IKEA België zet volgende stappen om circulaire ambities waar te maken

IKEA onthult eerste Belgische Circular Hub

ZAVENTEM, 1 maart 2021 – IKEA België wil tegen 2030 de transitie van een lineaire naar circulaire onderneming waarmaken. Om dit te bereiken zet het bedrijf volop in op circulaire producten die van gerecycleerde of hernieuwbare materialen gemaakt worden, het maximaal beperken van afval en het engageren van haar 12 miljoen jaarlijkse winkelbezoekers. Vandaag onthult IKEA België haar “Circular Hub”, de vernieuwde koopjeshoek waar IKEA haar klanten wil inspireren en overtuigen om meubels en producten een tweede leven te geven.

EEN TWEEDE LEVEN VOOR JE MEUBEL

72% van de Belgische consumenten geven aan actie te willen ondernemen om duurzamer te leven, maar 38% weet niet hoe hieraan te beginnen, dit blijkt uit een onderzoek van IKEA*. Om circulaire economie voor iedereen toegankelijk te maken, zet IKEA België daarom in op laagdrempelige diensten die klanten toelaten om het leven van hun meubel te verlengen. Vanaf 1 maart kunnen alle Belgische klanten de vernieuwde tweedehands service raadplegen op IKEA.be. Via deze webpagina kunnen klanten een offerte opmaken voor hun oude IKEA meubels en kunnen ze tot 50%** van de nieuwprijs ontvangen in de vorm van een waardebon. De klanten moeten hun oude IKEA meubels gemonteerd terugbrengen naar de klantendienst, wat voorlopig enkel in IKEA Mons kan. De andere Belgische winkels zullen de vernieuwde tweedehands service in de komende maanden ook openstellen.

De preloved IKEA meubels en producten worden vervolgens in de koopjeshoek verkocht en krijgen zo een tweede leven bij klanten thuis. ​ In IKEA Mons werd de koopjeshoek reeds omgevormd tot “Circular Hub”, een inspirationele zone waar niet alleen meubels, zowel van de tweedehandsservice als showroommodellen en einde reeks producten verkocht worden, maar waar ook meubels hersteld, herverpakt, gedemonteerd of gerecycleerd worden. Ook de overige Belgische winkels zullen in de komende twee jaar de implementatie van een Circular Hub voorzien. ​

In de Circular Hub zullen op termijn ook workshops georganiseerd worden. In afwachting deelt IKEA haar kennis inzake het herstellen en vernieuwen van meubels via IKEA Harmoni, een online leidraad met tal van tips & tricks, en via de IKEA Better Living App waar je van 1 tot 14 maart kan deelnemen aan de ‘Duurzaam leven’ – challenge. ​

STREVEN NAAR ZERO WASTE

De Circular Hub fungeert ook als expertisecentrum binnen de winkel om zoveel mogelijk afval te vermijden. Vandaag wordt tot 90% van het afval dat geproduceerd wordt in de winkels gesorteerd. Wanneer oplossingen om producten of meubels te recycleren ontbreken, bestudeert IKEA de mogelijkheden van co-creatie om samen met externe partners innovatieve oplossingen te ontwikkelen. Neem bijvoorbeeld het feit dat er vandaag wereldwijd een oplossing ontbreekt om circulaire matrassen op grote schaal te produceren. Als grote producent en verkoper van matrassen, wil IKEA hier verandering in brengen. Ingka Investements en Ikano Industry hebben daarom samen met Renewi geïnvesteerd in RetourMatras, een Nederlands bedrijf dat vandaag toelaat tot 90% te recycleren voor hergebruik van de materialen dankzij geautomatiseerde processen.

De recente investering zal toelaten om de capaciteit van RetourMatras te verhogen waardoor ook Belgische matrassen gerecycleerd kunnen worden. Er zal een vierde fabriek dit voorjaar openen in Nederland, gelegen aan de Belgische grens in Etten-Leur en in een volgende fase zal er een fabriek in België openen. Deze uitbreidingen zullen toelaten om de recyclagecapaciteit van RetourMatras te verhogen tot 1,5 miljoen matrassen in België en Nederland. Ook zorgt de investering voor een doorbraak in het recyclageproces waardoor het schuim van afgedankte matrassen omgezet kan worden tot de basis grondstof polyol, de belangrijkste bouwstof voor nieuw schuim. Hiermee wordt de stap naar een volledig circulair en betaalbaar matras ingezet.

DE PRODUCTEN VAN VANDAAG ZIJN ONZE GRONDSTOFFEN VAN DE TOEKOMST

Recyclageprocessen spelen ook bij het ontwerpen van producten een belangrijke rol. Door circulaire design principes toe te passen waar van bij de start rekening gehouden wordt met de duurzaamheid van een product, de mogelijkheid om het om te vormen, te herstellen of te recycleren, wil IKEA ervoor zorgen dat geen enkel product nog als afval beschouwd kan worden, zelfs niet na langdurig gebruik.

Tegen 2030 zullen alle IKEA meubels ontworpen zijn volgens deze circulaire design principes, en krijgen de gekende democratic design principes aldus een extra circulaire laag. Eenvoudig voorgesteld zal bij het bepalen van de vorm van een product optimaal ingezet worden op gestandaardiseerde fittingen, bij de functie op een maximum aanpasbaarheid en multifunctioneel gebruik en bij duurzaam ontwerp op recycleerbaarheid. ​ Wat de kwaliteit betreft zal het product zo ontworpen zijn dat het makkelijk onderhouden, hersteld en opnieuw gemonteerd kan worden. Bovendien zullen tegen 2030 alle producten uit gerecycleerde of hernieuwbare materialen vervaardigd worden, waardoor ook de prijs toegankelijk blijft. Vandaag bestaan 60% van de producten uit hernieuwbare materialen zoals hout en katoen en 10% ​ bevat gerecycleerde materialen. De bedoeling is om tegen 2030 tot een gecombineerd totaal van 100% te komen.

*IKEA Climate Action Research 2019, 1049 Belgische respondenten

**Waarde afhankelijk van de gebruiksstaat van het product. IKEA Family leden krijgen 10% bovenop de waarde, met een maximum van 50%.

Alle beelden van de Circular Hub zijn beschikbaar in de IKEA Media Gallery.

Neem voor meer informatie contact op met:

IKEA Belgium Press Office