IKEA brengt ode aan de jaren 70 en 80 met de tweede lancering van de kleurrijke Nytillverkad collectie

Oktober 2023

Zaventem, 22 augustus 2023 - IKEA wordt dit jaar 80 en dit vieren zij door zorgvuldig geselecteerde favorieten uit het archief in een nieuw jasje te steken. De tweede lancering van de collectie bevat klassiekers in hedendaagse materialen en brengt een eerbetoon aan de levendige en gedurfde vibe van eind jaren 70 en begin jaren 80. De collectie is vanaf oktober 2023 verkrijgbaar in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be.

Voor extra interieurinspiratie, het verhaal achter de designs alsook een volledig overzicht van de nieuwigheden, bekijk het uitgebreide persdossier onderaan.

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij.

Doorheen het jaar zal IKEA in meerdere fases een reeks zorgvuldig gekozen producten uit hun schatkist opnieuw lanceren. Kortom, de Nytillverkad collectie versmelt iconische ontwerpen uit het verleden met de dromen en de behoeften van het heden en de toekomst.

“Bij IKEA zijn we trots op ons erfgoed. Dat willen we vieren door enkele van onze meest iconische ontwerpen terug te brengen, rekening houdend met de nieuwste technologieën en materialen. De Nytillverkad collectie omvat klassieke ontwerpen met moderne kenmerken en staat volledig in het teken van eenvoud, functionaliteit en speelse toetsen, net zoals IKEA!”, zegt Johan Ejdemo, Global Design Manager bij IKEA of Sweden.

Een kleurrijke ode aan de jaren 70 en 80

De lancering van de collectie in oktober brengt een eerbetoon aan de levendige en gedurfdevibe van eind jaren 70 en begin jaren 80. In dit tijdperk stonden kleur, originaliteit, wervelende stoffen en gedurfde vormen centraal. Met de bonte kleuren en verrassende sculpturale ontwerpen moedigt deze lancering aan tot zelfexpressie. De meubels en accessoires zijn perfect voor zij die een statement willen maken of eerder een subtiele, levendige toets willen geven aan hun bestaande interieur.

“Ik wou dat alle producten al een statement op zich waren, dat het beelden waren die in elke kamer opvallen”, zegt Karin Gustavsson, Range Identity Leader bij IKEA of Sweden, en de creatieve leider achter de Nytillverkad collectie.

Iconische ontwerpen van Niels Gammelgaard in een eigentijds jasje

De nieuwe lancering bevat patronen en producten van gerespecteerde ontwerpers zoals Niels Gammelgaard, Bent Gantzel-Boysen, Sven Fristedt en Inez Svensson. Hun designs kregen een update met moderne materialen en productienormen, maar ze behouden de kleurrijke en gedurfde stijl die kenmerkend was eind jaren 70 en begin jaren 80.

Enkele opvallende stukken uit de lancering van het tweede deel van de collectie zijn de SKÅLBODA fauteuil en de JÄRLÅSA bijzettafel van Niels Gammelgaard. De JÄRLÅSA bijzettafel met wielen, die voor het eerst werd voorgesteld in de IKEA catalogus van 1984 onder de naam HOFF, heeft nu een verstevigd inklapbaar onderstel. We lieten ons voor de SKÅLBODA fauteuil inspireren door de JÄRPEN fauteuil die Gammelgaard begin jaren 80 ontwierp voor IKEA. Met zijn innovatief ontwerp, met grotere gaten om het productiemateriaal te verminderen, bood de JÄRPEN stoel veel comfort en stijl voor een zeer betaalbare prijs, waardoor hij populair werd bij tieners. ​

“Als het ontwerp goed zit en de volgende generatie het nog steeds hip vindt, dan zijn we in onze opzet geslaagd. Ik denk dat deze stoel een succes is. En veertig jaar later ben ik er er nog steeds erg trots op”, zegt Niels Gammelgaard, designer.

De Nytillverkad collectie brengt ook SVEDJENÄVA terug, een gedurfd en opvallend pootachtig motief ontworpen door Sven Fristedt, en het iconische NICKFIBBLA motief van Inez Svensson in de vorm van kussenovertrekken en voorgesneden stof in bruisend oranje met witte strepen.

Persdossier - Nytillverkad drop 2.pdf

PDF - 11 Mb

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer isis@oona.agency.

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
press.belgium@ikea.com ​