IKEA België houdt zijn koers aan en blijft groeien

Dit jaar ligt de focus bij IKEA op badkamers en slaapkamers en worden er twee nieuwe woonwarenhuizen gebouwd in België.

Op maandag 6 oktober presenteerde Olivier Baraille, algemeen directeur van IKEA België, de financiële resultaten van het afgelopen boekjaar en de strategie voor 2015. Hoewel de woninginrichtingsmarkt in het algemeen achteruitgaat, blijft IKEA België snel groeien. Het realiseerde in 2014 een omzet van 738 miljoen euro [1], wat neerkomt op een stijging van 4,4% tegenover boekjaar 2013. Dat goede resultaat is te danken aan de groei die opgetekend werd in de segmenten keukens en kinderproducten, maar ook aan de inzet van de 3000 medewerkers en de prijsverlaging die voor een heel aantal artikelen werd toegepast als antwoord op de moeilijke economische omstandigheden.

In 2015 wil IKEA het dagelijkse leven van zijn klanten blijven verbeteren, nog steeds tegen betaalbare prijzen. Gezien het belang van deze ruimtes in ons dagelijks leven, besteedt IKEA dit jaar speciale aandacht aan het assortiment voor de badkamer en de slaapkamer. Daarnaast staat 2015 in België ook in het teken van de uitbreiding: het woonwarenhuis in Arlon wordt vergroot en er komen twee nieuwe woonwarenhuizen bij, in Mons en in Hasselt, die tegen eind 2015 de deuren zullen openen.

Stijging van de omzet met 4,4% in 2014*

De markt van interieurinrichting, verlichting en huishoudtoestellen gaat sinds 2008 achteruit. Ondanks die ongunstige omstandigheden blijft de omzet van IKEA België stijgen, dit jaar met 4,4% tegenover het voorgaande boekjaar. Het betreft hier reële organische groei: het afgelopen jaar zijn er immers geen woonwarenhuizen gebouwd of ingrijpend gerenoveerd.

Het segment kinderartikelen, dat de spil was van de strategie voor 2014, en de keukens boekten bijzonder bevredigende verkoopresultaten. In juni zijn de oude FAKTUM keukens met succes vervangen door het nieuwe METOD assortiment, dat bij de klanten op heel wat enthousiasme kan rekenen: dezer dagen gaat 84% van de klanten langs in de keukenafdeling. Daarnaast speelden ook de categorie verlichting (met als motor vooral het succes van de LEDs) en het badkamerassortiment een belangrijke rol in de groei.

Een andere factor in de gunstige verkoopresultaten waren de investeringen die IKEA - geheel trouw aan zijn lageprijsstrategie - doet om “nieuwe verlaagde prijzen” te kunnen bieden op een enorme selectie producten, als antwoord op de moeilijke economische omstandigheden.

IKEA nam in 2014 honderd nieuwe werknemers in dienst en telt momenteel 3000 medewerkers. Het grote succes van IKEA danken we ook aan hun inzet.

Groeiend contact met de klanten

Het aantal woonwarenhuisbezoeken (13,2 miljoen) mag dan stabiel gebleven zijn in 2014, IKEA staat via de verschillende communicatiekanalen steeds dichter bij de klant. Zo neemt de populariteit van de website toe. Dat blijkt uit de 30,2 miljoen bezoeken (24% meer dan het voorgaande jaar) en het feit dat ca. 800.000 gebruikers de twee officiële apps, de ‘IKEA app’ en de ‘IKEA catalogusapp’, gedownload hebben. Met de IKEA app kan je makkelijk door het assortiment bladeren en praktische info opvragen over de woonwarenhuizen. Met de catalogusapp kan je dan weer de recentste catalogus op je smartphone of tablet downloaden, pagina's van de gedrukte catalogus scannen om toegang te krijgen tot bonusmateriaal, en zelfs checken hoe bepaalde producten er in jouw interieur zouden uitzien.

En natuurlijk blijft IKEA heel wat aandacht besteden aan de catalogus. (De gedrukte versie viel bij 3.675.000 huishoudens in België en Luxemburg in de bus.) De leden van IKEA FAMILY zijn tegenwoordig met 1.750.000 (14% meer dan in 2013). Zij krijgen heel wat voordelen aangeboden en ontvangen geregeld informatie via de newsletter en het IKEA FAMILY magazine.

Investeren in de slaapkamer en de badkamer om elke dag goed te beginnen

Vaak staan we daar niet bij stil, maar de slaapkamer en de badkamer spelen best een belangrijke rol in ons dagelijks leven. Onderzoeken [2] tonen aan dat een groot deel van ons leven zich daar afspeelt: een derde van onze tijd brengen we door in de slaapkamer en 2 à 3 jaar van ons leven in de badkamer (mannen gemiddeld iets minder dan vrouwen). Bovendien is het hier dat elke dag begint en eindigt. Nochtans kiezen de meeste Belgische gezinnen ervoor eerst te investeren in de andere – meer publieke - vertrekken van hun woning.

