IKEA België test als eerste land in Europa pilootproject om dons- en verenvulling te recycleren

ZAVENTEM - Met dit circulariteitsinitiatief wil IKEA haar klanten aansporen om oude of ongebruikte hoofdkussens en dekbedden, gemaakt van dons of veren, terug te brengen opdat IKEA het materiaal kan recycleren en een tweede leven geven. België test het programma als eerste land uit. Na zes maanden wordt het pilootproject geëvalueerd en zal worden bekeken of het kan opgeschaald en uitgerold worden in andere landen.

Veel mensen hebben thuis ongebruikte of oude kussens en dekbedden liggen. Vandaag bestaat er geen structureel systeem om dit materiaal te recycleren, dus worden deze producten vaak weggegooid en uiteindelijk verbrand. Dat is zonde, want de dons- en verenvulling is een natuurlijk vulmateriaal met zeer goede isolerende en ademende eigenschappen en is meestal prima geschikt om hergebruikt te worden.

IKEA is een belangrijke producent en verkoper van hoofdkussens en dekbedden en wil daar verandering in brengen. Daarom lanceert de Zweedse meubelfabrikant een circulariteitsprogramma en roept haar klanten op om vanaf september oude, met dons en veren gevulde producten terug te brengen naar een IKEA winkel. Om klanten extra te stimuleren, ontvangen ze gedurende de maand september per ingediend product een korting bon van -15% die ze kunnen gebruiken bij hun volgende aankoop van textielproducten.

Inzamelen, reinigen en recycleren

IKEA gaat vanaf 1 september de dons en veren inzamelen, sorteren en nagaan welke vulling nog kwalitatief genoeg is om te kunnen hergebruiken. Na deze selectie volgt het reinigingsproces: de dons en de veren worden grondig gewassen en gedesinfecteerd om er zeker voor te zorgen dat het eindproduct voldoet aan alle kwaliteit- en gezondheidsvoorschriften. Goed nieuws is ook dat deze recyclage een pak energiezuiniger is. Voor het reinigingsproces ervan is immers minder water nodig dan bij gloednieuwe dons of verenmateriaal. Daarna gaat de vulling terug in omloop in het normale productieproces en wordt het gebruikt in nieuwe IKEA kussens en dekbedden.

Dit pilootproject kadert binnen de bredere duurzaamheidsstrategie van IKEA, die zichzelf tegen 2030 een 100% circulair bedrijf wil kunnen noemen. “Om dit doel te bereiken, verminderen we ons eigen afval, bieden we diensten aan die helpen om de levensduur van onze producten te verlengen en investeren we zoveel als mogelijk in circulaire producten, gemaakt van gerecycleerde of hernieuwbare materialen. Dit circulaire pilootproject is daar een voorbeeld van,” aldus Nathalie Van Edom, duurzaamheidsmanager bij IKEA België.

IKEA Belgium Press Office

(press only)