IKEA België helpt de meest kwetsbaren het hoofd te bieden aan de gezondheids-, economische en sociale crisis

ZAVENTEM, 8 februari 2021 - COVID-19 heeft geleid tot een ernstige economische en gezondheidscrisis, met name voor degenen die al kwetsbaar waren, en blijft overal ter wereld een grote impact hebben. De missie van IKEA om een beter dagelijks bestaan te creëren voor zoveel mogelijk mensen is op dit moment relevanter dan ooit. Het bedrijf heeft voor directe noodondersteuning gezorgd voor de hardst getroffen en meest kwetsbare lokale gemeenschappen in België en Luxemburg. Als belangrijke partner voor het leven thuis van klanten, heeft IKEA hulp geboden aan verschillende organisaties door meer dan 75.000 producten te doneren en daarmee meer dan 30.000 mensen te helpen. Dankzij de donaties van IKEA konden organisaties als CAW, de leden van de Federatie voor opvangtehuizen en hulpdiensten voor daklozen (AMA) en Samusocial de capaciteit en het comfort van hun opvanglocaties verhogen en hun diensten verbeteren. Om de gemeenschappen in België te kunnen blijven ondersteunen, helpt IKEA in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting kwetsbare eenoudergezinnen en jongeren die tijdens de COVID-19-crisis in tijdelijke woningen zijn terechtgekomen aan meer permanente huisvesting.

Ons huis als ons veilige toevluchtsoord tijdens de pandemie

Ons huis is nog nooit zo belangrijk geweest als vandaag. 64% van de Belgen die deelnamen aan het jaarlijkse Life at Home Report van IKEA, geeft aan dat hun huis tijdens de lockdown hun veilige toevluchtsoord was. Terwijl we worstelden om ons aan te passen aan de dagelijkse realiteit van de beperkingen door de pandemie, vonden we thuis troost in de vertrouwdheid, veiligheid en het eigenaarschap, in het weinige dat binnen onze controle lag. Maar niet iedereen heeft een veilige plek om zijn of haar thuis te noemen. Daarom was het zo belangrijk dat de vele opvanglocaties die een veilige verblijfplaats aanboden, voor comfort en privacy konden zorgen voor de mensen die het nodig hadden, zodat ze zich even thuis konden voelen. Dankzij de donaties van IKEA konden deze verenigingen het comfort van hun ontvangstruimtes verbeteren.

"IKEA België is van mening dat iedereen recht heeft op een goede woonomgeving. De eerste stap was om volle opvanglocaties te helpen verbeteren en hun capaciteit te vergroten zodat ze mensen konden ontvangen en ze 'thuis' konden laten voelen. Als volgende stap helpen we de meest kwetsbaren om te verhuizen van een tijdelijke opvangplek naar een meer permanente woning", vertelt Arantxa Gurtubay, Sustainability Business Partner bij IKEA België.

In totaal zijn meer dan 75.000 producten geschonken aan meer dan 30.000 mensen uit kwetsbare gezinnen, daklozen, migranten en ouderen tot zorgprofessionals in België en Luxemburg. Meer dan 465 verblijfplekken werden gecreëerd of ondersteund met IKEA producten, waaronder quarantaineplekken, ontvangstruimtes en tijdelijke huisvesting. De producten varieerden van badkamer- en slaapkamerartikels tot spullen voor de keuken, studeerkamer of woonkamer. 45 verenigingen en lokale sociale diensten werden gesteund.

Jongeren helpen op eigen benen te staan met CAW

Het Centrum Algemeen Welzijn (CAW) helpt kwetsbare mensen met al hun vragen omtrent welzijn, maar zorgt ook voor onderdak, juridische ondersteuning of psychosociale hulpverlening. Of de mensen, zowel volwassenen als jongeren, nu te kampen hebben met financiële problemen of een moeilijke gezinssituatie, of als ze begeleiding nodig hebben bij zelfstandig wonen, het CAW biedt een helpende hand. Een van de trends die ze tijdens de COVID-19-crisis zagen, was een grotere hulpvraag van jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud. Jongeren die vanwege gezinsproblemen hun eigen woning zoeken, kunnen zich dit niet langer veroorloven door de COVID-19-crisis, doordat hun studentenjob is gestopt of ze tijdelijk werkloos zijn. Onder andere IKEA heeft spullen gedoneerd voor deze jongeren, zodat ze een nieuwe start kunnen maken.

De kwaliteit van de ontvangstruimtes van Samusocial verbeteren

Als gevolg van de COVID-19-crisis hebben meer mensen onderdak nodig doordat veel dagelijkse opvangcentra hun diensten niet langer konden aanbieden. De grootste uitdaging voor Samusocial was het verbeteren van de kwaliteit van hun accommodaties en hun capaciteit. IKEA schoot te hulp om het comfort van hun opvanglocaties te vergroten, zodat mensen zich hier meer op hun gemak zouden voelen. Gedurende de beide lockdowns en de winterperiode bleek de capaciteit van hun opvanglocaties een nog grotere uitdaging voor hen. Dankzij de donaties van IKEA kon Samsusocial het comfort van hun ontvangstruimtes vergroten. Hierdoor voelden de dak- en thuislozen zich meer thuis in een opvanglocatie, waar ze sinds het begin van de crisis de hele dag terecht konden.

Een betere sociale begeleiding voor de diensten van AMA dankzij de donatie van meubels

De Federatie voor opvangtehuizen en hulpdiensten voor daklozen (AMA) heeft toegenomen behoeftes gesignaleerd bij daklozen door onder andere mentale gezondheidsproblemen of problemen met huiselijk geweld door de lockdowns. De opvanglocaties in Wallonië en Brussel konden veel tijd besparen en vonden de nodige meubels om daklozen en gezinnen te herbergen, maar ook om de ontvangstruimtes te verbeteren dankzij de donatie van IKEA. Door de COVID-19-crisis hebben de opvanglocaties een groot aantal extra maatregelen getroffen vanwege comfort en hygiëne, wat hun werk nog uitdagender maakte. Omdat zij verschillende diensten aanbieden (ontvangst, slapen, eten en sociale begeleiding), legden de extra maatregelen nog meer druk op het systeem. De donaties van IKEA lieten toe om meer comfort te bieden en tijd vrij te maken voor de begeleiding van de daklozen.

Kwetsbare gezinnen helpen verhuizen van een tijdelijke voorziening naar permanente huisvesting

Na het bieden van noodondersteuning, kijkt IKEA België er nu naar uit om mensen in de komende maanden te kunnen blijven helpen, terwijl de economische impact van de pandemie zich verder zal uitbreiden en er nog meer mensen in kwetsbare situaties zullen terechtkomen.

IKEA zal hulp bieden aan specifieke ngo's in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting om kwetsbare eenoudergezinnen en jongeren die tijdens de COVID-19-crisis in tijdelijke woningen zijn terechtgekomen, te helpen aan meer permanente huisvesting. IKEA België is van mening dat iedereen recht heeft op een goed huis. Een goed huis is meer dan vier muren en een dak. Het moet een toegankelijke, gezonde, betaalbare en aangename ruimte zijn waar mensen zich veilig kunnen voelen, tot rust kunnen komen, kunnen leven en zichzelf kunnen zijn.

Voor meer informatie, neem contact op met:

Persdienst IKEA België
[email protected] ​ ​