IKEA brengt samen met Martin Bergström een verrassend India in huis

De nieuwe SVÄRTAN collectie is vanaf deze maand beschikbaar

In september lanceert IKEA SVÄRTAN, het resultaat van de samenwerking tussen de Zweedse textielontwerper Martin Bergström en een aantal Indiase modestudenten. Met zwart, wit en grijstinten in de hoofdrol nodigt SVÄRTAN ons uit een India te ontdekken dat de felle overrompelende kleuren, die meestal met het land associëren, overstijgt.

Motieven geïnspireerd op stadslandschappen

Voor de stoffen, papieren, glazen, keramieken en metalen voorwerpen uit de SVÄRTAN collectie werd inspiratie gesprokkeld in de Indiase binnenstad. De collectie licht verschillende subtiele texturen en abstracte motieven uit afkomstig van voorwerpen waar je doorgaans overheen kijkt en moedigt ons aan schoonheid te zien in het schijnbaar alledaagse.

“Ik wilde een moderne interpretatie brengen van India en zijn erfgoed, een land dat in het Westen staat voor kleurrijke, gouden en glanzende vormen”, vertelt Martin Bergström.

IKEA werkt samen met Martin Bergström

Zweeds mode- en textielontwerper Martin Bergström is al meer dan tien jaar professioneel bezig met mode, kunst en design. Hij verwierf bekendheid met gedurfde, vooruitstrevende ideeën die hij op uiteenlopende manieren tot leven brengt. Daarbij gebruikt hij alles van inktvlekken tot vergeten handwerktechnieken.

Overal sporen van een mensenhand

De hele SVÄRTAN collectie is vervaardigd in India. Diverse traditionele technieken werden gecombineerd met natuurlijke materialen in een grotendeels industriële productie. Op die manier kreeg elk voorwerp een handgemaakte uitstraling die perfect overeenstemt met het ontwerp. Met zo’n veelheid van materialen en voorwerpen ontstaat de samenhang in de collectie door het gebruik van zwart, wit en grijs, met geweven, gedrukte en getextureerde motieven.

IKEA kijkt in de designtoekomst van India

Om een visuele neerslag te creëren van hedendaags India, werden 25 studenten van het NIFT (National Institute of Fashion Technology) in New Delhi uitgenodigd voor een workshop met Martin Bergström. De studenten haalden hun inspiratie uit de meest onverwachte hoeken: motieven van beschadigde muren en andere alledaagse oppervlakken of van loshangende kabels boven de straat. Daar maakten ze afgietsels of tekeningen van. Het was de bedoeling te komen tot een evenwicht tussen organisch en abstract en poëzie te ontdekken in dingen waar velen overheen kijken.

De tijdelijke SVARTÄN collectie ligt deze maand in de IKEA woonwarenhuizen.

Alvast benieuwd naar meer? Bekijk dan zeker onderstaande video of neem een kijkje op de IKEA media gallerij.

Sabrina Requejo Commercial PR responsible, IKEA Belgium