IKEA België blijft groeien en trekt de kaart van gezinnen met kinderen

Op dinsdag 8 oktober stelde Olivier Baraille, algemeen directeur van IKEA België, de financiële resultaten van het afgelopen jaar en de strategie van 2014 voor. Ondanks de moeilijke economische context slaagde IKEA België erin voor 2013 een omzet te realiseren van 707 miljoen euro, een stijging van 4.4% t.o.v. van het fiscaal jaar 2012. Een goed resultaat dat te danken is aan een sterke stijging in de verkoop van textielproducten, oplossingen voor de slaapkamer en het tuinassortiment, alsook investeringen in de woonwarenhuizen en het engagement van de medewerkers. In 2014 trekt IKEA volop de kaart van gezinnen met kinderen. Dit vertaalt zich niet enkel in het assortiment, inspiratie en oplossingen op maat, maar ook in acties doorheen de hele organisatie. Kinderen zullen een centrale rol spelen, want voor IKEA zijn ze de belangrijkste mensen ter wereld.

Een omzetstijging van 4.4% voor 2013

Ondanks reeds 5 jaar economische crisis, tekent IKEA België opnieuw een omzetstijging op van 4,4% t.o.v. het vorige fiscaal jaar. Voor de eerste keer rondt IKEA de kaap van 700 miljoen euro. De commerciële focus lag in de afgelopen periode op het textielassortiment, oplossingen voor de slaapkamer zoals bedden, matrassen en de PAX garderobekasten en een tuinassortiment dat heel het jaar door beschikbaar is. Dit heeft zich vertaald in sterke verkoopsresultaten.

De investeringen in de woonwarenhuizen, zoals de vernieuwing van de markthallen van Hognoul, Zaventem en Anderlecht spelen ook hun rol in de omzetstijging. De vernieuwde winkel in Wilrijk was voor het eerst een volledig fiscaal jaar open en dit tekent zich af in de goede resultaten. IKEA zette daarnaast sterk in op de ontwikkeling van haar medewerkers, want IKEA gelooft dat wanneer medewerkers groeien, het bedrijf ook meegroeit.

Kinderen zijn de allerbelangrijkste mensen ter wereld

Kinderen zijn steeds de belangrijkste mensen ter wereld geweest voor IKEA. Dit jaar schenkt IKEA nog meer aandacht aan het samenleven met kinderen, en dit niet enkel op commercieel vlak maar doorheen de hele organisatie. IKEA België heeft zich daarvoor onder meer laten inspireren door de “Children’s Rights and Business Principles” (zie document hieronder), een wereldwijd initiatief van UNICEF, Save the Children en UN Global Compact. Dit initiatief lijst een aantal principes op die bedrijven een leidraad bieden voor wat betreft de impact van hun activiteiten op het welzijn van kinderen en hun rechten. IKEA België vertaalt deze principes voor de strategie in 2014 in aantal belangrijke acties voor klanten, medewerkers, en de gemeenschappen waarin IKEA actief is.

Kinderen zien hun thuis als belangrijkste speelplaats

Samenleven met kinderen is een droom en een uitdaging tegelijkertijd. Uit studies[1] blijkt dat Belgische kinderen het liefst overal in het huis spelen, en dat ze dit het liefst doen samen met hun ouders. 73% speelt liever met zijn ouders dan naar de televisie te kijken. Daarenboven vindt slechts iets meer dan de helft van de ouders dat hij of zij genoeg “quality time” met de kinderen doorbrengt.

IKEA wil oplossingen aanreiken om deze dromen op elkaar te kunnen afstemmen en inspireert gezinnen om doorheen het hele huis meer dingen ‘echt’ samen te doen, zoals koken of de tafel dekken. De nieuwe FRIHETEN hoekslaapbank is een droom voor elk gezin dat van gezelligheid houdt: ze laat toe om met zijn allen samen te relaxen, de slaapbank maakt logeerpartijen en pyjamafeestjes eenvoudig en de chaise longue verbergt extra opbergruimte. Met de halfopen STENSTORP keukenkast creëer je een gezellig en ruim kookeiland, gewoonweg door er twee tegen mekaar te plaatsen. De open rekken zorgen bovendien dat ook de allerkleinsten kunnen meehelpen met de tafel te dekken.

