IKEA en Piet Hein Eek inspireren zich op ambachtelijke ontwerptradities uit Vietnam en Indonesië voor de JASSA collectie

Limited edition collectie, maart 2017

Turn up the heat! Want de langverwachte JASSA limited collectie komt eraan: een eclectische en warme mix van meubels, textiel en accessoires. De designers van IKEA werkten hiervoor samen met de Nederlandse topdesigner Piet Hein Eek. De limited collectie is geïnspireerd op ambachtelijke Indonesische en Vietnamese ontwerptradities en kenmerkt zich door speelse patronen, zomerse kleuren en ronde vormen. Ieder product is uniek, doordat het met de hand gemaakt is. Voor de collectie zijn met name duurzame en natuurlijke materialen als rotan, bamboe, zeewier en katoen gebruikt. De JASSA limited collectie is vanaf maart 2017 verkrijgbaar bij IKEA.

Doe het samen!

De JASSA collectie zet mensen aan tot samen zijn, al van in het begin. Ze is het resultaat van vijf creatieve geesten die elk hun stempel op de collectie drukten. Het team bestond uit de Nederlandse designer Piet Hein Eek en inhouse IKEA designers Nike Karlsson, Iina Vuorivirta, Paulin Machado en Karin Gustavsson.

JASSA biedt massa's mogelijkheden voor mensen die selectief willen omspringen met de Bohemian look. Zo combineer je de handgemaakte meubels met stoffen in zwart en wit voor een strakke look, vrolijk je een bestaande zitbank op met enkele felgekleurde JASSA kussens of laat je je fantasie de vrije loop met de gekleurde stoffen. Helemaal in de spirit van JASSA is het devies: 'alles mag'!

Elk stuk is uniek

Als je van dichtbij naar de JASSA collectie kijkt, zie je dat echt elk stuk anders is. De ene zitbank in rotan is misschien net iets gebogener dan de andere, met een iets gladdere of net ruwere textuur. "Dat is het mooie van een handgemaatkte collectie als deze", zegt de Finse designer Iina Vuorivirta. "Het productieproces is niet gemechaniseerd, dus er zit variatie in de eindproducten."

Hot, hot, hot!

Zoals het chilipepertje in de saus, geven de JASSA stoffen de collectie een flinke dosis pit en intensiteit. Textielontwerper Paulin Machado liet zich inspireren door de manier waarop ze in Indonesië kleuren en motieven combineren. "Massa's kleuren wedijveren met elkaar: roze, geel, blauw, groen... Eerst vraag je je af hoe dat ooit een samenhangend gehaald wordt", lacht ze, "maar het werkt!"

Natuurlijke materialen waar je blij van wordt

Bijna alle stukken uit de JASSA collectie zijn gemaakt van rotan, bamboe, waterhyacint, zeegras of katoen: organische materialen die aangenaam aanvoelen. Voor deze collectie dompelden de JASSA designers zich onder in de wereld van traditioneel Vietnamees en Indonesisch handwerk. Moderne, gemechaniseerde processen werden opzijgeschoven en men koos voor een zachtere manier van werken.

Laat je nog meer onderdompelen in de zinderende zomerse collectie via het persdossier.

Ontdek alle beelden van de JASSA collectie op de IKEA Media Gallery.

IKEA Belgium Press Office (Enkel voor pers)