IKEA en Nederlands designduo Raw Color zorgen voor kleurexplosie in huis met nieuwe TESAMMANS collectie

April 2024

ZAVENTEM, 28 februari 2024 – IKEA en het Eindhovens ontwerpduo Raw Color hebben de krachten gebundeld en lanceren de nieuwe limited TESAMMANS collectie. TESAMMANS bestaat uit meubels, textiel en woonaccessoires met onverwachte kleurcombinaties in levendige tinten. De collectie staat volledig in het teken van het samenbrengen van kleur, kenmerkend voor de ontwerpen en de visie van Raw Color. De items hebben dan ook de typische Raw Color signatuur met abstracte vormen, strakke lijnen en voorzien ieder interieur van een kleurexplosie. TESAMMANS is vanaf april verkrijgbaar in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be. ​ ​

Voor het verhaal achter de designs en een volledig overzicht van de nieuwigheden, bekijk het uitgebreide persdossier onderaan.
Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij.

RAW COLOR

Ontwerpstudio Raw Color werd in 2008 opgericht door Daniera ter Haar en Christoph Brach, die elkaar ontmoetten op de Design Academy Eindhoven. In hun ontwerpen spelen onverwachte kleurcombinaties de hoofdrol, en hun designs zijn tentoongesteld in diverse musea over de hele wereld. Het duo staat bekend om hun onconventionele kleurenpaletten en hun vermogen om onverwachte verbanden te leggen tussen kleuren, materialen en vormen.

Daniera ter Haar van Raw Color: "De samenwerking met IKEA is een enorme kans om onze visie met een breder publiek te delen. Het creëren van alledaagse voorwerpen die mensen dagelijks thuis gebruiken, is voor ons een unieke kans om meer kleur in het leven van mensen te brengen. Deze samenwerking is voor mij extra bijzonder, omdat mijn carrière is begonnen met een stage bij IKEA als interieurstylist."

ALLEDAAGSE BLIKVANGERS

In de TESAMMANS collectie wordt de woonkennis van IKEA gecombineerd met de kenmerkende designs van Raw Color. Alledaagse producten worden omgevormd tot kleurrijke blikvangers. Zo bevat het knusse TESAMMANS plaid meer kleuren dan je op het eerste gezicht zou denken: dunne lijnen van twee tinten lijken op te gaan in één tint; pas als je dichterbij komt kan je de afzonderlijke kleuren van elkaar onderscheiden. ​

Wie op zoek is naar een statement piece voor in de woonkamer, kiest voor het wollen vloerkleed met blokpatroon, dat typerend is voor de ontwerpen van Raw Color. De bijzettafel heeft met zijn geribbelde vorm en vrolijke kleuren iets weg van een snoepje. Onder het deksel kunnen bovendien gemakkelijk spullen worden opgeborgen.

INTERACTIE VAN KLEUR

Het ontwerpduo achter Raw Color heeft als visie dat één enkele kleur zijn kracht mist en andere kleuren nodig heeft om optimaal tot zijn recht te komen. Door bijvoorbeeld opvallend kobaltblauw te combineren met een zachte geeltint ontstaat er interactie en versterken de kleuren elkaar. De sierkussens hebben contrasterende blok- en streeppatronen die ondanks de vele kleuren toch een gecoördineerde look hebben. ​
De TESAMMANS producten zijn niet alleen mooi, ze zijn ook functioneel: het opbergmeubel in zachtroze, rood en mosterdgeel biedt plaats aan meerdere boeken en bureauaccessoires en is door de handige wieltjes gemakkelijk te verplaatsen.

HET LEVEN IS EEN FEEST

Met zijn onverwachte kleurcombinaties fleurt de collectie het dagelijkse leven thuis op. Zo is de mobiel een abstract kunstwerk met speelse en verfijnde hangers die dansen in de lucht. De gebogen vormen vangen het licht en bewegen subtiel. Ook in je eetkamer kan je aan de slag: dek de tafel met de pre-cut TESAMMANS stof, die met zijn vrolijke kleuren van iedere maaltijd een feest maakt. De waterglazen in lichtroze en roestrood zorgen voor prachtige reflecties. Ze zijn bovendien na gebruik opstapelbaar op de lichtblauwe melkglazen karaf. ​

De hangende lampenkap geeft je interieur een kleurrijke opfrisser, ze bestaat uit drie lagen die van donker naar licht lopen, wat zorgt voor verschillende lichtreflecties. ​
En als finishing touch kan je nog één van de meest bijzondere ontwerpen uit de collectie toevoegen: de klok met groene, roze en blauwe cirkels bewegen om uren, minuten en seconden weer te geven met subtiele wijzers.

Persdossier - TESAMMANS.pdf

PDF - 7.5 Mb

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
[email protected] ​