IKEA en Marimekko werken samen aan een op sauna geïnspireerde limited collectie

Maart 2023

Zaventem, 4 april 2022 - IKEA en Marimekko nemen samen een duik in de Scandinavische saunacultuur en ontwerpen een unieke collectie geïnspireerd op de belangrijkste elementen van het saunagebeuren. Een collectie om te ontspannen, te genieten en helemaal jezelf te zijn! De lancering van de collectie is gepland voor maart 2023.

Scandinaviërs houden van het saunagebeuren. Het is een van hun favoriete vrijetijdsbestedingen, en dat geldt zeker voor de Finnen. De Finse saunacultuur is zo uniek dat het door Unesco in 2020 werd erkend als niet-tastbaar cultureel erfgoed.

“Wij kijken naar ons Scandinavisch designerfgoed en naar een fundamenteel onderdeel van onze welzijnscultuur. Met de combinatie van Marimekko’s jarenlange ervaring in het ontwerpen van iconische prints en de woninginrichtingskennis van IKEA willen we die onderdelen van deze cultuur verspreiden om zo veel mogelijk mensen te helpen een beter en vreugdevoller dagelijks leven te leiden”, zegt Henrik Most, Creative Leader bij IKEA of Sweden.

De collectie zit barstensvol interessante tegenstellingen zoals warm en koud, ingetogen en gedurfd, speels en sereen. Het zal ook de eerste keer zijn dat Marimekko een set prints exclusief voor een collectie met een partner heeft ontworpen.

”IKEA en Marimekko delen hun Scandinavische roots en democratische aanpak van design. Beide merken willen vreugde brengen in het dagelijks leven. We hebben samen de saunacultuur gekozen als uitgangspunt voor deze collectie vanwege de Finse roots van Marimekko, maar ook omdat het verwijst naar verschillende positieve aspecten van de Scandinavische levensstijl: een sauna is dé plaats om te ontspannen, te genieten en helemaal jezelf te zijn”, zegt Rebekka Bay, Creative Director bij Marimekko.

De lancering van de collectie in IKEA winkels over de hele wereld is gepland voor maart 2023. Meer details over de collectie worden later gedeeld.

Over Marimekko

Marimekko is een Fins lifestyle designbedrijf dat bekend staat om zijn originele prints en kleuren. De productportefeuille van het bedrijf omvat kleding, tassen en accessoires van topkwaliteit maar ook allerhande interieurartikelen zoals textiel en tafelgerei. Toen Marimekko in 1951 werd opgericht, gaven de ongeëvenaarde bedrukte stoffen het bedrijf een sterke en unieke identiteit. In 2021 bedroeg de netto-omzet van het bedrijf EUR 152 miljoen en de merkverkoop van de producten wereldwijd EUR 376 miljoen. Er zijn ongeveer 150 Marimekko-winkels over de hele wereld, en 35 landen kunnen terecht in de online winkel. De belangrijkste markten zijn Noord-Europa, de regio Azië-Pacific en Noord-Amerika. De Groep telt ongeveer 410 medewerkers. Het aandeel van de onderneming is genoteerd op de Nasdaq Helsinki Ltd. www.marimekko.com

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
[email protected] ​