IKEA is zich bewust van het belang van deze ruimtes en heeft besloten er in 2015 speciale aandacht aan te besteden. Zo is een derde van het slaapkamer- en badkamerassortiment gloednieuw. Op die manier wil IKEA vooral klanten met een beperkt budget helpen om de slaapkamer en badkamer van hun dromen in te richten. Jezelf een mooi begin van de dag gunnen is immers een genoegen dat voor iedereen haalbaar zou moeten zijn.

Nieuw in het assortiment slaapkamers en badkamers

In de afdeling slaapkamers zullen de klanten nog veel meer inspiratie en praktische oplossingen vinden om van hun kamer echt een plek te maken waar ze volledig tot rust kunnen komen en hun batterijen kunnen opladen. IKEA introduceerde o.a. een splinternieuw matrassenassortiment, met een brede keuze op het gebied van comfort, en heeft ook zijn assortiment dekbedden en kussens opnieuw uitgedacht. De nieuwe collectie maakt gebruik van katoen afkomstig uit duurzamere bronnen, met oog voor het milieu en de rechten van de plaatselijke telers. En om het zijn klanten wat makkelijker te maken, verkoopt IKEA een aantal matrassen opgerold, waardoor ze veel makkelijker te vervoeren zijn.

IKEA heeft ook aan onze kleerkast gedacht. Veel Belgen dromen immers van een heuse inloopkast… die binnen hun bereik komt dankzij de PAX modellen met een vernieuwd KOMPLEMENT assortiment voor de inrichting ervan.

Ook de badkamerafdeling is trouwens vernieuwd in alle IKEA woonwarenhuizen. IKEA wil zo al zijn klanten de kans geven hun persoonlijke stempel te drukken op hun badkamer met accessoires, textiel enz., een ideale manier om je echt “thuis” te voelen, ook als huurder. Het assortiment omvat slimme kranen waarmee je tot 50% minder water verbruikt en waarmee ook het energieverbruik voor warm water lager ligt, naast praktische opbergoplossingen zoals spiegels met opbergruimte en nog tal van andere accessoires die je badkamer helemaal “jou” maken.

Nieuwe IKEA woonwarenhuizen, om nog dichter bij de klant te staan

IKEA blijft zich verder ontwikkelen in België en gaat ca. 150 miljoen euro investeren in de uitbreiding van het woonwarenhuis in Arlon en de bouw van twee nieuwe woonwarenhuizen in Mons en Hasselt. De werken in Mons starten volgende week en de opening van beide IKEA warenhuizen zijn gepland voor eind 2015.

In Mons worden twee miljoen bezoekers verwacht op een oppervlakte van 35.000 m² die geïntegreerd wordt in het winkelpark Les Grands Prés. IKEA Mons genereert 350 nieuwe directe arbeidsplaatsen en 50 indirecte. Er wordt speciale aandacht besteed aan het aspect duurzame ontwikkeling: de nieuwste technieken zullen worden toegepast, met als doel 80% hernieuwbare energie te gebruiken.

In Hasselt wordt gebouwd op een oppervlakte van 39.000 m². Net als in Mons zal het nieuwe woonwarenhuis banen creëren. In Hasselt zullen 300 directe medewerkers aan de slag kunnen, naast 50 indirecte arbeidsplaatsen. IKEA België verwacht zo'n 1,6 miljoen bezoekers in de nieuwe vestiging in Hasselt.

In IKEA Arlon zijn de uitbreidingswerken begin augustus 2014 gestart. De oppervlakte van het warenhuis evolueert van 28.500 m2 naar 33.500 m2. Het is de bedoeling de winkelervaring van de klanten te verbeteren en de beschikbaarheid van de producten te verhogen, onder andere door de complete verbouwing van de Showroom, de Markthal en de Zelfbediening. Er komt in Arlon ook een glazen wand in een buitenmuur, voor de eerste keer in België. Het project zou in de loop van volgende zomer rond moeten zijn.

Met zijn nieuwe assortiment voor slaap- en badkamers en de nieuwe winkelruimtes die in België gebouwd worden, hoopt IKEA de mensen te blijven inspireren door ook in 2015 het hele jaar door grootse oplossingen aan te bieden tegen kleine prijzen.

[1] Het IKEA boekjaar loopt van 1 september tot 31 augustus.

[2] IKEA Life at Home Report #1 2014: enquête waarbij 8.292 respondenten uit de hele wereld ondervraagd werden

Annelies Nauwelaerts PR Manager, IKEA België