IKEA België investeert 100 miljoen op vijf jaar in klanten en medewerkers
ZAVENTEM, 15 oktober 2025 – IKEA België trekt tegen het einde van boekjaar 2026 100 miljoen euro uit om consumenten een allesomvattende klantervaring te bieden en medewerkers beter te ondersteunen. Die investering op vijf jaar moet de groei voor de komende jaren ondersteunen, onder meer via de uitbouw van verkoopkanalen, restaurants en het keukengamma. Dit boekjaar behaalde het bedrijf een omzet van 1,18 miljard, een lichte daling van 1,24% ten opzichte van boekjaar 2024. Ondanks uitdagende marktomstandigheden blijft een groeiend aantal Belgen winkelen bij IKEA, zowel online (+9,4%) als in de winkels (+1,1%).

Kerncijfers
IKEA België ziet de omzet van 1,18 miljard euro als een solide resultaat, en merkt dat het kan rekenen op de trouw van de Belgische consument: onlinebezoeken stegen met 9,4%, winkelbezoeken bleven stabiel met een lichte stijging van 1,1%. Het bedrijf verkocht bovendien 2,7% meer producten dan vorig jaar. Voor IKEA België bevestigt dit dat het goed inspeelt op de veranderende noden van de Belgische consument, en dat het standhoudt zonder in te boeten op een betaalbaar gamma. Vooral de investeringen in online winkelen werpen hun vruchten af, met een stijging van het aantal klanten van zelfs 28% voor Click & Collect-diensten. Het bedrijf heeft daarmee een sterke groeibasis in een uitdagende retailcontext.
“Deze resultaten tonen dat de Belg ons vertrouwt, zelfs in deze uitdagende periode waarmee de hele retailsector kampt. Klanten waarderen onze inspanningen voor betaalbaarheid, klantervaring en duurzaamheid, en met onze investeringen blijven we hier verder op inzetten. We zien nu al dat onze jarenlange investeringen lonen. Onze medewerkers zijn cruciaal in dat verhaal. Daarom zijn we heel tevreden dat we de sociale dialoog kunnen verderzetten, ondanks de spanningen van vorige week. We kijken er naar uit om samen met hen verder te bouwen aan de mooie toekomst van IKEA in België.” - André Schmidtgall, CEO van IKEA België
Zo dicht mogelijk bij de klant, samen met onze medewerkers
IKEA België heeft sinds boekjaar 2022 ruim 70 miljoen geïnvesteerd in haar activiteiten, in het huidige boekjaar 2026 komt daar ruim 30 miljoen bovenop. De investeringen gaan onder meer naar tools om onze 4.418 medewerkers beter te ondersteunen. Op die manier heeft IKEA haar aantal medewerkers de afgelopen jaren stabiel gehouden in een uitdagende retailcontext. Daarnaast zet IKEA België ook door met investeringen in onder meer het aantrekkelijker maken van winkels en een efficiëntere, duurzamere logistiek.
Binnen die evolutie blijven de winkels het kloppende hart van IKEA België. Ze dienen als inspirerende winkelruimte, maar ook als logistieke schakel voor thuisleveringen, afhaalpunt voor bestellingen, en als plek om advies te krijgen van interieurexperten. Klanten kunnen een interieurexpert van IKEA spreken in de winkel of via een videogesprek. De verkoop op afstand groeide vorig boekjaar met 15%. IKEA heeft geïnvesteerd in de verdere groei van deze diensten, onder meer met een nieuwe werkplek voor het online verkoopteam.
Tegelijk treedt IKEA alsmaar meer uit zijn winkels om dichter bij de klant te komen. Klanten kunnen vandaag een bestelling afhalen in de winkel, of via lockers aan de winkels of op externe sites in Ternat en Namen. In boekjaar 2025 hebben 50.000 klanten zo’n locker gebruikt, een stijging van 157% ten opzichte van vorig boekjaar. IKEA zal het komende jaar meer lockers installeren op externe sites.
Eten en keukens als belangrijke groeifactoren
IKEA België zet volop in op haar volledige keukengamma om verder te groeien. Het bedrijf wil tussen boekjaar 2023 en 2027 het aantal verkochte keukens verdubbelen. In het afgelopen boekjaar had IKEA België al 43% meer keukens en kookgerei verkocht dan in 2023. Ook het belang van de eigen restaurants, bistro’s en Zweedse markten neemt toe. Ze zijn vandaag goed voor 5,36% van de totale omzet. IKEA België verkocht er 4,9% meer dan vorig jaar, en verwelkomde in totaal 6.182.231 klanten, een record. Uiteraard zijn de Zweedse balletjes, die dit jaar hun veertigste verjaardag vieren, het best verkochte product. Afgelopen boekjaar verkocht IKEA 42 miljoen balletjes in België.
IKEA België wil daarnaast de Belgen inspireren om vaker samen te koken en eten. Dat is nodig, want 4 op de 10 Belgen koken of eten meestal alleen. Met het initiatief ‘TIDSAMM’ wil IKEA dit boekjaar zorgen voor een culturele shift richting meer samen eten en koken, via tal van initiatieven.
Meer dan een winkel
IKEA België blijft zich inspannen voor duurzaamheid, en slaagde er vorig boekjaar opnieuw in zijn klimaatvoetafdruk te verkleinen met 400 ton CO2 voor het eigen afval, water- en energieverbruik. Het bedrijf wil de drempel voor circulair consumeren ook zo laag mogelijk maken voor de Belgen. Zo kunnen ze gebruikte meubels terugbrengen via de Terugkoopservice. Die meubels krijgen een tweede leven in de Tweedekanshoek, aan een lagere prijs. Naast teruggebrachte producten vind je er ook showroommodellen, licht beschadigde stuks of producten uit vorige collecties. Ook dankzij de jaarlijkse rommelmarkten op de winkelparkings wil IKEA duurzaam consumeren zo gezellig en simpel mogelijk maken.
Daarnaast spant IKEA België zich met haar project "Welkom Thuis" nog steeds in voor het welzijn van kwetsbare eenoudergezinnen, in samenwerking met de Centra voor Algemeen Welzijnswerk, de Fédération des maisons d'accueil et des services d'aide aux sans-abri (AMA) en andere partners op het terrein. In boekjaar 2025 doneerde IKEA België €20.000 aan haar partners en het innovatiefonds, en nog eens €63.000 aan producten aan lokale opvangcentra en organisaties. Ook deden 709 medewerkers vrijwilligerswerk tijdens hun werkuren bij deze partners. Het bedrijf blijft ook vluchtelingen ondersteunen bij hun toegang tot de arbeidsmarkt door hen stages aan te bieden in de winkels. Dit boekjaar heeft IKEA 41 extra vluchtelingen geholpen om hun weg te vinden naar de Belgische arbeidsmarkt.