IKEA en Sabine Marcelis lanceren lumineuze & sculpturale VARMBLIXT collectie

Februari 2023

Zaventem, 17 januari 2023 - IKEA en de Rotterdamse ontwerpster Sabine Marcelis lanceren de limited VARMBLIXT collectie: een reeks betaalbare designproducten die de functie van licht in huis op een onverwachte manier verkennen. De Nederlandse lichtdesigner ontwierp voor deze collectie zowel sculpturale verlichtingsitems, glaswerk en bijzettafeltjes waarbij de warme kleuren en opvallende vormen kenmerkend zijn. VARMBLIXT is vanaf februari 2023 verkrijgbaar in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be.* De lampen (uitgezonderd de rode metalen buis) blijven permanent verkrijgbaar, de overige producten zijn limited edition. ​

Voor extra quotes van Sabine Marcelis, een volledig overzicht van de nieuwigheden alsook het verhaal achter de designs, bekijk het uitgebreide persdossier onderaan.

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij.

SCULPTURALE VERLICHTING

Met VARMBLIXT – ​ Zweeds voor warme bliksem - wordt de invloed van licht in huis op een vernieuwende manier verkend in de vorm van sculpturale objecten, schaduwspellen en lichtreflecties. De grote hanglamp met gebogen vormen van mat wit glas trekt meteen de aandacht in elke ruimte. De ronde metalen wandlamp daarnaast creëert een interessant schaduweffect op de muur en de speelse ronde buizen zorgen dan weer voor bijzondere sfeerverlichting. De oranje lamp in de typerende donutvorm straalt een warme gloed uit en is zowel elegant aan de muur, in een open kast of als tafellamp. Voor alle lampen in de collectie geldt ook dat wanneer ze niet branden, het ook prachtige sculpturale objecten zijn die iedere ruimte karakter geven. ​

Sabine Marcelis: "Met deze nieuwe collectie wil ik mensen inspireren om de functie van licht in huis te herontdekken. Licht is bepalend voor de sfeer in een ruimte en met de VARMBLIXT collectie geef je jouw interieur een nieuwe, gedurfde en artistieke twist.” ​

MEER DAN GLAS ALLEEN

Marcelis werkt graag met glas en dat is te zien in deze collectie. Het uitgangspunt in de ontwerpen zijn de speciale lichtinvallen door het glaswerk. De strakke drinkglazen van helder glas vragen om kleurrijke drankjes. Hapjes serveer je op de serveerschalen in de typerende donutvorm, met deksel in muntgroen of oranje. De cilindervormige vaas verrast dan weer met een witte bol op de bodem. Niet alleen speelt het design zo met schaduw, de bol houdt ook de bloemen op hun plaats in de vaas. ​

De minimalistische bijzettafels in donkerrood en muntgroen steken mooi af tegen het tapijt waardoor ze ​ opvallende kleurencombinaties creëren. ​

OVER SABINE MARCELIS

De Rotterdamse designer Sabine Marcelis (1985) is gefascineerd door de unieke eigenschappen van materialen en de effecten die deze materialen kunnen creëren. Ze studeerde industrieel ontwerp aan de Victoria University in Wellington en vervolgde haar studie aan de Design Academy Eindhoven, waar ze in 2011 afstudeerde. In haar ‘Studio Sabine Marcelis’ te Rotterdam werkt ze met producten, installaties en ruimtelijke ontwerpen en streeft ze ernaar magische ervaringen te creëren met haar innemende ontwerpen. Haar werk is onder meer gevierd op wereldwijde designfestivals. In 2020 werd ze uitgeroepen tot Wallpaper Designer of the Year en in 2021 en 2022 tot een van de top 100 creatieven van Architectural Digest. Het is niet de eerste keer dat Marcelis samenwerkt met IKEA: in 2021 ontwierp ze een grote wandlamp voor de IKEA Art Event 2021 collectie.

Persdossier: VARMBLIXT.pdf

PDF - 3.9 Mb

*Noot aan de redactie: neem een kijkje op IKEA.be voor de meest actuele productinformatie.

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
[email protected] ​