IKEA België bedankt zijn klanten en medewerkers : Samen meer dan €213.000 ingezameld voor UNICEF

Zaventem, 31 januari 2014 - Dankzij de jaarlijkse IKEA Knuffelcampagne hebben klanten en medewerkers wereldwijd er dit jaar voor gezorgd dat de IKEA Foundation €10,1 miljoen aan projecten van UNICEF en Save the Children kan schenken. Ook in de Belgische woonwarenhuizen van IKEA werd dit mooie doel ter harte genomen: samen werd €213.228 ingezameld om via de projecten van UNICEF onderwijs voor kinderen te verbeteren in Afrika, Centraal- en Oost-Europa en Azië.

Knuffels voor kwaliteitsonderwijs

De jaarlijkse Knuffelcampagne van IKEA liep dit jaar van 26 oktober 2013 tot 5 januari 2014, en werd gedragen door alle IKEA woonwarenhuizen ter wereld. De campagne ondersteunt onderwijsprojecten voor kinderen over heel de wereld, want voor iedere knuffel en voor elk kinderboek dat verkocht wordt, geeft de IKEA Foundation €1 aan UNICEF en Save the Children. Sinds het begin van de campagne in 2003 heeft IKEA zo al 10 miljoen kinderen kunnen ondersteunen dankzij 90 projecten in 46 verschillende landen.

Een uitstekend Belgisch resultaat dankzij onze medewerkers en klanten

Dit jaar werden in de Belgische IKEA woonwarenhuizen van Anderlecht, Arlon, Gent, Hognoul, Wilrijk en Zaventem meer dan 213.000 knuffels verkocht ten voordele van kinderen in Afrika, Centraal- en Oost-Europa en Azië. De fantastische inzet van medewerkers en klanten zorgde ervoor dat België hiermee wereldwijd de 18de plaats (van de 47 landen) behaalt in de lijst van gulle schenkers. Mede dankzij de Belgen kan UNICEF nu in 46 landen leerkrachten opleiden over kindvriendelijke onderwijsmethoden, de bescherming van kinderen verbeteren, investeren in educatief materiaal en ervoor zorgen dat meer kinderen naar school kunnen gaan.

Een sprookje van IKEA België, voorleesmomenten in de winkels en lokale initiatieven

Ter gelegenheid van de 10de verjaardag van de Knuffelcampagne wou IKEA België nog een stapje verder gaan. Daarom liet IKEA een sprookje schrijven voor kinderen, en organiseerde meer dan 100 voorleesmomenten in de Belgische woonwarenhuizen om kinderen te sensibiliseren over het belang van onderwijs. Axelle Red, Ambassadrice van UNICEF België en Kobe Van Herwegen, Vriend van UNICEF, steunden de campagne en lazen het sprookje voor aan 70 kinderen uit 2 scholen in de buurt van Zaventem. Bovendien werden ook 2.500 exemplaren van het sprookje geschonken aan het educatief programma van UNICEF België.

Tot slot kende de campagne in België een tweede uniek luik: klanten konden ook een knuffel schenken aan een lokale organisatie die kinderen helpt. Naast de ingezamelde fondsen heeft iedere Belgische IKEA winkel dus ook knuffels ingezameld voor de goede doelen waar zij op structurele basis mee samen werken: Beweging van Mensen met een Laag Inkomen (Gent), Het Huis (Wilrijk), Les Gastronomes de Coeur (Hognoul), Hôpital universitaire des Enfants Reine Fabiola (Anderlecht), Kinderdorp Hoeilaart (Zaventem) en Les Arsouilles et SOS Village d’Enfants Luxembourg (Arlon).

De IKEA Foundation
De IKEA Foundation wil de kansen voor kinderen en jongeren verbeteren door totaalprogramma's op lange termijn te financieren die ingrijpende en blijvende veranderingen tot stand kunnen brengen en de kinderen en jongeren in staat kunnen stellen hun toekomst in eigen handen te nemen. We werken samen met sterke, strategisch gekozen partners voor het toepassen van innovatieve benaderingen om grootschalige resultaten te bereiken in vier kerngebieden in het leven van kinderen: huisvesting, gezondheid, onderwijs en gezinsinkomen. De programma's die de IKEA Foundation momenteel financiert komen ten goede aan naar schatting 100 miljoen kinderen. Meer informatie op www.ikeafoundation.org

Over UNICEF

UNICEF pleit voor het respect voor de rechten en het welzijn van elk kind, in alles wat we doen. Met onze partners werken we in 190 landen en gebieden om dit engagement te vertalen in concrete actie, met een bijzondere aandacht en inspanningen voor de meest kwetsbare en gemarginaliseerde kinderen, voor het welzijn van alle kinderen wereldwijd.

Over Save the Children

Save the Children is de belangrijkste onafhankelijke organisatie voor kinderen ter wereld. 29 nationale organisaties werken samen voor programma’s in meer dan 120 landen over de hele wereld. Save the Children streeft naar een wereld waarin het recht van elk kind op overleven, bescherming, ontwikkeling en deelname in de maatschappij nageleefd wordt. Het is hun missie doorbraken te stimuleren in de manier waarop kinderen behandeld worden, en onmiddellijke en blijvende veranderingen in het leven van kinderen mogelijk te maken. Meer informatie op www.savethechildren.net

Annelies Nauwelaerts PR Manager IKEA Belgium