IKEA blikt terug op 2020

IKEA blikt terug op 2020

Het jaar waarin het leven thuis heruitgevonden werd


Zaventem, 20 november 2020 – In 2020 werd het leven thuis onverwacht en intens ontwricht door de Covid-19 crisis. Onze thuis werd belangrijker dan ooit. Nu we in België een tweede lockdown beleven, is de 7
e editie van het Life at Home Report met als titel ‘The Big Home Reboot’ van IKEA* des te relevanter. In dit onderzoek probeert IKEA wereldwijd de impact van de pandemie op ons leven thuis te meten en begrijpen, zowel nu als in de komende jaren. IKEA licht toe hoe het jaar 2020 het jaar is waarin het leven thuis heruitgevonden werd.

Dit jaar zijn we meer dan ooit aangewezen op ons huis om aan onze emotionele behoeftes tegemoet te komen. Van de ene dag op de andere veranderde onze leefruimte in een home office, school, home gym, speelplek én sociale ruimte. Mensen moesten zich aanpassen aan een totaal nieuwe manier van leven, waarin het huis centraal kwam te staan. Daarom onderzoekt IKEA in het meest recente Life at Home Report de impact van de pandemie op het leven thuis en hoe dit zich in de toekomst verder zal ontwikkelen. Hieronder een eerste blik achter de schermen van het leven thuis anno 2020: 

  • 1 op 3 Belgen hebben hun huis aangepast aan het nieuwe normaal
  • Tijd, ruimte & de nabijheid van natuur zijn belangrijker geworden dan ooit tevoren.  
    • 1 op 4 Belgen wil blijvend meer tijd doorbrengen met familie thuis
    • 1 op 4 Belgen wil thuis meer ruimte voor beoefenen van sport/hobby’s
    • 1 op 4 Belgen wil in het nieuwe nu een woning met buitenruimte


Onze thuis op de proef gesteld!

Tijdens de eerste lockdown functioneerde voor 6 op 10 Belgen het huis als toevluchtsoord om zich te ontspannen en om zich veilig en comfortabel te voelen. Tijdens deze periode kwamen velen tot het besef dat we meer willen van ons huis dan enkel een plek om te eten en slapen, maar dat we zoeken naar een plek om te leven. We evalueerden onze thuis, en zochten een antwoord op de vraag ‘waaraan moet een thuis voldoen om een goede thuis te zijn’.


Op ons nieuwe thuis-verlanglijstje: tijd, ruimte & natuur

Dit nieuwe normaal bracht ook nieuwe prioriteiten met zich mee: we zijn op zoek naar tijd, ruimte en natuur:

  • Tijd: 23% van de Belgen wil voortaan meer tijd doorbrengen met familie thuis en 29% van de Belgen wil meer tijd voor zichzelf thuis.
  • Ook ruimtes thuis krijgen een nieuwe invulling: we zoeken ruimtes om nieuwe hobby's te kunnen beoefenen zoals lezen en tuinieren, maar ook home office en speelruimte voor de kinderen worden steeds belangrijker (26% wil graag een ruimte om hun hobby’s of interesses thuis te beoefenen en 23% zou graag een studeer/werkruimte thuis hebben). Ruimte hebben voor onszelf en onze huisgenoten met behoud van privacy blijft ook belangrijk. Voorts geeft 36% van de Belgen aan dat ze overwegen verder van hun werk te gaan wonen, indien dit hen voldoende ruimte geeft voor deze nieuwe prioriteiten.
  • Toegang tot de natuur, planten en groene ruimtes is een topprioriteit geworden (23% Belgen wil graag een privétuin of buitenruimte).

Voor de globale resultaten, zie het bijgevoegde IKEA Life at Home Report 2020 ‘The Big Home Reboot’.  

