunst maken, verzamelen, kopen of verkopen... Als je niet minstens een van die dingen doet, ontbreekt er iets in je leven.”

Het Brussels duo verstaat de uitzonderlijke kunst om individuele voorstellingen te vertalen en samen te smelten in één tekening. Dat is precies wat ze deden in het werk dat ze maakten voor IKEA ART EVENT 2017 onder de toepasselijke titel 'We are one': “Het was onze bedoeling om een positieve mix te maken van mensen en dieren in een personage met meerdere grappige hoofdjes”, vertellen ze. “We hebben heel wat kleuren en motieven gebruikt die zijn geïnspireerd op Afrikaanse ‘tribal’ kunst, het werk van de Memphisgroep en popcultuur.”

Ontdek ook de andere 11 kunstwerken uit de IKEA ART EVENT 2017 collectie in het persdossier.

Beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar op de IKEA Media Gallery.

Persdossier

PDF - 4.4 Mb