IKEA België implementeert nieuwe maatregelen om het welzijn van varkens te verbeteren

ZaventemIKEA België neemt een volgende stap om het welzijn van biggen te verbeteren. Deze evolutie gebeurt in dialoog met dierenrechtenorganisaties, zoals GAIA. Tegen eind augustus 2015 zal IKEA België geen vlees meer aankopen dat afkomstig is van gecastreerde biggen. IKEA België gaat bovendien nog verder en garandeert vanaf 2015 dat de varkens geen staartamputaties ondergingen en dat ze over voldoende ruimte en stro beschikten. Met dit initiatief is ons land de eerste IKEA markt die nieuwe maatregelen zal implementeren.

IKEA Food Services is zich bewust van de welzijnsomstandigheden die samengaan met het kweken van biggen, zoals staartamputaties, castratie, het gebrek aan ruimte en voldoende stro. De praktijk van biggen kweken verschilt in elk land, en elk land heeft zijn specifieke belangen en vereisten, wat dierenwelzijn betreft. In de evolutie naar een beter welzijn voor dieren heeft IKEA Food Services een aanpak waarin samenwerking en dialoog met verschillende dierenwelzijnsorganisaties centraal staan, zoals GAIA en Compassion in World Farming (CIWF).

Eric Dillen, Food Manager van IKEA België, licht toe: “Dierenwelzijn is belangrijk voor ons. Daarom willen we tegen eind augustus 2015 in België enkel nog vleesproducten verkopen van varkens die niet werden gecastreerd, geen staartamputatie hebben ondergaan en ook voldoende stro en ruimte kregen. We zoeken daarvoor een nauwe samenwerking met varkenskwekers die onze waarden en doelstellingen delen.”

Eerder ontwikkelde IKEA al een dierenwelzijnsnorm voor braadkippen, in samenwerking met Compassion in World Farming.

IKEA België functioneert op internationaal vlak als pilootmarkt om de levensomstandigheden van biggen te verbeteren. De inzichten die in België verworven worden zullen IKEA Food Services helpen om maatregelen met betrekking tot dierenwelzijn uit te breiden naar meer markten. Om te slagen in deze onderneming is een dialoog met NGO’s, landbouworganisaties en producenten van vitaal belang.

“GAIA apprecieert de inspanningen van IKEA voor meer dierenwelzijn, die verder gaan dan het bannen van castratie alleen,” zegt GAIA-Directeur Ann De Greef, “het verklaart waarom er een langere overgangsperiode is voorzien. Dat IKEA Food Services oor heeft voor het welzijn van varkens, is een goede zaak voor de dieren.”

Annelies Nauwelaerts

PR Manager, IKEA Belgium