IKEA EN DE KRINGWINKEL ATELJEE GEVEN TEXTIELOVERSCHOTTEN TWEEDE LEVEN

In ÅTERSTÄLLA, een tijdelijke IKEA collectie ontwikkeld in samenwerking met De Kringwinkel Ateljee Gent, worden textieloverschotten omgetoverd tot unieke accessoires. Met het initiatief geven IKEA en De Kringwinkel Ateljee textiel een tweede leven. Bovendien worden de producten gemaakt door mensen met verminderde kansen op de arbeidsmarkt, die dankzij het project nieuwe vaardigheden leren en zich persoonlijk verder kunnen ontwikkelen. De samenwerking kwam mee tot stand dankzij de Stad Gent, die het resultaat ervan sterk toejuicht. IKEA België hoopt op termijn ook in andere Belgische steden gelijkaardige micro-collecties te kunnen ontwikkelen.

Meer met minder: het kringloopconcept

IKEA wil een positieve impact hebben op mens en milieu en gaat daarom continu op zoek naar manieren om meer uit minder te halen. Om daarin te slagen, evalueert en optimaliseert IKEA voortdurend alle aspecten van haar toeleveringsketen: van ontwerp, over grondstoffen en transport, tot oplossingen om producten een tweede leven te geven. Al deze initiatieven, geïnspireerd door de duurzaamheidsstrategie People & Planet Positive, komen samen in ÅTERSTÄLLA - Zweeds voor ‘herstellen’.

Exclusieve samenwerking met De Kringwinkel Ateljee Gent

Om textieloverschotten uit onder meer aflopende collecties en showroommodellen een tweede leven te geven, sloegen IKEA Gent en het sociale tewerkstellingsproject van De Kringwinkel Ateljee Gent de handen in elkaar. Bovendien sluit de visie rond duurzaamheid van IKEA en Ateljee naadloos bij elkaar aan.

Bij IKEA Gent zijn we enorm blij, en stiekem ook wel trots, dat we met ons team als eerste aan dit project konden meewerken”, aldus Barbara Verbeeck, verantwoordelijke lokale marketing bij IKEA Gent. “Het doet ons deugd dat we hebben kunnen bijdragen aan het tewerkstellingsproject van De Kringwinkel Ateljee. De collectie is een vrolijke mix ’n match van stoffen en patronen geworden. Ze ademt het enthousiasme van de dames die eraan gewerkt hebben. We hopen dat we ook onze klanten kunnen inspireren met het verhaal van ÅTERSTÄLLA.”

Volgens Geert Deruyck, verantwoordelijke voor PR en communicatie bij Ateljee Gent, past de samenwerking met IKEA volledig binnen de missie van Ateljee: “Enerzijds geven we stoffen die anders op de afvalberg belanden een nieuw leven door er nieuwe, unieke producten mee te maken. Anderzijds worden deze producten gemaakt door mensen met verminderde kansen op de arbeidsmarkt. Dankzij het IKEA project leren onze stiksters nieuwe vaardigheden en kunnen ze werken aan hun verdere persoonlijke ontwikkeling. Op die manier vergroten hun kansen om in de toekomst een job te vinden op de reguliere arbeidsmarkt.

De Stad Gent lag mee aan de basis van de samenwerking tussen IKEA en Ateljee. “Als Stad willen we meer economische logica in de sociale economie, en meer sociaal denken in de gewone bedrijfswereld”, stelt Rudy Coddens, OCMW-voorzitter en schepen van Werk te Gent. “De samenwerking tussen IKEA en De Kringwinkel Ateljee is voor mij dus een schoolvoorbeeld van hoe reguliere en sociale economie elkaars doelstellingen kunnen versterken. Finaal wint iedereen: IKEA, De Kringwinkel Ateljee én de samenleving. Maar in de eerste plaats zijn de winnaars de medewerkers van De Kringwinkel Ateljee zélf: zij zien dat hun werk wordt gewaardeerd! Is er een betere motivator denkbaar om door te zetten?”

ÅTERSTÄLLA

Vanaf woensdag 17 mei 2017 is de tijdelijke collectie ÅTERSTÄLLA, bestaande uit keukenschorten, kussenslopen, mandjes en placemats, uitsluitend te koop in IKEA Gent. De collectie is gemaakt met textieloverschotten die op dat moment voorhanden waren. Bovendien gaven de stiksters van Ateljee hun eigen twist een elke creatie, waardoor elk afgewerkt product uniek is en een persoonlijke stempel draagt van de maakster en de gebruikte textieloverschotten.

Over Ateljee

Ateljee vzw is een toonaangevend maatwerkbedrijf in Vlaanderen met een brede waaier aan tewerkstellingsprojecten. Het tewerkstellen van mensen met verminderde kansen op de arbeidsmarkt en hulpverlening staan centraal in de missie van de organisatie. Ateljee stelt meer dan 450 mensen tewerk in verschillende projecten: De Kringwinkel, het fietsproject trans-fair, de sociale restaurants, het biologisch tuinbouwbedrijf Het Landhuis… Mensen die het financieel moeilijk hebben genieten gratis noodhulp of kortingen van 30% in De Kringwinkels en van sociale tarieven in de restaurants. Ateljee kiest bovendien maximaal voor projecten waar milieuzorg centraal staat: gezonde mobiliteit promoten via het fietsproject, hergebruik stimuleren via De Kringwinkels en gezonde voeding via Het Landhuis en de restaurants.

IKEA Belgium Press Office (Enkel voor pers)