IKEA en Marimekko lanceren BASTUA, een wellness collectie met knipoog naar de Scandinavische saunacultuur

Maart 2023

Zaventem, 9 februari 2023 - IKEA en Fins designmerk Marimekko lanceren BASTUA, een collectie geïnspireerd op de Scandinavische natuur en wellness rituelen. De limited edition collectie bestaat uit 26 producten met sprekende prints en omvat zowel meubels, glaswerk als textiel. De BASTUA collectie is vanaf maart 2023 verkrijgbaar in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be.*

Voor het verhaal achter de designs en een volledig overzicht van de nieuwigheden, bekijk het uitgebreide persdossier onderaan.

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij. ​

Ontspannen op z’n Scandinavisch

Verzorgingsrituelen en Scandinavische sauna vormden het uitgangspunt voor de BASTUA collectie. De term BASTUA verwijst naar 'sauna' in Småland, een regio in het zuiden van Zweden waar IKEA werd opgericht. De collectie is zo ontworpen dat je de producten in verschillende situaties kan gebruiken. Zowel tijdens een ontspannend namiddagje aan het water, als voor een welverdiend wellness momentje thuis.

"De samenwerking met Marimekko was een logische keuze voor IKEA omdat we allebei streven naar een beter dagelijks leven thuis, en met de BASTUA collectie begint dat met een focus op wellness", zegt Henrik Most, Creative Leader bij IKEA. "De collectie weerspiegelt het gevoel van eindeloze zomers en vat de eenvoudige en esthetische schoonheid van de Scandinavische natuur samen in meubels en accessoires voor thuis." ​

Expressieve patronen ​

De BASTUA collectie kenmerkt zich door gedurfde, kleurrijke prints en prachtige patronen die de natuur en de omgeving van de sauna weerspiegelen. Het is de eerste keer dat Marimekko een reeks prints exclusief voor een samenwerking met een ander merk ontwerpt. Eén van de focusprints uit de collectie is geïnspireerd op de grote, decoratieve rabarberbladeren die vaak naast saunagebouwen in Finland groeien. Deze print is afgebeeld op verschillende producten uit de collectie, waaronder de iconische FRAKTA-tas.

"De Finse Marimekko roots en gekende saunacultuur vormden een fundamenteel onderdeel tijdens het ontwerpproces en de creatie van de BASTUA-prints", zegt Rebekka Bay, creatief directeur bij Marimekko. "Marimekko streeft ernaar plezier te brengen in het dagelijks leven van mensen met zijn gedurfde prints en ontwerpen, en we zijn verheugd dat dit in samenwerking met IKEA werkelijkheid wordt," voegt ze eraan toe.

Van trendy douchegordijn tot stijlvolle bijzettafel

De collectie bestaat uit een verscheidenheid aan producten, variërend van meubels en glaswerk tot textiel met levendige prints. De badjassen, handdoeken en de allereerste IKEA sauna-emmer zijn producten die traditioneel worden gebruikt in de sauna, terwijl de overige producten veelal voor of na een saunaritueel handig van pas komen. Zo kan je het servies en de berkenfineer bijzettafel – geïnspireerd op Scandinavisch meubeldesign - hanteren voor een lichte maaltijd vooraf en kan je, vergezeld van de ontspannende geur van de BASTUA kaars, nog even nagenieten in de zachte zitkussens.

Over Marimekko

Marimekko is een Fins designmerk dat bekend staat om zijn originele prints en kleuren. Het productassortiment omvat kleding, tassen en accessoires van hoge kwaliteit en artikelen voor woninginrichting, variërend van textiel tot servies. Toen Marimekko in 1951 werd opgericht, gaven de unieke bedrukte stoffen het bedrijf een sterke identiteit. In 2021 bedroeg de netto-omzet van het bedrijf 152 miljoen euro en de merkverkoop van de producten wereldwijd 376 miljoen euro. Wereldwijd zijn er ongeveer 150 Marimekko winkels en de online winkel bedient klanten in 35 landen. De belangrijkste markten zijn Noord-Europa, de regio Azië-Stille Oceaan en Noord-Amerika. De groep heeft ongeveer 410 mensen in dienst. Het aandeel van het bedrijf staat genoteerd op Nasdaq Helsinki Ltd. marimekko.com

Persdossier - BASTUA.pdf

PDF - 8.2 Mb

*Noot aan de redactie: neem een kijkje op IKEA.be voor de meest actuele productinformatie.

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
[email protected] ​