IKEA en Sonos zien geluid in een nieuw licht

Geluid werkt heel sterk in op het gemoed van mensen en is voor de sfeer in huis even belangrijk als elk vloerkleed, elk kunstwerk of elke zitbank. Als één van de eerste stappen op het pad om ook geweldige geluidskwaliteit voor iedereen toegankelijk te maken, presenteren IKEA en Sonos de eerste producten uit het SYMFONISK assortiment, waaronder een tafellamp die letterlijk van zich laat horen. SYMFONISK zal vanaf augustus beschikbaar zijn in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be.

Inrichten met geluid

Je hebt geluid en je hebt licht: twee elementen die enorm belangrijk zijn voor het creëren van de juiste sfeer in huis. Met één druk op een schakelaar wordt een donkere, verlaten plek een gezellige stek, en met één draai aan de volumeknop wordt een grauwe maandag een ‘wauw!’-maandag. Dan is er toch nauwelijks een beter idee voor een samenwerking dan een combinatie van die twee? Met de SYMFONISK tafellamp-speaker hebben IKEA en Sonos een topper gecreëerd met een schitterende look en een geweldige geluidskwaliteit, die zich op geheel nieuwe wijze in je interieur integreert en het makkelijker maakt om de ruimte in te richten met geluid.

“We wisten van in het begin dat we weg wilden van het klassieke high-tech design. Het idee voor deze tafellamp-speaker is deels vertrokken vanuit het concept ‘haardvuur’: één element dat zorgt voor warm licht én geluid”, vertelt Iina Vuorivirta, een van de IKEA designers die werkte aan de tafellamp-speaker.

Een innovatieve samenwerking

IKEA deed zijn ding als interieurexpert en stuurde het ontwerpproces aan, terwijl de bijdrage van Sonos gebaseerd was op de uitzonderlijke geluidsexpertise van het bedrijf. “Ons ontwerp moest voor 100% trouw zijn aan de kwaliteit waar Sonos voor staat, zonder het minste compromis. Bovendien wilden we iets totaal nieuw creëren”, aldus Iina Vuorivirta.

“Dit partnership draaide van bij het begin rond de passie, de waarden en de kennis die onze twee bedrijven delen. IKEA en Sonos beseffen het belang van schitterend geluid en het potentieel ervan om een positieve invloed uit te oefenen op het leven thuis van zo veel mogelijk mensen. We werken samen om producten te maken die we geen van beiden in ons eentje zouden kunnen ontwikkelen. Om dat te doen, en aangezien muziek en licht bepalend zijn voor het aanvoelen en de uitstraling van een ruimte, hebben we een product ontwikkeld dat de beide elementen combineert: de SYMFONISK tafellamp-speaker”, aldus Tad Toulis, Vice President of Design bij Sonos.

Voor IKEA maakt deze samenwerking rond geluid deel uit van een breder traject richting slimmere woningen dat van start ging met een assortiment voor draadloos opladen in 2015 en zich stap voor stap verder ontwikkelt. “Het creëren van sfeer en praktisch comfort staat centraal in de uitwerking van het IKEA Home Smart-concept, en het SYMFONISK assortiment is een uitmuntend stukje design dat zich daarop toespitst.

IKEA is voortdurend op zoek naar ideeën om het leven thuis te verbeteren. En dat kunnen we nog beter aanpakken door technologie te integreren in interieurproducten en -oplossingen”, zegt Björn Block, Business Leader voor Home Smart bij IKEA.

Het SYMFONISK assortiment

In het SYMFONISK assortiment vind je de SYMFONISK tafellamp-speaker en de SYMFONISK boekenrek-speaker met wifi. Beide producten zijn compatibel met het eigen productassortiment van Sonos en kunnen worden aangestuurd met de Sonos-app.

Met de SYMFONISK tafellamp-speaker hebben IKEA en Sonos een topper gecreëerd met een schitterende look en een geweldige geluidskwaliteit, die zich op geheel nieuwe wijze in je interieur integreert en het makkelijker maakt om de ruimte in te richten met geluid. De SYMFONISK tafellamp-speaker combineert licht en geluid in één product om de aanblik in huis zo weinig mogelijk te verstoren met allemaal verschillende toestellen en snoeren. De adviesverkoopprijs voor de SYMFONISK tafellamp-speaker is € 179.

De SYMFONISK boekenrek-speaker is een geweldige geconnecteerde multifunctionele speaker met een betaalbaar prijskaartje. Je kan de boekenrek-speaker op uiteenlopende manieren in je interieur integreren. Je kan hem uitstallen of verdekt opstellen. In combinatie met de console kan hij 3 kg dragen en met de haken kan je hem zowat aan elke keukenstang hangen. Of zet hem op zichzelf, verticaal of horizontaal. De adviesverkoopprijs voor de SYMFONISK boekenrek-speaker is € 99,95.

*De verkoopprijzen voor België volgen binnenkort.

Kom zeker kijken hoe wij vrolijk spelen met licht en geluid op het Salone del Mobile in Torneria Tortona, Via Novi 5 in Milaan, van 9 tot 14 april (en natuurlijk krijg je meteen ook een sneak preview van het nieuwe SYMFONISK assortiment).

Ontdek alle informatie over de innovatieve samenwerking in het persdossier.

Alle beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar in de IKEA Media Gallery.

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].

Over Sonos

Sonos (Nasdaq: SONO) is een van 's werelds toonaangevende merken als het gaat om geluidsbeleving. Als uitvinder van multiroom draadloze homeaudio helpen de innovaties van Sonos de wereld beter te luisteren door mensen toegang te geven tot hun favoriete content en ze deze content te laten bedienen hoe ze maar willen. Sonos staat bekend om de ongekende geluidsbeleving, het doordachte design voor in het huis, het gebruiksgemak en een open platform, en maakt het gehele spectrum van audiocontent beschikbaar voor iedereen. Het hoofdkantoor van Sonos bevindt zich in Santa Barbara, Californië (VS). Meer informatie is te vinden op www.sonos.com.