IKEA en Tom Dixon lanceren nieuw DELAKTIG bed en onthullen volgende samenwerking

EMBARGO TOT 7 JANUARI 2019

IKEA en designicoon Tom Dixon hebben samen het belangrijkste meubelstuk ontworpen dat je echt nodig hebt doorheen je leven, een bed. DELAKTIG is het vervolg op het ‘woonplatform’ dat in februari 2018 gelanceerd werd. De DELAKTIG collectie wordt uitgebreid met een nieuw bedframe, hoofdeindes en hoezen voor het bestaande platform. Opnieuw staan modulariteit, transformatie en personalisatie centraal. Het tweede deel van de DELAKTIG collectie zal vanaf 7 februari 2019 verkrijgbaar zijn in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be. En daar stopt het niet, want IKEA kondigt meteen ook de derde samenwerking aan met Dixon rond duurzame stadslandbouw waarvan het resultaat in de loop van 2021 in de IKEA winkels zal liggen.

DELAKTIG: De meubelindustrie op haar kop gezet

Designer Tom Dixon was nooit bijzonder geïnteresseerd om binnen de lijntjes te kleuren, en dat is alvast iets dat hij met IKEA gemeen heeft. Daarom sloegen ze vorig jaar de handen in elkaar. Het resultaat was een open kijk op zitmeubilair, die een frisse wind deed waaien door de designtradities in het sofalandschap. Het onderstel van de sofa werd uit geëxtrudeerd* aluminium vervaardigd, met als resultaat een vederlicht en slijtvast ontwerp.

DELAKTIG 2.0 : Tijd voor bed

James Futcher, IKEA Creative Leader, vertelt over de samenwerking met Dixon: "We noemden DELAKTIG een open platform om te leven, en Tom bleef het een bed noemen, dus konden we uiteraard niet stoppen na de eerste lancering. Het bed is een belangrijk meubelstuk in elk huis - ik bedoel, iedereen heeft een goede nachtrust nodig. Daarom hebben we besloten om voor een tweede lancering te gaan: een bedframe dat ontworpen werd om te personaliseren."

Het DELAKTIG-bedframe, dat in februari 2019 gelanceerd wordt, is een duidelijke voortzetting van het DELAKTIG zitmeubel: open voor personalisatie en transformatie. Verkrijgbaar in een queen size, met een matras naar keuze, is het een platform dat kan worden aangepast aan ieders persoonlijke comfort en stijl. Net als bij de rest van de DELAKTIG-collectie kan je bijhorende accessoires toevoegen, verwijderen of verwisselen om ze aan te passen aan jouw manier van leven of, in dit geval, aan jouw manier van slapen.

In een handomdraai bevestig je het DELAKTIG hoofdeinde aan het bedframe. Het grafische en strakke design van het zwarte hoofdeinde is een perfecte aanvulling op het bedframe. Verkies je een warmere en meer natuurlijke uitstraling? Ga dan voor het hoofdeinde in natuurlijke vezels, dat het bed meteen een zachtere look geeft.

Opnieuw werd het frame gemaakt uit geëxtrudeerd* aluminium, dat voor 50 % uit gerecycleerd materiaal bestaat. Het materiaal wordt in stukken gesneden die met gebogen verbindingen verbonden zijn voor maximale stabiliteit. Dit frame maakt het ontwerp extra licht en toch duurzaam. Ontworpen om mee te gaan, kan je het naar believen monteren en demonteren of personaliseren

Gewikkeld in iets nieuws

Tegelijk met de lancering van het nieuwe DELAKTIG bedframe, presenteert IKEA ook nieuwe covers voor het DELAKTIG woonplatform. De covers, die beschikbaar zijn in oudroze, zacht beige en steengrijs, zijn beter bestand tegen slijtage en gaan dus extra lang mee.

IKEA en Tom Dixon werken samen aan een duurzame toekomst

IKEA kan er maar niet genoeg van krijgen, daarom kondigen ze alvast een volgende samenwerking aan met Tom Dixon met de focus op stadslandbouw. IKEA is nieuwsgierig naar de toekomst van duurzaam en gezonder eten. Het ultieme doel van de samenwerking is om betaalbare en toekomstgerichte manieren te vinden om zowel thuis als daarbuiten planten en groenten te kweken. IKEA en Tom Dixon zullen de eerste ideeën delen in mei 2019 op de bloemen- en landschapstuin tentoonstelling Chelsea Flower Show in het Verenigd Koninkrijk. De eerste producten van deze derde samenwerking zullen in de loop van 2021 verkrijgbaar zijn bij IKEA.

Ontdek het tweede deel van de DELAKTIG collectie in het IKEA persdossier.

Alle beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar op de IKEA Media Gallery.

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected]

* Extruderen is een vormgevingstechniek waarbij een vervormbaar materiaal door een matrijs geperst wordt.