IKEA en ROG maken de droom van gamingfans waar
14 september 2020
IKEA slaat de handen ineen met Republic of Gamers (ROG). Samen ontwikkelen ze een nieuw assortiment betaalbare gamingmeubels en -accessoires om gaming naar de next level te tillen. Het assortiment bestaat uit zo’n 30 producten en zal in februari 2021 op de Chinese markt worden gebracht. Vanaf oktober 2021 zal het ook in andere IKEA markten beschikbaar zijn.
Ongeveer een vierde van de wereldbevolking (2,5 miljard mensen) zijn gamers*. Toch blijven deze spelliefhebbers wat wooninrichting betreft een beetje op hun honger zitten. Nu de gamingmarkt over de hele wereld snel groeit en almaar meer mensen aan het gamen slaan, vraagt IKEA zich af hoe woninginrichting de gaming experience en alles errond nog beter kan maken. Vorig jaar besloot IKEA, samen met UNYQ en Area Academy, zich in de wereld van het gamen te verdiepen. Nu zijn we klaar voor de volgende stap.
Met een nieuwe partner, Republic of Gamers, introduceert IKEA een eerste reeks producten die speciaal voor gamers zijn ontworpen. Zo brengen ze de spelbeleving naar de next level.
Republic of Gamers (ROG), een toonaangevend merk binnen de gamingindustrie, ontwerpt hoogwaardige en innovatieve hardware en accessoires voor gamers. Door haar eigen kennis van woninginrichting en de expertise van ROG samen te brengen, mikt IKEA op een uitzonderlijke spelervaring. Samen willen ze de vele gamers (en hun gezinsleden) helpen met nieuwe betaalbare en ergonomische meubels en accessoires voor gaming, die de prestaties niet alleen verbeteren maar ook mooi in het interieur passen.
Dit nieuwe gamingassortiment is ontwikkeld in het IKEA Product Development Centre in Shanghai, China. Als eerste stap in de productontwikkeling organiseerden IKEA en ROG verschillende workshops waarin hun designers en ingenieurs kennismaakten met professionele en amateurgamers in Shanghai. Het doel was om te achterhalen wat gamers belangrijk vinden op het vlak van meubels en welke functies noodzakelijk zijn voor een hoogwaardige gamingervaring in hun eigen woning.
Ewa Rychert, Global Business Leader of Workspace, zegt: “Er doen heel wat stereotiepe of negatieve ideeën over gamen de ronde. Zo zouden alle games bijvoorbeeld gewelddadig zijn of wordt gamen als antisociaal of iets voor alleen mannen bestempeld. Uit cijfers** blijkt echter dat gamen een activiteit is die binnen alle demografieën voorkomt, en dat het de mentale gezondheid en het algemene welzijn van de gamer ten goede komt. Het geeft ontspanning, tijd voor jezelf en plezier. Door te gamen ontwikkel je vaardigheden zoals problemen oplossen, in team werken en communiceren. Bovendien is het een nieuwe manier om met anderen contact te hebben, elk vanuit ‘zijn eigen kot’ maar toch samen. We hopen dat dit nieuwe gamingassortiment de voordelen van thuis gamen een boost zal geven.”
“ROG is heel enthousiast om samen met IKEA de ultieme gaming lifestyle voor gamers te ontwerpen. Gamers dromen van een perfecte gamingplek die niet alleen comfortabel en praktisch is, maar die hen ook volledig in de spelervaring onderdompelt. Dankzij onze jarenlange ervaring in innovatieve gamingoplossingen heeft ROG een uitstekend beeld van de gaming community. Dankzij onze samenwerking met IKEA, de expert in woninginrichting, creëren we synergieën waardoor gamers hun gedroomde gamingruimte in hun eigen woning kunnen inrichten”, aldus Kris Huang, General Manager of the ROG Gaming Gear and Accessories Business Unit.
Omdat China de grootste gamingmarkt ter wereld is, zal IKEA China in februari 2021 het nieuwe gamingassortiment in primeur voorstellen. De producten zullen vanaf oktober 2021 ook in andere IKEA markten te koop zijn.
* NEWZOO GLOBAL GAMES MARKET RAPPORT 2020
** ESA ESSENTIAL FACTS 2020; Male and Female Gamers: How Their Similarities and Differences Shape the Games Market, Newzoo rapport 2017
Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
press.belgium@ikea.com
+32 2 709 15 19
Jelena Janssens