IKEA Foundation doneert 25 miljoen euro aan UNICEF ter ere van 25-jarig bestaan VN- Kinderrechtenverdrag

Ter ere van het 25-jarig bestaan van het VN-Kinderrechtenverdrag doneert IKEA Foundation bijna 25 miljoen euro (24,9 miljoen euro) aan UNICEF. Het bedrag wordt verdeeld over zes projecten van UNICEF. Vijf donaties komen ten goede aan hulp voor de meest kwetsbare kinderen in Afghanistan, China, India, Pakistan en Rwanda. De zesde donatie helpt UNICEF om beter in te spelen op nood- en conflictsituaties met informatiemanagement tools.

Dankzij ons partnership met IKEA Foundation hebben we de levens van veel kinderen die opgroeien in de armste gebieden ter wereld kunnen verbeteren”, zegt UNICEF Directeur Anthony Lake. “We zijn IKEA Foundation erg dankbaar en kijken er naar uit om onze samenwerking voort te zetten zodat we kinderen kunnen helpen die we tot nu toe nog niet hebben bereikt. En om de rechten van kinderen overal bovenaan de agenda te zetten.”

Sinds het VN-Kinderrechtenverdrag in 1989 werd aangenomen, is er ontzettend veel bereikt voor kinderen. Een baby die geboren wordt in 2014 heeft veel meer kans om ouder dan vijf jaar te worden. Bovendien is het vandaag de dag veel waarschijnlijker dan in 1989 dat kinderen naar de lagere school gaan. Het aantal kinderen betrokken bij kinderarbeid is sinds 2000 met bijna een derde afgenomen.

IKEA Foundation is de grootste private donateur van UNICEF. “We hechten veel waarde aan de intensieve samenwerking met UNICEF. IKEA Foundation helpt om de levens van miljoenen kwetsbare kinderen over de hele wereld te verbeteren. Dankzij deze nieuwe donaties kunnen we ons werk blijven voortzetten, zodat nog meer kinderen en families van hun basisrechten kunnen genieten”, aldus IKEA Foundation CEO Per Heggenes.

De zes donaties van IKEA Foundation aan UNICEF gaan naar de volgende projecten:

•  12,9 miljoen euro om duizenden jongeren in Afghanistan, India en Pakistan te helpen om verantwoordelijkheid te nemen voor beslissingen die impact hebben op hun leven en hun gemeenschappen
  • 4,6 miljoen euro om te investeren in diensten voor families en gemeenschappen in Rwanda om betere zorg te bieden aan kinderen
  • 3 miljoen euro om duizenden kwetsbare kinderen in China te voorzien van zorg en onderwijs
  • 2 miljoen euro om kinderen in de staten Jammu en Kashmir in India te beschermen tegen geweld, misbruik, uitbuiting en onnodige scheiding van hun familie
  • 1,5 miljoen euro om het welzijn van wezen en andere kwetsbare kinderen in plattelandsgemeenschappen in China te verbeteren
  • 886.402 euro voor betere verzameling-, deling-, analyse-, management- en rapportering van data zodat UNICEF in staat is om beter in te spelen op nood- en conflictsituaties

IKEA Foundation

De IKEA Foundation streeft ernaar de kansen voor kinderen en jongeren in een aantal van ’s werelds armste gemeenschappen te verbeteren door financiële steun te geven aan totaalprogramma’s op lange termijn die een ingrijpende en blijvende verandering kunnen teweegbrengen. De IKEA Foundation werkt samen met sterke, strategisch gekozen partners voor het toepassen van innovatieve benaderingen om grootschalige resultaten te bereiken in vier kerngebieden in het leven van een kind: een thuis, een gezonde start in het leven, kwaliteitsonderwijs en een stabiel gezinsinkomen. De programma's die de IKEA Foundation momenteel financiert komen ten goede aan naar schatting 100 miljoen kinderen. Verneem hier meer over op www.ikeafoundation.org en www.facebook/IKEAfoundation

UNICEF
UNICEF is in 190 landen en gebieden aanwezig en helpt kinderen niet alleen te overleven maar ook zich ten volle te ontplooien, van de vroegste kinderjaren tot de adolescentie. UNICEF is 's werelds belangrijkste verstrekker van vaccins in ontwikkelingslanden, draagt bij tot de gezondheid, correcte voeding, zuiver water en hygiëne voor kinderen, tot kwaliteitsvol basisonderwijs voor alle jongens en meisjes, en tot de bescherming van kinderen tegen geweld, uitbuiting en aids. UNICEF wordt volledig gefinancierd door vrijwillige bijdragen van particulieren, bedrijven, stichtingen en overheden. Verneem hier meer over op www.unicef.org, www.facebook.com/unicef

Over het VN-Kinderrechtenverdrag

Het VN-Kinderrechtenverdrag bevat de universele rechten van alle kinderen. Het is het snelste en meest geratificeerde internationale mensenrechtenverdrag ter wereld. Het verdrag heeft veranderingen teweeggebracht die de levens van miljoenen kinderen over de hele wereld hebben verbeterd.

Annelies Nauwelaerts

PR Manager, IKEA België