IKEA België heropent winkels voor bezoek en Click & Collect vanaf 11 mei
IKEA België is blij je terug te zien… wel op 1,5 meter afstand en voorbereid
Zaventem, 8 mei 2020 – IKEA België heropent op 11 mei de deuren van al haar Belgische winkels. Zowel Click & Collect als een bezoek in de Belgische winkels zullen mogelijk zijn vanaf dan. Hierdoor kunnen klanten de dienst kiezen waar zij zich het veiligst bij voelen, want ook thuisleveringen blijven beschikbaar, en kunnen klantenstromen dus gespreid worden. Achter de schermen werd hard gewerkt om de nodige veiligheidsmaatregelen te evalueren en zo strikt mogelijk toe te passen voor de verschillende diensten. Medewerkers worden getraind om vertrouwd te zijn met de nieuwe procedures en het toepassen van de veiligheidsmaatregelen in de winkels. Ten slotte vraagt IKEA België ook aan klanten een inspanning om zich voor te bereiden op hun bezoek aan de winkel en de richtlijnen in en aan de winkel strikt op te volgen.
Een bezoek aan een IKEA winkel in België zal vanaf 11 mei terug mogelijk zijn. Toch zal het net iets anders zijn dan bezoekers gewoon zijn. De bestaande Click & Collect dienst werd omgevormd tot een formule van contactloze parking pick-up, zodat elk fysiek contact uitgesloten wordt. Daarnaast neemt IKEA België talrijke maatregelen om klantenstromen aan en in de winkel te beheersen en klanten duidelijk te informeren, zodat hygiënevoorschriften zoals afstand houden en handen ontsmetten eenvoudig opgevolgd kunnen worden.
Click & Collect, een veilige optie voor iedereen
IKEA België kiest ervoor om niet enkel de deuren te heropenen voor bezoekers, maar ook om de contactloze parking pick-up-dienst op te starten vanaf 11 mei. De dienst werd op basis van succesvolle voorbeelden uit het buitenland herzien en in alle Belgische winkels geïmplementeerd.
Het bezoek van de klanten begint hierbij online om inspiratie op te doen om van hun huis een thuis te maken. Klanten bestellen vervolgens online of via telefoon en kiezen een tijdslot om hun producten op te halen. Met een bestelnummer meldt de klant zich aan op de parking van de gekozen winkel. Daar aangekomen, zal de klant een vast parcours volgen tot aan de winkel. Op basis van het bestelnummer krijgt de klant een afgebakende parkeerplaats toegewezen. Tussen de parkeerplaatsen worden minimum 2 plaatsen vrijgehouden. De klant wordt gevraagd om in de wagen te wachten totdat een medewerker de producten aan de auto achterlaat op de winkelkar. Nadat de medewerker de winkelkar ontsmet heeft en vertrokken is, kan de klant de producten inladen en vertrekken.
Ook thuisleveringen blijven een optie. IKEA België werkt hard om de leveringstermijnen terug in te korten. Met de heropening van de winkels en de opstart van de dienst Click & Collect op de parkings wordt verwacht dat aankopen zich meer zullen spreiden over de verschillende shopmogelijkheden, wat tevens een gunstig effect zou hebben op de termijn voor thuislevering.
Safety first
Ook voor zij die een bezoek willen brengen in de winkel zelf, werd de volledige winkelervaring van aankomst tot vertrek onder de loep genomen, geëvalueerd en getest om zeker te zijn dat alle veiligheidsmaatregelen te allen tijde toegepast kunnen worden. De openingsuren blijven onveranderd, waardoor klanten tot ’s avonds toegang hebben tot de winkel. Ook de stock is goed aangevuld, er is dus geen reden om zich ’s morgens vroeg bij opening tegelijk naar de winkel te begeven. Net als bij supermarkten zullen klanten gevraagd worden een winkelkar te nemen (enkel op het gelijkvloers van de winkel) en zal een maximum aantal personen in de winkel toegelaten worden. Hiervoor legt IKEA België zichzelf striktere voorwaarden op dan voorgeschreven, waarbij minimum 25 m2 per klant voorzien wordt in plaats van 10 m2. Ook zal er maar één in- en uitgang geopend zijn om een overzicht te houden op het aantal bezoekers.