Samenleven met kinderen betekent ook om kunnen gaan met rommel. 63% van de Belgen die samenleven met kinderen vindt dat hun kinderen het recht hebben om rommel te maken. Maar rommel geeft ook stress. Daarom zet IKEA in op slimme opbergoplossingen die spelen en opbergen combineren, zoals STUVA dat sinds begin september verlaagd is in prijs. Daarnaast zijn er 101 ideeën voor elegant opbergen, zoals de RÅSKOG roltafels en de KVITTRA dozen met grafische patronen, voor 100% uit gerecycleerd karton gemaakt.

Ook de nieuwe televisiecampagne van IKEA (zie link hieronder) toont de woonkamer als favoriete speelruimte van een kind, met een zitbank die door zijn ogen verandert in een huisje, een kamp of een boot.

Nieuw in het IKEA assortiment: voor 8-12 jarigen

Kinderen tussen acht en twaalf jaar ontwikkelen een eigen identiteit. Zij hebben daardoor andere noden en een groeiende behoefte aan zelfexpressie. Daarom ontwikkelde IKEA een nieuw assortiment dat specifiek op deze leeftijdscategorie gericht is: opvallende accessoires zoals een space shuttle lamp, een discobal, een catwalk tapijt en bedlinnen met fantasieprints.

Investeringen in woonwarenhuizen op maat van kinderen

In alle vestigingen zijn de kinderafdelingen volledig vernieuwd, om meer ruimte te geven aan inspiratie voor kinderkamers en het kinderassortiment.

Nog veel meer kennis en inspiratie over samenleven met kinderen vinden klanten in het gloednieuwe boek ‘Kinderen in huis’.

Intensieve training “Children’s School” voor medewerkers

Een heel aantal IKEA medewerkers krijgt een speciale training genaamd Children’s School, die door IKEA in Zweden werd ontwikkeld. Deze medewerkers werken dagelijks met kinderen en worden zo expert in de ontwikkeling en gedragingen van deze doelgroep. De opleiding focust vooral op veiligheidsaspecten, de verschillende fases in de ontwikkeling van kinderen en hoe deze de productontwikkeling en de presentatie van alle producten in de winkel beïnvloeden.

IKEA en Koning Boudewijnstichting: een fonds voor goede opvang voor alle kinderen

Als belangrijke economische speler wil IKEA België haar verantwoordelijkheid opnemen ten aanzien van het welzijn van kinderen. Daarom startte IKEA België het IKEA Fonds voor kinderen en opvoeding, beheerd door de Koning Boudewijnstichting[2]. Uit research blijkt dat een goede ontwikkeling van een kind tussen 0 en 3 jaar een essentiële voorwaarde is om een kind een goede start te geven in het leven. Goede kinderopvang speelt hier een enorm belangrijke rol, maar niet iedereen heeft deze mogelijkheid. Het fonds zal zich daarom richten op kinderopvang in sociale huisvesting. Een jury zal 5 projecten uitkiezen waar IKEA zijn steun aan zal verlenen (2 in Vlaanderen, 2 in Wallonië, 1 in Brussel). De oproep voor projecten start eind november via de Koning Boudewijnstichting.

[1] IKEA Play Report 2013, ILIV, huisbezoeken bij IKEA FAMILY leden, IKEA België medewerkers survey onder 200 medewerkers omtrent kinderkamers

[2] De Koning Boudewijnstichting steunt projecten en burgers die zich engageren voor een betere samenleving. Zo tracht de stichting duurzaam bij te dragen tot meer rechtvaardigheid, democratie en respect voor diversiteit.

Annelies Nauwelaerts IKEA Belgium