IKEA België viert 40 jaar betaalbaar winkelen met solide cijfers
Zaventem, 10 oktober 2024 – IKEA België heeft dit jaar een omzet behaald van €1,198 miljard, waarmee het bedrijf zijn veertigste verjaardag in België afklopt met een sterk resultaat. Daarmee gaat IKEA België tegen de dalende trend in van de sector. IKEA blijft stevig verankerd in België, en wil zijn opgebouwde expertise en kennis van de Belgische consument blijven inzetten om slim ontworpen, betaalbare meubels en andere interieurproducten toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk Belgen.
Kerncijfers
IKEA België heeft in boekjaar 2024 een omzet behaald van €1,198 miljard, 0,83% minder dan de recordomzet van €1,2 miljard in het vorige boekjaar. Een sterk resultaat in vergelijking met de retail- en meubelsector, die het momenteel moeilijk heeft.
IKEA verlaagde het afgelopen boekjaar de prijs van meer dan 3.000 producten, en maakte daarmee zijn gamma zo betaalbaar mogelijk voor de doorsnee Belgische consument. Dankzij deze prijsverlagingen behaalde IKEA België een stijging in volume van 3,5%. Ook online ziet IKEA België een sterke groei: het aantal bezoekers (app + web) is afgelopen boekjaar met 18,5% gestegen. Ten slotte neemt ook de IKEA Food afdeling aan belang toe: in het voorbije boekjaar was er een stijging van 6,2% in de verkoop binnen de bistro, het restaurant en de Swedish Food Market tegenover het vorige boekjaar.
"Ons 40-jarig bestaan in België vieren met zulke solide resultaten, toont dat we ons op het belangrijkste hebben gefocust: onze producten betaalbaar maken voor alle Belgen. We hebben dit bereikt dankzij de toewijding en het harde werk van onze medewerkers. Het is bijzonder om dit op ons jubileum te ervaren," zegt André Schmidtgall, CEO van IKEA België. "We kijken enthousiast naar de toekomst, met nieuwe projecten en kansen die inspelen op de veranderende behoeften van onze klanten, door nog meer in te zetten op nabijheid en flexibiliteit," voegt hij eraan toe.
De Belg en zijn slaapkwaliteit
Met al 40 jaar ervaring op de Belgische markt, focust IKEA België zich dit jaar nog sterker op het slaapassortiment. Ruim 30% van het totale gamma van het bedrijf is gewijd aan slaap. Met die expertise wil IKEA de Belg helpen om beter te slapen.
En daar is ruimte voor verbetering. 42% van de volwassen Belgen ervaart een slecht slaapkwaliteit, zo toont een recente studie van gezondheidsinstituut Sciensano*. Uit een bevraging uitgevoerd voor IKEA België** blijkt ook dat een vierde van de Belgen niet tevreden is met zijn slaapkamermeubilair. Dit jaar lanceert het bedrijf meer dan 300 nieuwe items binnen hun slaapassortiment, en verlaagt het de prijs van ruim 160 slaapkamerproducten.
Klaar voor een lange toekomst in België
Op zijn veertigste verjaardag blikt IKEA België ambitieus terug en vooruit. Vorig boekjaar heeft IKEA België €26 miljoen geïnvesteerd om de klantervaring in de winkels en online te verbeteren, wachttijden te verminderen en de capaciteit voor onlinediensten te vergroten. Die investeringen werpen hun vruchten af: online verkopen zijn met 10,7% gestegen, en al 13.000 klanten2 gebruikten de lockers om online bestellingen af te halen. Sinds eind 2023 heeft IKEA België zulke lockers geplaatst in IKEA Gent, Wilrijk, Zaventem, en Hasselt, en op korte termijn zullen ook de andere winkels lockers krijgen. Het komende jaar investeert het bedrijf €28 miljoen om de ambities in het continu verbeteren van de ervaring voor de klant en het welzijn van zijn werknemers voort te zetten.
Met hogere volumes, nog lager voetafdruk
IKEA België slaagde er vorig boekjaar opnieuw in zijn klimaatvoetafdruk te verkleinen met meer dan 16% (van 2789t tot 2324t CO2) voor het eigen afval, water- en energieverbruik. Het bedrijf investeerde vorig jaar 5 miljoen euro in verwarmings- en koelsystemen op basis van hernieuwbare energie. Dat maakt van IKEA België de enige retailer die op zo’n grote schaal investeert in het duurzamer en toekomstbestendig maken van hun bestaande winkels. 45% van de thuisleveringen bij klanten werden dit jaar met elektrische voertuigen uitgevoerd, tegen eind 2025 moet dat 100% zijn.
Ook op maatschappelijk vlak blijft IKEA zich in België inzetten. Met het project "Welcome Home" ligt de focus op kwetsbare eenoudergezinnen en werkt IKEA daarvoor samen met partners op het terrein – AMA, CAW- die zich inzetten voor het welzijn van kwetsbare gezinnen. IKEA België is bijzonder trots dat deze inspanningen hebben geleid tot de creatie van een nieuw statuut voor eenoudergezinnen in Franstalig België. Daarnaast blijft IKEA vluchtelingen ondersteunen bij hun toegang tot de arbeidsmarkt door hen stages aan te bieden. Dit boekjaar wil IKEA 40 extra vluchtelingen helpen hun weg te vinden naar de Belgische arbeidsmarkt.
* Sciensano, BEHEALTH, 2024
** IKEA Belgium_Sleep survey_2024 (attachment)
IKEA Belgium_Sleep survey_2024.pptx
PPTX - 4.8 Mb
Resultaten Ingka Group en Inter IKEA
Ingka Group, de eigenaar van IKEA België, behaalde voor het boekjaar 2024 een omzet van €39,6 miljard (-5%). Inter IKEA, de franchisegever van IKEA België via Ingka Group, zette een omzet neer van €45,1 miljard. Andere resultaten van Ingka en Inter IKEA zijn beschikbaar vanaf 10 oktober, 13:00 CET.