Het welgekende parcours in de winkel zal nu ook verplicht te volgen zijn. In de inspiratiekamers mag maar één iemand tegelijk staan. Doorheen de winkel zullen klanten op verschillende plaatsen herinnerd worden aan de veiligheidsmaatregelen, zoals afstand houden, en zullen ze hun handen kunnen ontsmetten. Om matrassen te testen, zullen papierrollen voorzien worden (zoals bij kinesisten of dokters in hun praktijk), zodat klanten telkens een nieuw vel kunnen uitrollen voordat ze gaan liggen. Bij het afrekenen zullen de klanten eenvoudig afstand kunnen houden aan de kassa met behulp van markeringen. Zowel de medewerkers bij de kassa’s en bij de infobalies zullen afgeschermd worden met een plexiglas wand en bovendien wordt ook daar aan klanten uitdrukkelijk gevraagd afstand te houden. De winkelkarren worden na elk gebruik ontsmet.
Het zal nog niet mogelijk zijn om in de winkel je keuken, badkamer of dressing te ontwerpen. Maar op de website kunnen klanten afspraken maken voor 30 minuten gratis online advies met één van onze gespecialiseerde medewerkers. Na afloop krijgen klanten een shoppinglijst toegestuurd, die ze naar keuze online kunnen bestellen om thuis te laten leveren, op te halen aan de winkel of mee kunnen nemen naar de winkel om zelf aan te kopen.
Veiligheidsopleidingen en maskers voor medewerkers
IKEA België verheugt zich erop klanten en medewerkers terug te kunnen verwelkomen in haar winkels en op haar parkings voor de nieuwe veilige Click & Collect dienst. Het heropenen van de winkel en opstarten van Click & Collect laten toe om terug heel wat medewerkers aan het werk te zetten en toekomstperspectief te geven. Opdat medewerkers zich gesterkt zouden voelen om veilig aan de slag te kunnen gaan, wordt er een intensieve opleiding voorzien voor iedereen die voor de eerste keer terug in de winkel komt. In de opleiding worden medewerkers getraind om zich de nieuwe parcours en routines eigen te maken. Daarnaast krijgen medewerkers een vouwmeter en een badge om klanten op een vriendelijke manier de juiste afstand mee te geven. In de winkel zijn voldoende maskers en ontsmettingsgels voorzien voor de medewerkers en zal er ook extra gepoetst worden. IKEA België blijft ook benadrukken bij medewerkers om thuis te blijven indien ze ziektesymptomen vertonen en/of tot risicogroepen behoren.
Voor klanten is een goede voorbereiding troef
Klanten zullen met open armen verwelkomd worden, maar wel op veilige afstand. IKEA België vraagt bovendien aan klanten om zich goed voor te bereiden vooraleer ze zich naar de winkel begeven door de website te raadplegen en kennis te nemen van de nodige voorzorgsmaatregelen. Online zullen zij ook een indicatie kunnen raadplegen van de wachttijden bij de dichtstbijzijnde winkel. Ook vragen we klanten het advies van de overheid op te volgen en alleen te komen winkelen, en worden ze gevraagd hun eigen winkeltas, meetlint, potlood en notitieblok mee te nemen omdat deze niet ter beschikking zullen zijn in de winkel voor hergebruik. Klanten zullen enkel met de kaart kunnen betalen. Ook roept IKEA België klanten op om alvast online inspiratie op te doen. Op de webshop of app kunnen ze hun shoppinglijstje thuis al samenstellen, zodat ze gericht kunnen shoppen en op voorhand weten in welke gang de gewenste spullen liggen. Bij vragen kunnen ze de klantendienst contacteren, waarvan de medewerkers zich elke dag thuis inzetten om klanten bij te staan. In de winkel zelf wordt er een inspanning gevraagd om de veiligheidsmaatregelen - zoals afstand houden, handen ontsmetten en de pijlen volgen - na te leven en zo respect te tonen voor andere klanten en medewerkers. Het dragen van een mondmasker of iets om mond en neus tegelijk te bedekken, wordt sterk aangeraden. Ten slotte geldt ook voor klanten dat ze bij het vertonen van symptomen hun bezoek best uitstellen.