IKEA Foundation onderneemt op Earth Day samen met burgers en bedrijven actie tegen klimaatverandering

Terwijl in New York de wereldleiders samenkomen om de Klimaatovereenkomst van Parijs te ondertekenen, kondigen de IKEA Foundation, We Mean Business en Here Now een partnerschap aan om te zorgen voor schone energie. Ze slaan de handen in mekaar om bedrijven en burgers te mobiliseren in de strijd tegen klimaatverandering.

We Mean Business wil in deze strijd een versnelling hoger schakelen door meer belangrijke bedrijven te betrekken en door te ijveren voor beleidswijzigingen. We Mean Business moedigt overheden aan om hun beloofde prestaties nog te overtreffen vóór de overeenkomst in 2020 van kracht wordt. De federatie van organisaties die samenwerkt met duizenden van ’s werelds invloedrijkste bedrijven en beleggers wil overheden ertoe aanzetten om hun beloftes van de COP21 toe te passen en de wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot 'aanzienlijk minder' dan twee graden Celsius.

Here Now maakt innoverende campagnes om mensen overal ter wereld te overtuigen hun schouders te zetten onder de strijd tegen klimaatverandering. Met de steun van de IKEA Foundation zal Here Now een waaier aan campagnes leiden. Zo is er in India bijvoorbeeld een burgercampagne tegen koolstofuitstoot en luchtvervuiling, een programma in het Verenigd Koninkrijk dat mensen helpt over te stappen naar schone energie voor hun woning, en ten slotte een initiatief met snelle respons dat miljoenen mensen moet betrekken in het klimaatdebat.

De steun van de IKEA Foundation voor deze projecten bestaat uit 12,6 miljoen euro, waarvan 9,6 miljoen naar We Mean Business zal gaan en 3 miljoen naar Here Now.

Bedrijven erkennen dat de overgang naar een koolstofarme economie de enige manier is om duurzame economische groei en voorspoed voor iedereen te waarborgen”, zegt Nigel Topping, CEO van We Mean Business. “Om deze overgang te bespoedigen heeft We Mean Business een campagne opgestart die honderden toonaangevende bedrijven en investeerders moet aanzetten tot koolstofarme initiatieven. Onze taak is om de collectieve stem te vormen van de stille meerderheid van bedrijven, en overheden te vragen werk te maken van klimaatvriendelijke beleidsmaatregelen.”

Here Now zal een positief beeld promoten van een toekomst met 100% schone energie, waar gemeenschappen kunnen genieten van betere energie, vervoer en luchtkwaliteit. De organisatie maakt gebruik van nieuwe en bestaande campagnes en zal mensen, verenigingen en netwerken samenbrengen om deze gemeenschappelijke ambitie te steunen.

De Klimaatovereenkomst van Parijs was een grote stap vooruit in de strijd tegen klimaatverandering, maar nu moeten we dringend fossiele brandstoffen achter ons laten en een toekomst tegemoetgaan met 100% schone energie”, zegt Jessy Tolkan, Executive Director van Here Now.

Volgens ons is dit enkel mogelijk als burgers overal ter wereld deel willen uitmaken van deze verandering en helpen om zo snel mogelijk oplossingen te vinden.”

IKEA Foundation investeert 400 miljoen euro in strijd tegen klimaatverandering

De IKEA Foundation ondersteunt We Mean Business en Here Now om hun oplossingen tegen klimaatverandering te promoten. Zo helpt de IKEA Foundation mee aan een mooiere toekomst op de lange termijn voor kinderen en gezinnen in 's werelds armste gemeenschappen.

Klimaatverandering bedreigt de rechten, de veiligheid en zelfs de toekomst van kinderen. De kinderen van vandaag, en hun kinderen, zullen lijden onder de negatieve gevolgen van een warmere planeet — tenzij we nu actie ondernemen”, zegt Jonathan Spampinato, Head of Strategic Planning and Communications van de IKEA Foundation. “Oplossingen vinden tegen klimaatverandering en ze omzetten in de praktijk op grote schaal is essentieel om een mooiere toekomst te creëren op lange termijn voor kinderen en gezinnen overal ter wereld, ook in 's werelds armste gemeenschappen.”

In juni 2015 kondigde de IKEA Foundation zijn eigen maatregelen tegen klimaatveranderingen aan. Tegen 2020 zal het 400 miljoen euro investeren om gezinnen en gemeenschappen te ondersteunen die het hardst getroffen worden door de klimaatverandering. Deze nieuwe financiering zal arme gemeenschappen veerkrachtiger maken ten opzichte van klimaatverandering. Door hernieuwbare energietechnologieën te gebruiken in woningen, scholen en bedrijven zal de levenskwaliteit erop vooruitgaan. Dit partnerschap maakt deel uit van de bijdrage aan de strijd tegen klimaatverandering.

De IKEA Foundation steunt over de hele wereld projecten en organisaties die kinderen uit de armoede willen halen. In 2015 maakte de IKEA Foundation 120 miljoen euro vrij om kinderen en jongeren betere huisvesting, gezondheidszorg en onderwijs te kunnen bieden. De klanten van IKEA hielpen dat geld mee inzamelen via acties als Brighter Lives for Refugees and Soft Toys for Education.

U kunt het jaarrapport 2015 van de IKEA Foundation bij dit persbericht vinden.

 

 

Over de IKEA Foundation

De IKEA Foundation (Stichting IKEA Foundation) is de filantropische arm van de Stichting INGKA Foundation, de eigenaar van de IKEA Groep. We streven ernaar de kansen voor kinderen en jongeren in een aantal van ’s werelds armste gemeenschappen te verbeteren door financiële steun te geven aan totaalprogramma’s op lange termijn die een ingrijpende en blijvende verandering kunnen teweegbrengen. De IKEA Foundation werkt samen met sterke, strategisch gekozen partners voor het toepassen van innoverende benaderingen om grootschalige resultaten te bereiken in vier kerngebieden in het leven van een kind: een thuis, een gezonde start in het leven, kwaliteitsonderwijs en een stabiel gezinsinkomen. Daarnaast helpt de IKEA Foundation deze gemeenschappen in de strijd tegen klimaatverandering.
Verneem hier meer over op www.ikeafoundation.org en www.facebook.com/IKEAfoundation

Over We Mean Business

We Mean Business is een federatie van organisaties die samenwerkt met duizenden van 's werelds invloedrijkste bedrijven en beleggers. Deze bedrijven erkennen dat de overgang naar een koolstofarme economie de enige manier is om een duurzame economische groei en voorspoed voor iedereen te waarborgen. Om deze overgang te bespoedigen, verschaft WMB een gemeenschappelijk platform om de stem van de bedrijven te doen weerklinken, de krachtige maatregelen van iedereen te katalyseren en slimme beleidskaders te promoten.
www.wemeanbusinesscoalition.org

Over Here Now

Here Now wil de uitvoering van rechtvaardige en ambitieuze klimaatoplossingen bespoedigen en werkt samen met verschillende partners, waaronder ngo's, bedrijven en overheden en spoort zo mensen aan om te werken aan een toekomst met schone energie. Here Now dient als testplatform en helpt mee aan een waaier aan innovatieve campagnes en initiatieven, waarvan het de meest veelbelovende helpt om te zetten in de praktijk. Here Now wil verandering teweegbrengen door middel van baanbrekende digitale, sociale en culturele strategieën.
www.weareherenow.com

Jaarrapport 2015 IKEA Foundation

PDF - 5.9 Mb

Annelies Nauwelaerts

PR Manager, IKEA België

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.480 medewerkers.