1 op 3 Belgen (vs. 2 op 5 mensen wereldwijd) brachten dan ook veranderingen aan in huis, rekening houdend met deze nieuwe prioriteiten. Na de eerste lockdown in België stelden we reeds vast dat de klanten meer investeren in comfort en dat er meer sofa’s en matrassen werden aangekocht. Ook het telewerken en pre-teaching heeft geleid tot de verkoop van meer bureau-oplossingen. Bovendien investeerden mensen extra in hun tuin en terras. Wie zelf nog op zoek is naar inspiratie om zijn thuis aan te passen aan het nieuwe normaal, kan bij IKEA persoonlijk advies ‘op afstand’ inwinnen. Aan de hand van een videogesprek kunnen klanten hun behoeften, dromen en wensen bespreken met de IKEA specialisten.  


Wat zal de toekomst brengen? 

Het ziet er dus naar uit dat 2020 het jaar zal worden waarin het leven thuis heruitgevonden wordt. Dit is nog maar het begin verklaart Jenny Lee, Life at Home Communication Leader IKEA: “Ook in de toekomst zal er bij het ontwerpen van huizen niet alleen aandacht besteed worden aan de functionaliteit, maar zal in het ontwerpproces eveneens rekening gehouden worden met de belangrijke functie die onze thuis kan spelen in het versterken van ons geestelijk en lichamelijk welzijn”. 

Gebaseerd op de resultaten uit voorgaande Life at Home reports en het huidige onderzoek, voorspelt IKEA dat toekomstige woningen ontworpen zullen worden in functie van 3 criteria: multifunctionaliteit, gezondheid en lokaliteit. 

  • Een multifunctionele thuis: voldoende comfort en privacy worden gecreëerd door geoptimaliseerde en flexibele ruimtes. Ruimtes zullen steeds vaker tegemoet moeten komen aan een lange lijst van behoeftes en activiteiten. We kennen bepaalde plekken daarom verschillende functies toe: een home gym in de hal, een home office aan het keukeneiland, extra speelruimte voor de kinderen in de woonkamer,…
  • Een gezonde thuis: ‘goede' of 'fatsoenlijke' huisvesting gaat verder dan betaalbaarheid of bereikbaarheid: gezondheid en welzijn zijn een belangrijke prioriteit. Het huis van de toekomst overstijgt de fundamentele fysieke functies en zal een vitale factor worden voor onze geestelijke en fysieke gezondheid. Voldoende lichtinval en toegang tot de natuur zal steeds belangrijker worden, alsook de keuze voor ‘gezonde’ materialen. Ruimtes worden ontworpen om onze gezondheid te verbeteren, bijvoorbeeld via toevoer van frisse lucht.
  • Een lokale thuis: nu we zien dat velen van ons steunen op lokale netwerken voor fysieke en emotionele ondersteuning, moeten we nadenken over hoe gemeenschapsondersteuning toegankelijker gemaakt kan worden, zeker voor de meest kwetsbaren.


Over IKEA Life at Home Report

Sinds 2014 voert IKEA jaarlijks een Life at Home onderzoek uit om de noden en dromen van mensen beter te begrijpen om hen te kunnen helpen om van hun huis een thuis te maken. Elk rapport krijgt een focus op een ander thema: privacy thuis, omgaan met huisgenoten, ochtendrituelen... Het 2020 Life at Home Report - ‘The Big Home Reboot’ - richt zich op het leven thuis ten tijde van de pandemie. Er werden 38.210 mensen in 37 landen ondervraagd, waaronder 1.098 in België. In het licht van de eerste lockdown heeft IKEA gedurende de maanden april tot juli bijkomend aan 20 huishoudens uit Zweden, Italië, China, Hong Kong, Australië en de Verenigde Staten gevraagd een virtueel dagboek bij te houden over de impact bij hen thuis.  Deze bevindingen werden verzameld in twee Life at Home Pulse Reports. Bekijk beide Pulse Reports en het volledige Life at Home Report 2020 hier.

Life at Home Report 2020 Life at Home Report 2020.pdf - 5 MB

Neem voor meer informatie contact op met:

Persdienst IKEA België
press.belgium@ikea.com
+32 2 709 15 19


 

Jelena Janssens Marketing PR Specialist, IKEA Belgium
Jolien Belmans oona
Manon Gerlo oona
Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Hognoul, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Bergen. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4313 medewerkers.