IKEA België bedankt zijn klanten en medewerkers : samen meer dan €190.000 ingezameld ​ voor UNICEF

Wereldwijd ruim 10 miljoen euro bijeengebracht om onderwijs in 18 landen te verbeteren

Dankzij de jaarlijkse IKEA Knuffelcampagne hebben klanten en medewerkers wereldwijd er dit jaar voor gezorgd dat de IKEA Foundation €10,1 miljoen aan projecten van UNICEF en Save the Children kan schenken. Ook in de Belgische woonwarenhuizen van IKEA werd dit mooie doel ter harte genomen: samen werd €190.109 ingezameld om via de projecten van UNICEF onderwijs voor kinderen in Afrika en Azië te verbeteren.

Knuffels voor kwaliteitsonderwijs

Voor iedere knuffel en voor elk kinderboek die verkocht werden tussen 27 oktober en 27 december 2014, geeft de IKEA Foundation €1 aan UNICEF en Save the Children.

Met de schenking van dit jaar zal UNICEF het Schools for Africa-initiatief financieren in acht landen, en het Schools for Asia-initiatief in China. De bijdrage voor Save the Children gaat naar onderwijs voor kinderen met een handicap en kinderen van etnische minderheden in Azië en Europa. De projecten leiden leraars op, versterken de bescherming van kinderen, schenken lesmateriaal en zorgen ervoor dat in een aantal van de armste gemeenschappen ter wereld meer kinderen de kans krijgen om naar school te gaan.

Onderwijs garanderen in ebola-gebied

Het ingezamelde geld wordt dus gebruikt voor een breed scala aan onderwijsprojecten, onder andere voor kinderen die het slachtoffer zijn van grote rampen zoals de ebola-uitbraak in West-Afrika. Zo ging 880.000 euro naar een project van UNICEF om kinderen in Sierra Leone les te laten volgen via radioprogramma’s terwijl hun school gesloten was door de ebola-epidemie.

Sinds het begin van de campagne in 2003 heeft IKEA zo al 11 miljoen kinderen kunnen ondersteunen via 99 projecten in 46 verschillende landen. De totale bijdrage van de IKEA Foundation is ondertussen gestegen tot 77 miljoen euro.

Een goed Belgisch resultaat dankzij medewerkers en klanten

Dit jaar werden in de Belgische IKEA woonwarenhuizen van Anderlecht, Arlon, Gent, Hognoul, Wilrijk en Zaventem meer dan 190.000 knuffels verkocht ten voordele van kinderen in Afrika en Azië.

Tot slot kende de Belgische campagne ook een lokaal luik: klanten konden ook een knuffel schenken aan een lokale organisatie die kinderen helpt. Naast de ingezamelde fondsen hebben alle Belgische IKEA-woonwarenhuizen dus ook knuffels ingezameld voor de sociale projecten waar zij op structurele basis mee samen werken: « Asbl De Sloep », « Huis van het kind » in Gent, « Cliniclowns » in Wilrijk, « De Vive voix: CMAP » in Hognoul, « Ecole Nicolas Smelten » voor IKEA Anderlecht, « Les Arsouilles » voor IKEA Arlon en het therapeutische dagverblijf « De Eglantier » in Zaventem.

IKEA Foundation

De IKEA Foundation streeft ernaar de kansen voor kinderen en jongeren in een aantal van ’s werelds armste gemeenschappen te verbeteren door financiële steun te geven aan totaalprogramma’s op lange termijn die een ingrijpende en blijvende verandering kunnen teweegbrengen. De IKEA Foundation werkt samen met sterke, strategisch gekozen partners voor het toepassen van innovatieve benaderingen om grootschalige resultaten te bereiken in vier kerngebieden in het leven van een kind: een thuis, een gezonde start in het leven, kwaliteitsonderwijs en een stabiel gezinsinkomen. De programma's die de IKEA Foundation momenteel financiert komen ten goede aan naar schatting 100 miljoen kinderen. Verneem hier meer over op www.IKEAfoundation.org en www.facebook.com/IKEAfoundation

UNICEF
Bij alles wat de organisatie doet, promoot UNICEF de rechten en het welzijn van elk kind. Samen met zijn partners werkt UNICEF in 190 landen en gebieden om dat engagement om te zetten in concrete acties. Daarbij wil UNICEF in het bijzonder de meest kwetsbare en uitgesloten kinderen bereiken en alle kinderen wereldwijd een helpende hand bieden. Voor meer informatie over UNICEF en zijn activiteiten, ga naar: www.unicef.org. Je kan UNICEF volgen op Facebook en Twitter.

Annelies Nauwelaerts

PR Manager, IKEA Belgique