IKEA en MUD Jeans steken de iconische KLIPPAN sofa in een nieuw duurzaam jasje

Mei 2021

ZAVENTEM, 8 april 2021 – Dat duurzaamheid, functionaliteit en design hand in hand gaan bij IKEA, blijkt uit de lancering van de nieuwe KLIPPAN hoes uit gerecycleerde jeans. De limited edition cover, die samen met het Nederlandse label MUD Jeans ontworpen werd, geeft niet alleen een trendy jeanslook aan de iconische KLIPPAN sofa. Ze maakt eveneens een circulaire levensstijl toegankelijk voor zoveel mogelijk mensen, door de levensduur van hun KLIPPAN sofa te verlengen met behulp van gerecycleerde materialen. En dit voor amper de prijs van een nieuwe jeansbroek. De KLIPPAN jeanshoes is vanaf mei 2021* in beperkte oplage beschikbaar in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be.

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Gallery.

Iconische KLIPPAN krijgt tweede leven dankzij oude jeansbroeken

Gemiddeld heeft elke Europeaan 7 paar jeansbroeken, waarvan er 2 nooit gedragen worden**. Na gebruik, komen de meeste broeken terecht op de afvalberg of worden ze verbrand. Slechts minder dan 1% wordt effectief hergebruikt. Dus…waarom geen oude jeansbroeken recycleren en verwerken tot een trendy hoes voor één van de meest iconische IKEA producten: de moderne en tijdloze KLIPPAN sofa die al sinds 1980 deel uitmaakt van het IKEA zetelassortiment. Meteen een mooi voorbeeld van hoe IKEA tegen 2030 de transitie van een lineaire naar circulaire onderneming wil waarmaken en waarvoor ze volop inzet op circulaire producten die van gerecycleerde of hernieuwbare materialen gemaakt worden.

“IKEA wil groeien en leven binnen de planetaire grenzen. Wij geloven dat alle materialen waardevol zijn en niet verspild mogen worden. Door onze kwaliteiten te bundelen met MUD Jeans en gebruik te maken van post-consumer gerecycleerde materialen, zoals jeans, kunnen we samen nieuwe duurzame producten ontwikkelen" zegt Malin Nordin, Head of Circular Development, binnen de IKEA Groep.

De nieuwe duurzame KLIPPAN hoes bestaat uit 40% gerecycleerde jeans, wat gelijk staat aan 2 jeansbroeken. Met deze productiemethode wordt er per KLIPPAN hoes van gerecycleerd jeans zo’n 27.000 liter water bespaard en vermindert hij de ecologische voetafdruk met 67%.

Door nieuwe hoezen van gerecycleerde jeans aan te bieden, helpt IKEA haar klanten het leven van hun geliefde KLIPPAN te verlengen, door bovendien gerecycleerde grondstoffen te gebruiken.

De nieuwe KLIPPAN jeanshoes zal vanaf mei 2021* beschikbaar zijn in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be in een licht en donkere kleur jeans en dit voor amper de prijs van een nieuwe jeansbroek, namelijk € 99.

MUD Jeans

De nieuwe KLIPPAN hoes kwam tot stand in samenwerking met MUD Jeans, een jeansmerk gevestigd in Nederland. Het label is een pionier op het gebied van circulair textiel met een bewezen positieve impact op het milieu. MUD jeans wil op een innovatieve manier de vervuilende mode-industrie veranderen door te beginnen met hét meest populaire kledingstuk: de jeansbroek. De samenwerking met IKEA is daar een mooi voorbeeld van. ​

* Noot aan de redactie: de beschikbaarheid van producten in de Belgische winkels is uitzonderlijk onderhevig aan veranderingen veroorzaakt door de COVID19 situatie. Neem een kijkje op IKEA.be voor de meest actuele informatie. ​

** "Exploring the global environmental and socio-economic effects of persuing a circular economy" - Circle Economy report April 2020

Voor productaanvragen, contacteer [email protected].

Voor meer informatie, neem contact op met:

Persdienst IKEA België
[email protected] ​