IKEA bespaart 1 miljoen maaltijden

IKEA Food België sleept de Food Waste Award 2018 voor Horeca, Catering en Events in de wacht. IKEA België drong haar voedselafval het afgelopen jaar terug met 40% en wereldwijd spaarde het woonwarenhuis ongeveer één miljoen maaltijden* uit. Daarmee kan je gedurende één jaar lang duizend mensen voeden, en wel drie keer per dag. Dagelijks wordt zo’n derde van al het voedsel dat wordt geoogst of geproduceerd ter wereld verspild: het gaat verloren of wordt simpelweg weggegooid. Via haar ‘Food is Precious’-initiatief wil IKEA mensen bewust maken van voedselverspilling en hen inspireren om hun denkpatroon en gedrag rond voedsel bij te sturen. IKEA België is een van de voortrekkers van het project.

660 miljoen IKEA Food klanten wereldwijd
Elk jaar smullen meer dan 660 miljoen mensen van het IKEA Food assortiment in de 414 woonwarenhuizen in 49 landen. Dat zijn heel wat maaltijden. Om haar steentje bij te dragen tegen voedselverspilling, neemt IKEA de onderliggende oorzaak van voedselafval onder handen. Het woonwarenhuis tracht in eerste instantie dus minder afval te produceren in haar activiteiten in plaats van enkel oplossingen te zoeken voor het bestaande afval. Want dat maakt echt het verschil. Ook IKEA België zet zich hier 100% voor in. Momenteel wordt alle voedselafval in IKEA restaurants, bistro's en Zweedse shops wereldwijd digitaal gewogen en geregistreerd via een weeg- en opvolgsysteem in. Zo worden IKEA medewerkers bewust van de kost van voedselverspilling, en de impact ervan op het milieu. Met die inzichten stuurt IKEA haar productieplanning, bestel- en logistieke processen vervolgens continu bij.

Samen voor 50% minder voedselafval tegen 2020
Het ‘Food is Precious’-initiatief van IKEA streeft ernaar 50% minder voedselafval te produceren in alle woonwarenhuizen tegen 2020. Tot nog toe hebben 35% van alle IKEA woonwarenhuizen ter wereld de oplossing geïmplementeerd, alle andere woonwarenhuizen zijn de implementatie volop aan het voorbereiden. Het initiatief werd iets meer dan een jaar geleden uitgerold en boekt nu al geweldige resultaten. “We begonnen met grote ambities en een stevig doel waarbij we het voedselafval bij IKEA willen halveren. We zijn erg blij met de veelbelovende eerste resultaten! In alle woonwarenhuizen die de oplossing hebben geïmplementeerd, is het volume voedselafval in slechts enkele maanden sterk teruggedrongen. Dit is voor ons een geweldige motivatie om het initiatief verder uit te rollen en samen te werken met IKEA medewerkers wereldwijd”, zegt Michael La Cour, Managing Director bij IKEA Food Services AB.

99 ton minder voedselafval en 427 ton minder CO2-uitstoot in België
IKEA België is een voortrekker in de duurzame initiatieven rond voedsel. Maar liefst 6.506.616 mensen genoten vorig jaar van een maaltijd bij IKEA België. “Dat zijn er heel wat, en toch zijn we erin geslaagd om het afgelopen jaar 99 ton minder voedselafval te produceren, goed voor een daling van 40%”, licht Cihan Kökler, ‎Food Country Operations Manager bij IKEA België toe. Ook de CO2-uitstoot werd met 427 ton teruggedrongen. België trad al op als pilootland voor de befaamde GRÖNSAKSBULLAR vegetarische balletjes en binnenkort kunnen klanten bij IKEA België ook veganistische hotdogs eten. Bovendien is alle koffie geserveerd bij IKEA België voortaan niet enkel UTZ-gecertificeerd en dus traceerbaar tot in de plantages, maar ook volledig biologisch geteeld. Niet voor niets dus sleepte IKEA Food België de Food Waste Award 2018 in de categorie Horeca, Catering en Events in de wacht.

* Een maaltijd bevat 450 gram voedsel. IKEA heeft 450.000 kg minder voedselafval geproduceerd. Dat betekent drie maaltijden per dag voor duizend mensen gedurende één jaar.

Over IKEA Food Services AB
IKEA Food Services AB, gevestigd in het Zweedse Malmö, ontwikkelt het wereldwijde assortiment voor de IKEA Restaurants, Bistro’s en Zweedse shops in meer dan 400 IKEA woonwarenhuizen in 49 landen. Eten neemt in het dagelijks leven van de mensen een centrale plaats in, en IKEA Food wil hen op een moderne manier laten proeven van Zweden, via eerlijke kost die goed is voor mens en planeet.

IKEA Belgium Press Office

(Enkel voor pers)