IKEA brengt hulde aan kleurrijke jaren 70-80 met de GRATULERA collectie

2018 is voor IKEA een feestjaar aangezien de Zweedse meubelgigant zijn 75ste verjaardag viert. Om 75 jaar democratisch design in de verf te zetten, ​ brengt IKEA enkele golden oldies terug met de tijdelijke vintage collectie GRATULERA. In oktober blikken we terug op de jaren 70-80 met speelse items vol kleur. De tweede lancering van de beperkt verkrijgbare GRATULERA collectie is vanaf 7 oktober beschikbaar in de Belgische IKEA winkels.

Jaren 70-80: Kleurrijke statements

De speelse favorieten uit de jaren 70-80 toveren meteen een glimlach op je gezicht. Fel, vrolijk en kleurrijk zijn enkele sleutelwoorden die deze items het best omschrijven.

Tijdens die periode werd de KLIPPAN sofa een icoon aangezien het de eerste betaalbare sofa van IKEA was met vervangbare hoezen. Daarom brengt IKEA in deze tweede lancering van de GRATULERA collectie opvallende KLIPPAN covers uit in felrood, kobalt blauw en helder geel. Karin Gustavsson, Creative Leader IKEA of Sweden vertelt: “Ik vind die hoezen die aan donsjassen doen denken super: heel cool en kleurrijk. Het is een hulde aan de Memphis-groep, een designbeweginguit de jaren 80 die toen heel populair was. De KLIPPAN zitbank was een van onze eerste uiterst betaalbare zitbanken en daarmee een icoon van die tijd."

Daarnaast bestaat de collectie ook uit de metalen RAÅNE stoel met een hoge designfactor. De ontwerper, Niels Gammelgaard, wilde het traditionele beeld van een fauteuil in vraag stellen en kijken of je een comfortabel model kan ontwerpen zonder vulling of stof. Hij werkte met een soort gaasachtig materiaal en sprong daardoor zuinig om met grondstoffen.

In de jaren 80 werd het textielontwerp gekenmerkt door vrolijke kleuren en grafische motieven. De FÄRGSTARK kussens en MOSAIKBLAD vloerkleden illustreren die trend perfect.

Ontdek de volledige GRATULERA collectie in het persdossier.

Alle beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar op de IKEA Media Gallery.

Voor productaanvragen, contacteer [email protected]