IKEA België zet sterke verkoopprestaties neer dankzij ondernemerschap
Ondanks de gezondheids- en economische crisis door COVID-19, kondigt IKEA België een omzet van 930,5 miljoen (-4,80%) aan dankzij investeringen in dienstverlening, winkelervaring en online activiteiten
8 oktober 2020 - IKEA België kondigt solide verkoopprestaties aan voor het boekjaar 2020 (BJ20) 1. Ondanks de gezondheids- en economische crisis door COVID-19 is IKEA België er in geslaagd een goed resultaat neer te zetten dankzij het ware ondernemerschap en de veerkracht van haar medewerkers. Terwijl de verkoopprestaties de eerste zes maanden de verwachtingen overstegen (+6,5%), ging de prioriteit van de meubelketen tijdens en na de lockdown naar de gezondheid en veiligheid van haar medewerkers, klanten en lokale gemeenschappen. Dankzij een versnelde digitale transformatie kende IKEA België een piek in online bezoekers en omzet (10,8% van de totale omzet), met een toename van de vraag naar (her)nieuwde diensten zoals de contactloze Click & Collect parking pick-up en Click & Deliver. Naast het investeren in een betaalbaarder IKEA voor haar klanten en in een vlotte winkelervaring, zet IKEA België sterk in op een groen herstel voor de komende maanden.
De huidige pandemie heeft een enorme impact gehad op de Belgische economie en bedrijven. Dit geldt ook voor IKEA België: terwijl in de eerste helft van het boekjaar2 de cijfers veelbelovend waren (+6,5%), werd de andere helft 3 gekenmerkt door tijdelijke winkelsluitingen tijdens de lockdown periode in België. Alle Belgische winkels sloten 7,5 weken4 lang de deuren. De prioriteit bleef echter de gezondheid en veiligheid van de IKEA medewerkers, klanten en lokale gemeenschappen. IKEA België zorgde ervoor dat het volledig basisloon van alle medewerkers tijdens hun tijdelijke werkloosheid gedekt werd. Daarnaast werd een sociaal fonds opgericht om onverwachte kosten op te vangen waarmee medewerkers werden geconfronteerd, zoals bijvoorbeeld de ongeplande aankoop van een laptop voor het thuisonderwijs van kinderen. Bovendien kondigde Ingka Group aan 26 miljoen euro te investeren in donaties in 30 landen, waaronder in België, om de lokale gemeenschappen om ons heen te ondersteunen. In België en Luxemburg resulteerde deze steun in een donatie in natura van meer dan 75.000 producten om bijna 500 ruimtes in te richten. Hiermee werden tot nog toe meer dan 30.000 mensen geholpen.
Bij de heropening van de acht winkels was de focus van IKEA België volledig gericht op het toepassen van de veiligheidsmaatregelen en een contactloos Click & Collect ophaalsysteem op de parkings. De positieve signalen in de verkoop na de heropening stimuleerden IKEA België in haar aanbod om de ontvangen overheidssteun voor tijdelijke werkloosheid terug te betalen.
Een sterke prestatie dankzij waar ondernemerschap
IKEA België presteerde goed in BJ20 met een geconsolideerd verkoopresultaat van 930,5 miljoen euro, wat slechts een daling is van -4,8% ten opzichte van vorig jaar. Zoals verwacht, daalden de bezoekersaantallen in de winkels: enerzijds door de lockdown, anderzijds door de duidelijke richtlijnen om niet te komen “fun-shoppen”. In totaal ontving IKEA België in BJ20 12 miljoen winkelbezoekers, bijna een kwart (-23,3%) minder dan vorig jaar. Het aantal online bezoeken van Belgische en Luxemburgse klanten op IKEA.be steeg echter tot 66,7 miljoen: een stijging van +33,2%.
“De COVID-19 crisis heeft de belangstelling voor het leven thuis versterkt: telewerken heeft geleid tot een toename van +7% in de verkoop van ons assortiment voor thuiskantoor. Staycations zorgden tevens voor een toename van +14% voor buitenmeubilair. Om aan deze vraag tegemoet te komen, hebben we onze digitale transformatie versneld doorgevoerd en het resultaat is te zien in onze cijfers. Het aandeel van de online verkoop t.o.v. de totale omzet verdubbelde tot 10,8% (+5,5%) en de verkoop met Click & Collect steeg met +56,8%", zegt André Schmidtgall, Country Retail Manager & Chief Sustainability Officer van IKEA België. "Dit was alleen mogelijk door onze meer dan 4.400 fantastische medewerkers en hun onevenaarbare doorzettingsvermogen. Met onze nieuwe diensten zijn we beter uitgerust om onze activiteiten voort te zetten als de veiligheidsmaatregelen weer strenger zouden worden. Zo kunnen we ook het bedrijf en de werkgelegenheid van onze medewerkers veiligstellen."
De digitalisering gaat nog verder: IKEA België is voortdurend op zoek naar nieuwe oplossingen om haar klanten te helpen hun huis om te vormen tot een geliefde thuis. We maakten het daarom mogelijk voor klanten om via een nieuwe online tool gratis te bellen met een IKEA interieurspecialist voor advies om hun huis om te toveren tot een ware thuis en hielpen meer dan 5.000 klanten op deze manier.
De acht Belgische winkels worden ook geüpgraded met de nieuwste technologieën om de winkelervaring voor klanten nog beter en aangenamer te maken. IKEA Anderlecht is de derde IKEA winkel ter wereld die haar klanten een nieuwe betaaloplossing in het restaurant aanbiedt: een slimme camera scant de producten op het dienblad en vertaalt dat vervolgens via artificiële intelligentie in een kassaticket. Deze oplossing vermindert wachtrijen in het IKEA restaurant en stelt de medewerkers in staat om zich meer te concentreren op de winkelervaring van de klant.
Een duurzame toekomst
"Om tegen 2030 klimaatneutraal te zijn, zullen we onze investeringen en acties versnellen. Samen met partners werken we aan groenere, schonere en eerlijkere manieren om een betere en duurzamere toekomst op te bouwen", vervolgt André Schmidtgall. "We willen deze ambitie versnellen door enerzijds zelf acties te ondernemen en onze bedrijfsactiviteiten te optimaliseren, en anderzijds door mensen - of het nu klanten, overheden of andere bedrijven zijn - te inspireren om duurzamer te leven."
Tegen 2030 wil IKEA volledig circulair en klimaatpositief zijn. Enkele recente mijlpalen zijn de introductie van een groene stip om klanten te begeleiden bij hun keuze voor meer dan 4.000 duurzame producten uit gerecycleerde of hernieuwbare materialen. In het voedingsaanbod lanceerde IKEA in september nog de nieuwe plantaardige balletjes, die slechts 4% van de ecologische voetafdruk van de originele gehaktballetjes hebben en bij onze klanten erg goed in de smaak vallen. IKEA heeft onlangs ook aangekondigd dat het niet-oplaadbare alkalinebatterijen geleidelijk uit haar assortiment zal halen, net zoals wegwerpplastic eerder dit jaar volledig uit het assortiment werd geschrapt. Tot slot wil IKEA tegen 2025 voor alle huisleveringen elektrische voertuigen of andere emissievrije oplossingen gebruiken.
[1] Boekjaar 2020: 1 september 2019 - 31 augustus 2020.
[2] September 2019 – februari 2020
[3] Maart 2020 – augustus 2020
[4] Van 18 maart tot 11 mei 2020